Uitgaande versus binnenkomende marketing
Met uitgaande (outbound) marketing worden reclame-uitingen bedoeld, zoals telemarketing, direct mail, emails, advertenties,tv-en radio spotjes, die zich ongevraagd aan de mensen opdringen. Daarentegen is binnenkomende (inbound) marketing op toestemming van de potentiële klant gebaseerd. De klant bepaalt zelf of hij contact wil hebben met een bedrijf. Inbound marketing zorgt voor optimaliseren van de vindbaarheid op het internet via opvallende websites, blogs en het gebruik van de sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Delicious en Digg.
Het is gebleken dat de potentiële klant tegenwoordig steeds vaker zelf het initiatief neemt en via internet naar oplossingen voor zijn koopbehoeftes zoekt. Bovendien weet hij zich steeds beter te beschermen tegen ongevraagde reclame door onder meer telefoon met nummerherkenning te nemen, spam filters te installeren en over te gaan op betaalde televisie.
Recente onderzoekingen wijzen uit dat de kosten die gemaakt worden ter verkrijging van een potentiële klant via binnenkomende marketing meer dan 60% lager liggen dan bij uitgaande reklame.
Een deel van de verklaring van dit verschil ligt natuurlijk in de organische klantenwervingscapaciteit van websites. Hiermee wordt het aantrekken van klanten via websites bedoeld zonder dat men betaalde advertenties op het Web zet.
In Tips Voor Internetmarketing is te vinden op welke wijze men de website zoekmachinevriendelijk maakt. Het gebruik van de meest populaire trefwoorden ( zie GoogleAdwords ), meta-trefwoord tags, binnenkomende links, videos en blogs verhoogt de vindbaarheid van de website aanzienlijk.
De statistiek van de laatste 3 jaar laat zien dat bedrijven die actief bloggen 55% meer bezoekers op hun website genereren en 79% meer Twitter volgers. Het verdient aanbeveling elk blogartikel af te sluiten met een zogenaamde CTA (call to action). Dat kan een verwijzing naar aanbiedingen op de website zijn of zoiets simpels als het indrukken van de Facebook "Like" button.
Bloggers kunnen nuttige informatie vinden op onze blogs. Zelf geen tijd om te bloggen, dan kunnen wij dat voor u doen.
Bedrijven die redelijke bekendheid hebben worden vaak besproken op Twitter, Digg, Facebook ect.. Via Google Alert, Tweetdeck of Twilert kan men zich automatisch op de hoogte laten houden van de laatste roddels en daar actief op inspringen. Reageer op klachten, beantwoordt vragen en doe eventueel speciale aanbiedingen ter verkrijging van Retweets.
Zie voor meer nuttige informatie onze Tippagina.