Waarom is er niet meer samenwerking tussen bedrijven?
Juist nu de economische vooruitzichten aan het versomberen zijn en ook langetermijntrends als globalisering en vergrijzing van de bevolking voor nieuwe uitdagingen zorgen, mag de ondernemer geen kans voorbij laten gaan om de bedrijfsvoering te optimaliseren.
Daartoe kan een goede samenwerking met een ander bedrijf zeker veel bijdragen.
De voordelen
Te denken valt daarbij onder meer aan:
- gezamenlijke marketing en distributie
- openstellen van elkaars markten
- bundelen of uitwisselen van kennis en vaardigheden
- realiseren van schaalvoordelen op gebied van inkoop en productie
Er is dus in ieder geval geen gebrek aan rationele motieven om met een ander bedrijf samen te werken.
Waarom wordt dan toch nog veel te weinig gebruik gemaakt van de vele vormen van strategische samenwerking die de ondernemer tot zijn beschikking heeft?
Hindernissen
Groot struikelblok voor een vruchtbare samenwerking vormen vaak de persoonlijke motieven, waarvan de ondernemer zich soms niet eens bewust is.
Schaadt de samenwerking het imago van mijn bedrijf niet? Is de ander wel te vertrouwen en lever ik niet teveel autonomie en macht in? Lijdt mijn reputatie als zelfstandige ondernemer niet onder dit partnership?
Dat zijn natuurlijk allemaal legitieme vragen, die elke verstandige ondernemer zich zal stellen. Dit soort onzekerheden, opgeteld bij de grote faalkans die samenwerken in de praktijk nou eenmaal met zich meebrengt, vormen echter een enorm obstakel voor een succesvol partnership.
Toch moeten ondernemers zich niet te snel laten afschrikken. Ook starters hebben een hoge faalkans, maar elk jaar verschijnen er toch weer meer dan 120.000 enthousiaste nieuwe ondernemers aan de streep.
Zorgvuldige aanpak is een vereiste
Gezien de evidente voordelen die er te behalen zijn, loont het zeker de moeite te onderzoeken waarom samenwerkingsverbanden vaak geen lang leven beschoren zijn en wat voor soort voorzorgsmaatregelen er getroffen kunnen worden om dat trieste lot te vermijden.
Veel onzekerheid kan worden weggenomen, wanneer er een duidelijke en herkenbare route naar een eventuele samenwerking wordt uitgestippeld.
Na de verkennende fase, waarin de beste kandidaat wordt geselecteerd, volgt de fase waarin beide partijen het eens worden over de gemeenschappelijke doelstellingen.
Daarna wordt de daarvoor meest geëigende samenwerkingsvorm gekozen en tenslotte gaat men over tot de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst. Natuurlijk is het niet voldoende als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Het is een begin, maar een succesvolle samenwerking vergt echter veel meer.
De 9 geboden
Ervan uitgaand dat beide bedrijven strategisch, organisatorisch en operationeel goed bij elkaar passen en dat ook de bedrijfscultuur niet teveel verschillend is, moeten een aantal geboden in acht worden genomen:
- strikte naleving van de afspraken
- geen eenzijdige wijziging van de spelregels
- een mentaliteit van "voor wat hoort wat"
- een bereidheid wat extra's te doen
- geen uitbuiting van een machtspositie
- ingetogenheid bij genoten voordelen
- respect voor elkaars bedrijfscultuur
- evenwichtige reactie op misverstanden
- goede onderbouwing van behaalde resultaten
Een samenwerkingsverband dat deze geboden goed in het oog houdt, geholpen door een goede structuur en duidelijke transparante procedures, heeft een uitstekende kans van slagen.
Zeker als de leiding ook nog voldoende flexibel en communicatief is.
Pas dan is er een goede vertrouwensbasis en draagvlak voor samenwerking tussen beide ondernemingen en kan er er een meerwaarde ontstaan, waarvan beiden profiteren.
Het valt best wel te begrijpen, dat veel ondernemers terugschrikken voor de complexiteit van een samenwerking en de vele mitsen en maren.
De vraag is echter gerechtvaardigd of ondernemers zich eigenlijk wel kunnen veroorloven dit soort mogelijkheden blijvend te negeren.
(Google auteur)
==================================================
Hieraan gerelateerde artikelen zijn:
Ik kan met deze verzuchting helemaal meevoelen. En je illustratie is uitermate treffend. Jammer genoeg komen de meeste bedrijven niet eens tot het stadium waarin over de door jou (logisch) voorgestelde stappen wordt nagedacht. Waarom niet? Ik pretendeer niet daarover een gefundeerde mening te hebben. Wellicht spelen de volgende factoren een rol: - Concurrentiedenken - Associatie met de zeker niet universeel succesvolle ervaringen op het gebied van fusies en overnames - De macht van de dagelijkse sleur. Indien dit inderdaad consideraties zijn, zijn het natuurlijk allemaal drogredenen. Zoals "het nieuwe werken" toekomstwijzend is in de interne organisatie, zou "het nieuwe samenwerken" dezelfde plaats moeten innemen in de externe relaties. Laat ons hopen dat dit besef snel voet zal vatten!
Samenwerken ja, maar dan alleen als je elkaar niet bijt. Als ik de regels die je stelt lees, dan is samenwerken gewoon onmogelijk op basis van die regels. Samenwerken kan het beste in een strategische alliantie of een partnerschap, waarbij een gezamenlijk belang de boel bij elkaar houdt. Samen marketing doen? Dat is marktaandeel bij elkaar weghalen, wat schiet je daar mee op? Wij werken veel samen, maar alleen met bedrijven waar wij toegevoegde waarde voor hebben en zij voor ons, dan ben je samen sterk en zit je elkaar niet in de weg.
@Ad Je hebt natuurlijk gelijk wanneer je stelt dat samenwerken alleen mogelijk is als je elkaar niet bijt. Het moet duidelijk zijn dat een partnership met een directe concurrent op zijn zachts gezegd problematisch zal zijn. Toch komt het vaak voor dat bijvoorbeeld de inkoop gezamenlijk gedaan wordt. In mijn Huurland BV tijd, kwamen wij als verhuurders regelmatig samen om voor een aantal machines de inkoop met elkaar te regelen. Daarna ging iedereen zijn eigen weg weer. Bij marketing moet je denken aan wederzijds gebruik van adressenbestanden of een gezamenlijke campagne bij complementaire producten. Dat wil niet zeggen dat je marktaandeel bij elkaar weghaalt. Ondernemers zijn vaak veel te benauwd een ander in de keuken te laten kijken. Mijn persoonlijke ervaring is, dat wanneer je informatie geeft, je ook informatie terug krijgt.
Mooi artikel Leo. Een artikel en toon dat ik goed vind passen in deze groep om over verder te praten. Waar ik voor mezelf aan dacht is dit; ik heb zelf dit platform in mei opgericht om tot nieuwe iniatieven en samenwerking met elkaar te komen. Zie daarvoor oa de manager discussion. Ik heb gemerkt dat ik niet alleen sta in het gevoel dat je samen meer bereikt dan dat je alles alleen moet doen en bedenken.
Leo, Toen in de jaren '80 ISO op het idee kwam een kwaliteitsstandaard te maken, waardoor het voor de klanten duidelijk zou worden hoe een producent zijn producten maakte, ontstond de ISO 9000 serie. Doelstelling was het transparant maken van de productie. Nu is het kwaliteitshandboek vaak het best bewaarde geheim van een bedrijf en zeker de klant mag het nooit inzien. Ik wil maar zeggen, en sluit me dus aan bij jouw artikel, bedrijven hebben er een hekel aan anderen in de keuken te laten kijken. Toch zijn er wel goede samenwerkingen als het om complementaire producten gaat, zoals de Senseo (Philips DE) en de ter ziele gegane thuistap installaties. Adressenbestanden delen kan soms, al moeten dan de doelgroepen gelijk zijn, zijn ze dat niet dan zijn de extra kosten (marketeer, drukwerk, opmaak) vaak vele malen hoger dan het adressen bestand toch? Ik vrees dat ondernemers transparantie alleen maar echt zien zitten als ze in de glasindustrie zitten
Samenwerken is bouwen aan een duurzame relatie & gunfactor! “Samenwerken” Succesvol omgaan met andere mensen. Want voor veel hogere functies geldt dat niet zozeer vakinhoudelijke kwaliteiten nodig zijn, maar het vermogen om effectief samen te werken. Samenwerken is ook elkaar wat gunnen. Soms direct een andere keer indirect. Effectief samen kunnen werken is belangrijker dan vakinhoudelijke kwaliteiten: gun elkaar wat, direct en indirect." Succes van samenwerken is tevens gerelateerd aan raakvlakken. Samen - werken! Dat creëert naast een materieel kapitaal, ook een maatschappelijk kapitaal en ook wel een spiritueel kapitaal. De juiste mensen kennen….daar kom je verder mee! Je netwerk uitbreiden voor een duurzaam contact, om je kennis en passie te delen. www.deoprinting.nl / www.digra-graphic.nl / Twitteren @deoprinting Met enthousiaste groet, Deo Boedhai
Eigenlijk heel simpel, men zit op zijn eigen eilandje en wil dit beschermen. Dit wordt ons geleerd op scholen en thuis, Wat je weet of kan moet je beschermen want anders wordt je ontslagen of ga je failliet. Samenwerken wordt daar door wel moeilijk, leg dat maar eens uit als samen werken wel belangrijk wordt. Daarom wordt er niet vaker samen gewerkt door bedrijven. ANGST voor .......
Samenwerking kan ook gezocht worden op personeelsgebied. Denk eens aan de werknemer die voor zijn eigen werk arbeidsongeschikt is en waarvoor binnen de organisatie geen ander werk voorhanden. Dit kan tijdelijk maar ook structureel zijn. Het mes snijdt aan 2 kanten als een andere organisatie wel geschikt werk heeft. De leverende partij voldoet aan zijn reintegratie verplichtingen, de ontvangende partij heeft een probleem opgelost. Met name bedrijventerreinen bieden hier mogelijkheden die nog niet ten volle worden benut. Ondernemers op bedrijven terreinen hebben het grote voordeel dat afstand/tijd een minder grote rol speelt. Er zijn vaak al samenwerkverbanden richting gemeente.locale overheden. Het is weinig moeite deze contacten verder uit te breiden op gebied van personeelsvraagstukken. Shared service centers maken hier ook gebruik van. Maar niet elk bedrijven terrein kent een Shared Service Center.
Leo, een zeer interessant artikel dat ik met veel belangstelling heb gelezen! Als starter sta ook ik entousiast aan de startstreep en stap ik een wereld binnen waarin ik zeker mijn weg ga vinden. Er staat niet voor niets een kompas in mijn logo! :) Het karakter van mijn eenmanszaak brengt met zich mee dat ik wel moet samenwerken met anderen. Dat zie ik nadrukkelijk niet als een bedreiging of belemmering, maar als een kans! Het biedt de mogelijkheid om gezamenlijk een beter product te presenteren dan dat wij afzonderlijk van elkaar zouden doen. Wij maken gebruik van elkaars sterke punten en houden ruimte voor eigen initiatieven die wel afzonderlijk van elkaar in de markt kunnen worden gezet. Wie ook mogelijkheden ziet voor een leuke samenwerking met Avonturenbus mag zich direct melden! Samenwerken met Avonturenbus is altijd een feestje!
Ik draag samenwerking een zeer warm hart toe en heb zelf de indruk dat dit al veel gebeurt, in elk geval in de omgeving waar ik bivakeer. Zelf maak ik al deel uit van een maatschap maar zie regelmatig kleine bijeenkomsten georganiseerd worden waarbij de initiatiefnemers andere achtergronden hebben en gebruik maken van elkaars klantenbestanden. Erg effectief en leuk om te zien! Wel opvallend dat de onderlinge samenwerking vaak vrouwen betreft, misschien zijn wij minder bang voor concurrentie ? ;-)
Het idee van een gemeenschappelijke "resource unit" waarin diverse resources, dus ook medewerkers, gedeeld worden is goed, maar ik heb het nog niet in werking gezien. Steeds weer merk je dat er weerstand is en dat is het probleem met veel innovaties. Men noemt altijd redenen waarom iets niet kan en zelden de mogelijkheden die er zijn. Het gaat op personeelgebied verder dan shared service centra, waarin alleen administratie wordt gedeeld, maar verder, tot het daadwerkelijk delen van medewerkers. Voor bedrijven die het aandurven, wij hebben de plannen klaar liggen.
Ik heb al vele malen in verschillende LinkedIn groepen een warm pleidooi voor samenwerkingsverbanden gehouden. Mijn architectenbureau is een netwerkbureau. Als eenmansbureau kan ik door samenwerking met andere kleine bureaus veel meer leuke opdrachten aannemen dan als ik alleen werk, verschillende specialisten inzetten voor verschillende typen opgaven, zeer flexibel omgaan met planningen, hoef me niet druk te maken over loonbelasting, Arbo etc. Ook loop ik minder financieel risico, hoef niet per sé omzet binnen te halen om werknemers te kunnen betalen en ik ben er van overtuigd dat dit mijn ondernemerschap zo veel ontspanning brengt, dat ik daardoor veel meer opdrachten krijg dan als ik er noodgedwongen achteraan zou moeten jagen. Een lange zin, maar wel vol waarheden. Zijn er dan nog nadelen? In goede tijden zal je winstmarge wellicht wat lager liggen dan met medewerkers in loondienst. In hele goede tijden zal het moeilijker zijn om samenwerkingspartners te vinden, waardoor je wel eens nee zult moeten zeggen tegen een leuke kans. Maar dat zijn kleine luxeprobleempjes, waar de voordelen - zeker in deze barre tijden - zeer ruim tegen opwegen!
Halllo naamgenoot, ooit heb ik met Hans Wissema enig onderzoek gedaan naar samenwerking tussen bedrijven (Samenwerking bij technologische vernieuwing). Eén van de lessen is dat bedrijven niet kunnen samenwerken op hun competitive edge. Dan zit je elkaar namelijk altijd in de weg. Bovendien is interessant om te analyseren waarom een bedrijf als Compaq opkwam met een zeer goede samenwerkingsstrategie en uiteindelijk toch is overgenomen door HP. Zou dit iets met de tijdelijkheid der dingen te maken hebben?
In het MKB wordt al sinds mensenheugenis samengewerkt, ik verbaas me erover dat het niet meer lukt zodra bedrijven een beetje groter worden. Dan is het ineens noding om alles in één centraal beheerste structuur onder te brengen.
Bedrijven zijn zich, volgens mijn bescheiden mening, te weinig bewust van uberhaupt samenwerking, laat staan met de te behalen voordelen. Schaalvoordelen liggen voor het oprapen door krachten te bundelen en bijv. gezamenlijk op grotere schaal in te kopen. Bij uitstek interessant voor facilitaire managers.
Onlangs zijn wij een netwerkclub gestart gebasseerd op acties. 10 lokale ondernemers hebben hun handen ineen geslagen. Alle ondernemers hebben een link naar de bouw/verbouw met een gedeelde passie voetbalclub #FC Dordrecht. In het begin kwamen we bij elkaar om te helpen bij problemen, te denken aan: wanbetalers, personeel, etc. Kortom, ik heb een probleem, wie kan mij helpen. Maar ook het uitbreiden van relaties kwam regelmatig aan bod, wij hebben daarom 10 nov j.l. een netwerk event gehouden, waarmee een ieder 20 van zijn beste relaties mee moest nemen en deze bloodstelde aan de ander. Ik kan je zeggen dat dit zeer succesvol was en is. Ruim 200 mensen waren er aanwezig en er werd over en weer relaties aan bedrijven voorgesteld. Het samenwerken is inderdaad eng als het gaat om relaties, maar ik heb dit als zeer prettig ervaren en kan niet wachten op een vervolg. Ons team heet vanaf 10 nov #Bouwteam Dordrecht
@Ferry Bedankt voor dit inspirerend verhaal!
Persoonlijk ben ik niet zo voor fusies o.i.d. maar wel voor losse samenwerkingsverbanden, bijv. elkaar tips geven en prospects doorspelen
Dag Leo, Ik weet niet op welke sector je doelt als het gaat om een gebrek aan samenwerking, maar anderhalve week geleden was ik bij de uitreiking van de volgende lichting 'Lean & Green Awards' in Den Haag. Tijdens dit event prees Melanie Schultz van Haegen juist concurrende bedrijven voor hun steeds inniger samenwerking om tot optimalisatie. Het ging hierbij om producerende bedrijven. Ook transportondernemingen werden geroemd om hun samenwerking. Ik zou de wedervraag willen stellen: Heb je voorbeelden van - bijvoorbeeld - specifieke bedrijven of sectoren? Vriendelijke groet, Roelof
Hallo Roelof, De stelling: Waarom wordt er niet vaker samengewerkt etc. wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt samengewerkt. Ik zou niet zo gauw een branche kunnen bedenken, waar nog nooit is samengewerkt. Waar het om gaat is, dat als er al wordt samengewerkt, die samenwerking vaak alleen ad hoc is en niet vergaand. In de ruim 30 jaar die ik heb doorgebracht in de detailhandel, postorderbranche, verhuurmarkt en verzekeringsmarkt, heb ik vele samenwerkingssuggesties gedaan aan collega-bedrijven of aanverwante ondernemingen. Soms met succes, maar meestal liep het op niets uit, ondanks evidente wederzijdse voordelen. Wellicht nu de omstandigheden moeilijker worden, betekent voor sommige bedrijven samenwerking misschien wel de laatste kans op overleven.
Antwoord is niet zo 123 te geven. Samenwerking is een, maar hoe maak je deze succesvol? Wij als Colour My Company coperatie verzorgen maandelijks workshops over succesvol samenwerken. We zien veel initiatieven met samenwerking, maar vele stranden ook. Gelijkertijd zijn er ook ondernemers als Krijn die al jaren met succes samenwerken. Ik verwacht dat we door de crisis versneld deze manier van ondernemen zullen gaan adopteren.
Samenwerken wordt meer gedaan dan zo op het eerste gezicht lijkt. Vooral binnen grote ondernemingen wordt veel samengewerkt en is er vaak een centrale alliantieafdeling aanwezig om dergelijke samenwerkingen / allianties op de juiste wijze te begeleiden. In het voorbeeld van Ad in de commentaren wordt de Senseo aangehaald, wellicht de meest bekende, en de thuistap die zeker niet ter ziele gegaan is en waarin nog steeds succesvol tussen Philips en Inbev samengewerkt wordt, de accessoires met O'Neill, de shaver met Nivea en zo zou ik er alleen voor Philips nog wel enkele 10-tallen samenwerkingen kunnen opnoemen. Veelal zitten de samenwerkingen dusdanig goed in het bedrijfsproces verwerkt dat wij als relatieve buitenstaander ze niet opmerken. Je lijkt in je artikel wat makkelijk over de selectiefase heen te stappen: "Ervan uitgaand dat beide bedrijven strategisch, organisatorisch en operationeel goed bij elkaar passen en ..". Als strategic alliance professional begeleid ik mijn klanten in het aangaan van samenwerkingen / allianties en juist die stappen van de selectie, tot en met contract, zijn de stappen waar we het meeste tijd besteden. Feitelijk fase 1 t/m 4 van de alliance lifecycle (zie dit artikel ). Dat is namelijk het fundament voor de samenwerking. Daarna komt het aan op fase 5, de uitvoering, de operatie, het management. In die fase zijn jouw "10 geboden" zeer behulpzaam. Overigens het goed begeleiden van samenwerken tussen organisaties is een vak waarvoor door de wereldwijde Association of Strategic Alliance Professionals (ASAP) ook een certificatie traject is ontwikkeld. Op 12 december komt de Benelux afdeling van ASAP weer bij elkaar om de eerste resultaten te vernemen van een onderzoek wat naar samenwerkingen gedaan is door professoren van de VU en de TU/e. Belangstellenden zijn van harte welkom: zie hier voor meer informatie en aanmelden
• Samenwerking geeft als totaal vaak betere resultaten. Je kunt tenslotte leunen op elkaars expertises en elkaar zo versterken. @Ferry Mooie opzet om zo elkaar te verbinden via dit event. Ik ben de volgende keer graag aanwezig!
Ook in mijn ervaring wordt er meer samengewerkt tussen bedrijven, dan op het eerste oog zichtbaar. Dat wil niet zeggen dat alle samenwerking succesvol verloopt… Kijk ik naar mijn eigen praktijk (o.m. strategische alliantievorming en samenwerking tussen Nederlandse en Duitse bedrijven, overigens ook veel bedrijfsinterne (samenwerkings)vraagstukken), dan staat of valt het resultaat met een 'dedicated' traject. Juist in dit soort opdrachten gaat namelijk het niet om 'business as usual', wat als 'core competence' van de toekomstig partners verondersteld mag worden. Hier gaat het om 'business as ununsual' en dat is een bewustwordingsaspect dat liefst vroegtijdig aandacht vraagt. Daarnaast spelen als potentiële faalfactoren natuurlijk zaken als een projectmatige aanpak, de juiste mensen op het juiste moment om tafel, zicht op stappen enzovoorts. Daar vervult professionele ,externe procesbegeleiding natuurlijk bij uitstek een rol van betekenis. De Alliance Life Cycle in het artikel van Peter geeft een goed beeld van het soort uitdagingen dat onderweg langskomt. In de praktijk ligt het natuurlijk gecompliceerder: fases lopen door elkaar, de één denkt al in de volgende fase te zijn terwijl de ander nog even achterblijft, het eigen organisatiepotentieel of verandervermogen wordt onderschat danwel overschat enz. Reden te meer voor het inzetten van één of, afhankelijk van de fase, zelfs verschillende extern facilitators. Wellicht is volgende link interessant om vanuit business facilitation perspectief eens naar de Alliance Life Cycle te kijken: http:/www.fib-ondersteuning.nl/uploads/productblad_Vindingrijke%20Scan.pdf @Peter: sterke grafische weergave! Hoe ga je om met de rol van 'matchmakers' (die uit heel verschillende hoek kunnen komen en van invloed zijn op verwachtingen en proces)?
@Leo, gezien het bonus systeem denk ik het niet, ik zit al 15 jaar in de Russische Landen, en ik heb nog nooit een bedrijf gehad die het eerst niet zelf een jaar heeft geprobeerd om op de markt te komen, in plaats van een ander wat geld te gunnen doet men het liever zelf, doch Nederlanse markt is geen Russische markt, en men gaat op en neer, neemt een goedkoper Oekrainier aan en denkt nu zit ik goed, die man/vrouw denkt die zijn gek, en doet zijn eigen werk, en misschien wat voor de Ned. Als het niet lukt komt men bij je. Laatst een Deense grote kinderspeeluin fabrikant, is 3 jaar bezig heeft een agent etc etc, en komt bij mij en zegt, het werkt niet kan jij wat netwerken, ik vertelde hem wie betaald dat, ik geef je 1%, dat is nu het samenwerken wat de Noordelijke EU denkt te doen, dus dat werkt nooit. Een Ned snack fabrikant wilde frikandellen en borrel snacks naar Oekraine en Rusland hebben, we geven een voorstel, in 6 zeer grote supermarkten + alle promotie materiaal + hostesses + hotfood service etc etc voor 12.000 USD, zegt men zo duur, dat doen we niet, misschien doe jij het voor een % jij koopt alles en transporteerd alles, 275.000 frikandellen in een trailer x 2 cent winst per frikandel, winst is 1000 euro bruto, dus dat is Hollandse samenwerking Leo. Samenwerken is elkaar wat gunnen en dat is nu net wat men niet wil of kan, het is heel erg moeilijk om toe te geven dat anderen soms het wel kan doen.
Ik doe ook vaak aan samenwerking. Afhankelijk van welke klus ik aanneem kies ik welke extra zp'er ik er bij wil hebben. Vaak treed ik dan op als penvoerder en huur de rest bij wijs van spreken in. Maar andersom gebeurt het ook wel dat anderen mij inhuren om hun team te completeren. In mijn eentje is maar saai en kan je maar klussen tot een bepaald foraamt aannemen. Echt samenwerken in een cooperatie is er nog niet van gekomen.
Wij zetten regelmatig samenwerkingen op. De samenwerkingsprocessen komen echter vaker niet dan wel tot stand. De belangrijkste redenen hiervoor (onze ervaring): - Wantrouwen - Misgunnen - Korte termijn visie - Ingewikkelde afspraken Ooit heb ik een seminar gehad bij TNO met als thema "co-creatie". Conclusie was dat bovenstaande punten de processen frustreren. Voor een succesvolle samenwerking dienen partijen: - zich open en kwetsbaar op te durven opstellen - te bewaken dat alle betrokken partijen beter worden van de organisatie - de doelen helder te stellen - de verdeling van kosten en opbrengsten, vooraf, duidelijk maken - simpele, degelijke afspraken
Afgelopen jaren zijn we gebombardeerd met vooral tips en trucs richting concurreren! Nog beter dan je concurrent zijn, je nog meer onderscheiden. Hele seminars zijn eraan gewijd. Alle neuzen staan nog die kant uit en nu moeten we langzaam het hoofd de andere kant op leren draaien, erkennen dat veel aanbod hetzelfde is, dus het heeft geen zin meer om nog meer en meer en meer onderscheidend te zijn. Samenwerking vraagt na zoveel jaar een hele nieuwe mindset.
Wij hebben vanaf het moment dat wij met ons bedrijf begonnen zijn direct contact gezocht met andere ondernemers, zo hebben wij een arrangement met een B&B dwz gasten die gebruik maken van de B&B kunnen een speciaal arrangement boeken dat ze hier een massage/ schoonheidsbehandeling krijgen en in de sauna kunnen en dat alles voor een speciale prijs. Ook hebben we zo iets met een camping/bungalopark. Voor onze zwemlessen hebben afspraken met het plaatselijke zwembad voor het afzwemmen. Wij zijn van mening dat bedrijven moeten samenwerken en proberen elkaar aan te vullen. Zo proberen samen met collega ondernemers mensen naar ons dorp te trekken. Wij zijn ook niet bang dat anderen zich met ons bedrijf gaan bemoeien want we hebben allemaal onze eigen branche en visie maar we proberen gewoon samen een mooi compleet product te leveren
@Poppe Heel goed , ik krijg soms de indruk dat veel ondernemrs meer tijd besteden aan hun " concurrenten " dan aan hun eigen bedrijf , probeer op het geheel je eigen stempel te drukken, het is nog steeds geen schande van eigen fouten iets te leren. Een succesvolle ontwikkeling is naar voren gericht en niet naar links of rechts. Als het er op aan komt moet je je beslissingen zelf nemen. Of de beslissingen van je " concurrent " de juiste zijn, zal hij jouw niet vertellen.
Maar wat Poppe beschrijft is de mogelijkheid om middels samenwerking een veel groter aanbod te realiseren, terwijl iedereen zijn eigen 'identiteit' behoudt. Op kleine schaal is dit uitstekend te realiseren. Meer kleinschaligheid zodat er voor iedereen ruimte genoeg is. Maar alles moet tegenwoordig vooral mondiaal of ten minste landelijk, dat schept op zich ook al problemen.
Samenwerken is een sleutel naar succes. Juist door met meerdere ondernemers samen te werken kun je grotere opdrachten binnen halen, ook voor ZZP'ers! Het voorbeeld van Poppe beschrijft heel goed dat je ook een veel groter aanbod kan aanbieden. Klasse werk!
Inderdaad @Freek samen werken is het nieuwe motto. Kijk wel uit met wie en zet alles duidelijk voor elkaar op papier en ga niet uit van goed vertrouwen, mijn leer is dat er meer kapers op de kust zijn die het over jou rug willen binnen halen omdat men mogelijk in de shit zit en snel slag willen maken en geloof me ik spreek uit ervaring van mijn klussenbedrijf ui het verleden. Zodra men bij mij al gaat spreken van we kunnen elkaar toch wel vertrouwen dan heb ik het al gehad. Je weet allemaal wat het ondernemerschap is en wat de risico's inhouden. Ik heb een aantal collega's inmiddels in de loop der jaren om mij heen verzameld en daar kan ik mee door, het werk zelf gaat definitief stoppen voor mij zelf maar ik kan mijn klanten blijven bedienen met goede vaklui en schuif die werkzaamheden met een gerust hart door. Ik moet wel zeggen: wees gerust selectief en kijk goed om je heen en gebruik je oren, luister, zie en voel een ander aan, samen werken is goed maar het moet wel van twee kanten komen. Dit verhaal kan je zo groot maken als men wilt maar ik neem aan dat je wel weet wat er mee bedoeld word, blijf ALERT. Ik ga het verder met de chauffeurs bezigheden en mogelijk een taxibedrijf voor de zakelijke kant, mocht u een chauffeur nodig hebben ooit of iemand anders dan ben ik beschikbaar, om te linken mag ook iedereen mij vragen en ook hier geld voor mij : MET EN VOOR ELKAAR, EEN IEDER HEEFT DE ANDER TOCH NODIG.
Wij werken heel regelmatig samen met andere bedrijven. Sterker nog er wordt hier bij openbare aanbestedingen zelfs gestimuleerd om als kleinere partijen de krachten te bundelen en in co-creatie gezamenlijk in te schrijven. Vaak zit hem 'de crux' in wie de hoofdverantwoordelijke voor een project. Vooral bij projecten waarin aansprakelijkheden / leveringsverplichting is opgenomen is dit vaak ingewikkeld. Zeker ook omdat kleinere partijen vaak geen BV-rechtsvorm zijn. Wij hebben zelf hier in Enschede een collectief opgericht van medior en senior bedrijven die elkaar aanvullen in het co-creatie concept "Multimedia House". Dit is een stichting (for now) die naast samenwerking ook een fysieke werkplek biedt aan bedrijven en eenpitters. In het mooie bedrijfsverzamelgebouw Spinnerij Oosterveld heeft de stichting 3 ruimten die bedrijven voordelig zich kunnen vestigen. Binnen deze samenwerking zijn al meerdere projecten uitgevoerd en dit is inmiddels ook een inspiratiebron geworden voor andere samenwerkingsconcepten die op dit moment in conceptfase zitten.
Ik ben het helemaal eens met Hans de Jeu. Werken alleen op basis van vertrouwen gaat helaas niet. Zodra er geld binnenkomt veranderen mensen van schapen in geldwolven.
@harris en @hans eens - goede juridisch bindende afspraken zijn NOODZAAK. Wij werken samen met een jurist die voor ons richting eindklant, maar ook onderling, de afspraken contractueel vastlegt !
Heer Fictoor, Ik heb diverse malen een werkcontractje op gesteld voor samenwerking, en dus loopt men gewoon weg met de mededeling "je vertrouwd me niet dus waarom zal ik verder gaan met je" ja en daar sta je dan met een kluit werk en zie maar hoe je het red. Zo blijven dus alleen de echt betrokken ondernemers over die ook ondernemer willen zijn, ik bedoel maar!
@hans als die mensen weglopen als je een contract presenteert dan zou ik er niet eens mee WILLEn samenwerken. Professionals weten dat een contract er juist voor is om de verhoudingen gezond te houden. Niks met vertrouwen te maken. Als je als bedrijf / zzp'er staat voor je kwaliteit waarom zou je dan moeten twijfelen om een samenwerkingscontract te tekenen waarin iedereens rechten en plichten helder zijn geformuleerd. Typisch gevalletje van gezonde markt-economie lijkt me. De 'slechten' filteren zich op die manier vanzelf uit. Wij hebben door onze werkwijze (en met mensen die het tekenen van een dergelijk contract ook geen enkel probleem vinden) gezamenlijk meerdere projecten gedaan met omzetten van meer dan 75.000 euro voor grote (internationale) spelers. Die klussen hadden deze (bijzonder goede) zzp'ers anders nooit kunnen doen :)
@ Heer Fictoor, uiteraard heb ik met deze mensen geen binding/contact meer. Eind December stop ik met het klussenbedrijf (lichamelijke gezondheid) en starten wij een taxibedrijf voor de zakelijke dienst verlening op, nu heb ik ook al een chauffeursdienst maar hier mag ik niet met eigen wagen rijden dus dan maar een taxibedrijf. Moet nog met de boekhouder in overleg in welke vorm, een eenmanszaak of v.o.f. of ? Er zijn nog een hoop vraagtekens wat en hoe maar dat komt allemaal goed. Posted by Hans
Ik heb vaker vernomen van samenwerking tussen meerdere partijen. Zelf zet ik ook altijd het een en ander op papier met samenwerkingspartners. Wilfried Markenstein heeft hierover eens een boek geschreven en in het NRC heeft er een stuk gestaan over zijn filosofie: de ZMS'er (Zelfstandige met Synergie). Het is een leuk fenomeen en werkt bij hem ook goed. Het stuk is hier te lezen: http://www.markenstein.info/documenten/NRC%20Handelsblad%204%20nov%202009%20A.jpg
@ Freek. Jammer de link werkt niet (meer). Was erg nieuwsgierig.
@Esther, de link werk bij mij wel en anders kunt u ook zoeken bij het NRC handelsblad in het archief op woensdag 4 november 2009
Al enige tijd werk ik (ad68, creatieve reclame producties) met diverse partijen samen op creatief gebied. Uiteraard moet je er voor zorgen dat je in een samenwerkingsverband niet in elkaars vaarwater gaat zitten. Door verder te denken dan je eigen werkzaamheden kun je een beter concept presenteren aan de klant. Het gaat bij ad68 zelfs zo ver dat ik diverse andere disciplines graag aanbeveel bij mijn klanten. Doordat wij in ons netwerk veel kennis delen, biedt dit mij als creatief meer mogelijkheden om uitgebreide campagnes aan te bieden.
@Esther, Wellicht dat deze link wel werkt: http://www.jevirtueleonderneming.nl/documenten/NRC%20Handelsblad%204%20nov%202009.pdf
De ingredienten voor een succesvolle samenwerking: - vertrouwen - win/win (lees: meer waarde leveren aan klant door samenwerking) - duidelijke doelen en input/inbreng - open communicatie - contract met afspraken en verantwoordelijkheden en exit strategie
@Martijn Mooie punten heb je opgeschreven. Ik denk dat dit inderdaad heel belangrijk is bij samenwerking. Inderdaad ook belangrijk om na te denken over hoe je uit elkaar wilt gaan als nog nadenkt over samengaan. In mijn beleving is het wel heel verstandig om goed te kijken naar de juridische kanten van samenwerken en eventueel naar een contract. Maar een goed contract maakt nog geen goede samenwerking.
Een goed artikel met praktische tips. Er wordt wel snel over enkele zeer belangrijke basiszaken heen gestapt, zoals: "Ervan uitgaand dat beide bedrijven strategisch, organisatorisch en operationeel goed bij elkaar passen en dat ook de bedrijfscultuur niet teveel verschillend is, moeten..." Juist dat strategisch, organisatorisch, operationeel en qua bedrijfscultuur bij elkaar passen, vraagt heel veel aandacht voor de start. Onderschat vooral die culturen niet. Ik werk zelf samen met een aantal bureaus/adviseurs die: - elkaar niet bijten omdat ze elk een andere discipline hebben, of - elkaar niet bijten omdat ze wel dezelfde discipline hebben, maar in een andere regio actief zijn. Gaat prima! Ik begeleid op dit moment twee technische installatie-bedrijven die vergaand met elkaar gaan samenwerken. Deels dezelfde discipline, en ook met deels overlappende regio's. Ook dat kan. Als je maar goed je afspraken contractueel vastlegt. Laat je als individuele ondernemer niet alleen adviseren door een jurist, maar ook door een bedrijfsadviseur. Die brengt net die broodnodige andere invalshoek in. Samenwerken heeft de toekomst: Small is beautiful Big is powerful TOGETHER IS SUCCESSFUL!