Regelmatig breken wij via deze weg een lans voor de zwoegende zakelijke blogger. Als geen ander weten wij dat een blog niet zomaar uit de lucht komt vallen. Een goed blog schrijven en een succesvolle blogstrategie uitvoeren vergt kennis, geduld en discipline. Vanwaar al die moeite?

Een aantal positieve kanten van het zakelijk bloggen, zoals vergroting van de online vindbaarheid, verbeteren van websiteranking, duurzame klantwerving, gunstig alternatief voor Google Adwords en netwerken, hebben wij recentelijk al uitgelicht.

Onze positieve kijk op het B2B bloggen is vooral ingegeven door de gunstige ervaringen die wij er zelf mee hebben opgedaan. Om ons heen kijkend, blijkt dat wij niet de enigen zijn. De informatie die wij hierover hebben verzameld, delen wij in deze blog graag met jullie. Voordat wij ingaan op specifieke aspecten, kunnen wij een aantal algemene conclusies trekken uit al deze informatie:

  • Zakelijke bloggen neemt nog steeds sterk toe.
  • Het rendement van bloggen is duurzamer dan dat van andere traditionele marketing methoden.
  • Websites met blogs trekken meer potentiële kwalitatieve klanten aan.
  • Er wordt steeds meer aandacht besteed aan visuele aspecten van het blog zoals foto's en video's.
  • Betaalde promotie van blogs neemt sterk toe.

 

 

Blogstrategie:

  • Volgens een enquête van HubSpot, zegt 53% van de marketeers dat bloggen hun eerste prioriteit heeft binnen hun content marketing strategie. Daarmee richten zij zich vooral op leadgeneratie, naamsbekendheid en zoekmachine-optimalisatie.
  • Volgens een rapport van de Social Media Examiner zegt circa 75% van de B2B marketeers (tegenover 61% van de B2C marketeers), dat zij de blogs ook gebruiken als vulling van hun social media kanalen. Van deze marketeers beweert overigens 65% dat zij hun blogactiviteiten nog verder zullen gaan uitbreiden.
  • Meer dan de helft van de ondernemers beweert dat content marketing zeer belangrijk of zelfs een absolute voorwaarde is voor het tot stand brengen van een coherente en soepele customer journey. De koper wordt geleidelijk en op een natuurlijke manier naar een koopbeslissing toe geschreven. Dat gaat uiteraard niet zonder een zorgvuldige strategische planning.
    Zo zou een effectieve blogstrategie kunnen bestaan uit een aantal zogenaamde hoeksteenblogs (hoofdblogs) van 2000-3000 woorden, met daaromheen satelliet blogs van 400-800 woorden die specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Een hoeksteenblog, onderling gekoppeld (interne links) met satellietblogs, wordt zo een belangrijke kenniscluster.
  • Een zeer belangrijk gegeven is, dat 70-80% van de internet gebruikers betaalde advertenties negeert en zich alleen richt op organisch tot stand gekomen zoekresultaten. Dit gegeven hoort zeer zwaar te wegen bij de keuze tussen Google Ads en een zoekmachinevriendelijke blogstrategie.

blogomvang

Blogomvang

Volgens een onderzoek van Orbitmedia bestaat een blog gemiddeld uit 1236 woorden. Zoals uit de bijgaande grafiek kunt aflezen, is de gemiddelde lengte van de blogs gestaag toegenomen de laatste jaren. Dit heeft te maken met onderzoek waaruit blijkt dat langere blogs meer backlinks krijgen (goed voor SEO) en vaker met de achterban van de lezers gedeeld worden.

Wat hierbij natuurlijk niet uit het oog mag worden verloren, dat zeker bij zakelijk bloggen, het adagium "kwaliteit boven kwantiteit" geldt.

Blogtechniek

  • Overzichtelijke blogs houden rekening met het feit dat 43% van de blogbezoekers de blogs eerst vluchtig scant. Kunnen zij niet gelijk zien waar het blog over gaat, dan zijn zij ook direct weer weg. Een duidelijke titel, logische subtitels, verhelderende visuele hulpmiddelen zijn nodig om de aandacht te vangen en te houden.
  • Blogs zonder visuele effecten als foto's, diagrammen e.d. trekken 94% minder kijkers/potentiële lezers . Die cijfers maken een eind aan de discussie, foto's zijn een must!
  • Die boodschap is kennelijk nog niet bij alle marketeers aangekomen: 71% van de marketeers gebruikt visuele effecten in hun blogs.
  • De helft van alle zoekopdrachten zijn momenteel afkomstig van smartphones en tablets. Dat vergt een "responsive" website, eentje die dus mee schaalt met de afmetingen van het ontvangende scherm.

Blogdistributie:

  • Volgens dit rapport gebruikt 2/3 van de marketeers blogs om hun social media te vullen. De kans is dus groot dat jouw concurrenten met hun blogs op de social media te vinden zijn. Je kunt dus moeilijk achterblijven! Ook zij weten dat inzetten van social media leidt tot extra websitebezoek en interactie met (mogelijke) klanten. Zo zorgt momenteel het gebruik van Twitter bij Multiraedt voor bijna 40% van het totale websitebezoek.
  • Weer een ander onderzoek geeft aan, dat maar 6% van de blogs wordt ingezet als gastblog. Het is natuurlijk niet altijd even makkelijk je blogs geplaatst te krijgen bij een andere website. Dat is jammer, want daardoor mis je natuurlijk extra lezers, maar ook een mogelijke verwijzing (link) terug naar je eigen website. Een dergelijke binnenkomende link verhoogt de kracht van je website. Gastbloggen is dus zeker de moeite waard en een solide manier om een voorsprong op de concurrentie te krijgen.
  • Steeds meer bloggers betalen tegenwoordig om hun blogs onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Dat doen zij vaak via de social media (pay per click) of via allerlei platforms. Een dergelijke publicatieservice vind je bijvoorbeeld hier. Je vergroot hiermee het bereik van je blogs natuurlijk enorm!

 

Blogfrequentie

  • Het aantal bloggers dat dagelijks publiceert stijgt elk jaar, maar de meerderheid (66%) houdt het op gemiddeld 2 x per maand. Bij bloggen geldt, "meer is beter". Ter maximalisering van de leadgeneratie is een wekelijks blog sterk aan te bevelen. Daarmee maak je onder je concurrenten duidelijk het verschil. Onze eigen ervaringen geven het volgende beeld te zien:
     

     
  • Het verschil in resultaten is niet erg groot bij een verhoging van de blogfrequentie van 1 naar 2 blogs per week. Het omslagpunt, waarbij er exponentiële groei in het aantal bezoekers optreedt, ligt volgens HubSpot bij 5-6 x per week. Een dergelijke blogfrequentie is praktisch gesproken slechts voorbehouden aan grotere ondernemingen, instellingen of gespecialiseerde platforms.
  • Een ander stukje statistiek waar de beginnende blogger rekening moet houden, is de aanloopperiode die nodig is voor merkbare resultaten. Volgens onderzoek van Traffic Generation Cafe, begint de groei van het aantal lezers pas echt op gang te komen, nadat ten minste 20 blogs zijn gepubliceerd. Laat je in het begin dus niet te snel ontmoedigen. NB: dit is een belangrijke reden dat participatie aan een bestaand blog als ons Multiraedt platform aan te bevelen is. Je springt op een rijdende trein met al heel veel passagiers.

Algemene blogstatistiek:


Websites met blogs zorgen voor:

  • 434 % meer geïndexeerde pagina's en dat maakt de website een stuk interessanter voor zoekmachines. De algoritmen van zoekmachines proberen altijd het beste zoekresultaat aan een bepaalde zoekopdracht te koppelen. Hoe meer goed gestructureerde informatie over bepaalde onderwerpen te vinden is op een website, des te meer die website gewaardeerd zal worden door de zoekmachines. En dat leidt weer tot hoger websitebezoek.
  • 67% meer leads. B2B marketeers die blogs inzetten bij hun klantwerving, vergaren 67% meer leads dan marketeers die niet bloggen.
  • 97% meer binnenkomende links. Verwijzingen door andere websites naar je blogs, vergroten de autoriteitswaarde van je website enorm. Een feit dat weer zeer gewaardeerd wordt door de zoekmachines en dus weer zorgt voor meer bezoekers. Een goede stimulans om hoogwaardige blogs te schrijven.
  • meer doorverwijzingen. Goede content zet lezers aan tot doorverwijzen. Interessante blogs worden door lezers graag gedeeld met hun collega's en andere zakelijke relaties.

Bloggen versus traditionele marketingtechnieken

Tot slot nog 3 interessante gegevens over de opbrengst van bloggen versus de meer traditionele marketingtechnieken.

  1. Marketeers die in hun marketingstrategie prioriteit geven aan bloggen, hebben 13 x meer kans op een positief resultaat.
  2. Leads, die binnenkomen via de blogs op de website, hebben een conversie van 14,6%, terwijl leads die binnenkomen op direct mail en traditioneel adverteren slechts een conversiepercentage laten zien van 1,7%.
  3. 75% van de bloglezers van HubSpot en 90% van de blogleads bij HubSpot komen voort uit oudere blogs. (HubSpot). Daarmee is de duurzaamheid van bloggen overtuigend aangetoond. Dit aspect wordt vaak over het hoofd gezien bij afwegingen over de toe te passen marketingstrategie.(denk bijvoorbeeld aan de keuze tussen Google Ads en bloggen)

Conclusie

B2B bloggen is een zeer kostenvriendelijke en duurzame manier om klanten te werven. Kwalitatieve blogs die goed inspelen op zoekopdrachten van (potentiële) klanten zorgen voor een constante stroom van klanten. Meer en meer marketeers onderkennen ondertussen dit gegeven. Daar komt bij dat wetgeving steeds meer restricties oplegt aan andere marketingtechnieken als e-mailmarketing en straks wellicht ook cold calling.

NB:Voor een uitgebreid overzicht van niet-statistische argumenten om zakelijk te gaan bloggen, klik op de onderstaande afbeelding.