Militaire colonne

Een colonne militairen is in Afghanistan op weg naar een dorpje.
Daar moeten ze regeringsambtenaren beschermen.

Maar ze komen in een hinderlaag terecht en er volgt een zwaar gevecht.

Eén van de mensen van het medisch evacuatieteam heeft die dag een kleine camera op zijn helm.
Zo kunnen we achteraf op de videobeelden zien hoe kapitein Swenson meerdere van zijn gewonde soldaten
in veiligheid brengt. En, hoe hij iets opmerkelijks doet (vanaf 1:30 min) als hij één van zijn mannen in de helikopter legt.

Zo begint Simon Sinek zijn verhaal op TEDtalk 2014.

In 12 minuten maakt hij zijn boodschap kristalhelder voor het publiek.

Waarom is Simon Sinek zo’n sterke spreker?

Een krachtige vorm

De presentatie heeft een heldere structuur met een pakkend begin, midden en einde.
Sinek ondersteunt z’n boodschap met voorbeelden.
Korte anekdotes. Die zorgen voor beweging in zijn presentatie.
Beweging houdt de aandacht van de luisteraar vast.

De juiste ondersteuning van het verhaal

Sinek gebruikt geen Powerpoint maar, net als in zijn eerdere TEDtalk, ‘gewoon’
een flip-over om zijn boodschap te ondersteunen
. Door live te tekenen geeft hij de mensen in de zaal
het gevoel dat de presentatie voor hen op maat is gemaakt.

Sterke retorische technieken

Sinek gebruik tegenstellingen. Hij vertelt bijvoorbeeld over een negatieve ervaring
bij een luchtvaartmaatschappij en zet die tegenover North West Airlines.
Een maatschappij waarvan het publiek weet dat het een goede reputatie heeft.
(Hoe je een saaie cabine instructie tot een ervaring maakt die reizigers niet snel vergeten).

Met een analogie vergelijk hij leiderschap met ouderschap.
Een goed leider doet hetzelfde als een ouder: hij geeft z’n kind de gelegenheid om naar school te gaan,
van z’n fouten te leren en past wanneer nodig discipline toe.

Memorabele kernboodschappen

Strong leaders would never sacrifice the people to save numbers,
they would sooner sacrifice the numbers to save the people.

Sinek spreekt met passie

Je ziet en voelt de passie voor z’n boodschap. Hij kent z’n verhaal door en door.
Het komt recht uit z’n hart. Toch schut hij het niet zomaar uit z’n mouw.

Om een verhaal op een authentieke en passievolle manier te vertellen, is oefening nodig.
Jill Bolte Taylor oefende haar presentatie maar liefst 200 keer.
Haar TEDtalk is al 17 miljoen keer bekeken.

Naast een pakkend begin eindigt Sinek sterk. Hij herhaalt zinsnedes, drie keer.

We call them leaders because they go first.
We call them leaders because they take the risk before anyone else does.
We call them leaders because they will choose to sacrifice so that their people
may be safe and protected, and they may gain.

En leidt het publiek vervolgens naar de enige mogelijke conclusie.
 
Categorie Marketing Advies