De geplaagde ondernemer wikt, maar de ratio beschikt?
Vroeg of laat wordt iedere ondernemer geconfronteerd met situaties die een ingrijpende beslissing vergen, zo ingrijpend dat het voortbestaan van de onderneming ervan kan afhangen.
Dat hoeven natuurlijk niet alleen bedreigende situaties te zijn zoals recessies, stakingen, nieuwe concurrenten etc., maar ook omstandigheden die expansie, samenwerking, verovering van nieuwe markten en introductie van innovatieve producten mogelijk maken.
Op het moment dat de ondernemer zich realiseert dat zijn beslissing verstrekkende gevolgen kan hebben, komt het hele besluitvormings-proces onder druk te staan en wordt daarmee de kans op fouten vergroot.
Uiteraard zijn er naast het hier afgebeelde besluitvormingsmodel, nog vele andere die de taak van de ondernemer makkelijker kunnen maken, maar hij moet vele valkuilen zien te vermijden, ongeacht het gebruikte model.
Vooroordelen en natuurlijke neigingen verhinderen vaak de juiste besluitvorming.
De ondernemer is zich hier meestal niet van bewust en denkt dat hij op een volkomen rationele wijze tot zijn besluit is gekomen.
Om de gekwelde beslisser een helpende hand toe te steken, volgen hier een aantal veel voorkomende dwalingen die mensen en dus ook ondernemers op het verkeerde been kunnen zetten:
- Besluitvorming kan natuurlijk niet plaatsvinden zonder voldoende informatie. Er bestaat echter een zeer duidelijke tendens om de eerste informatie die vergaard is, het zwaarst te laten wegen bij latere evaluaties.
- Bij onoverzichtelijke situaties geeft men vaak de voorkeur aan nietsdoen boven het aangaan van onbekende risico's. Die neiging wordt nog eens versterkt als er meerdere alternatieven zijn. Niets doen is echter ook een beslissing en verdient daarom gelijke weging als de alternatieven.
- Terugkomen op een eerder genomen besluit stuit in de regel op stevige weerstand. Niet iedereen heeft gehoord van "beter ten halve gekeerd dan ten hele gefaald". Het vergt dan ook enige wilskracht om te erkennen dat nieuwe informatie een koersverandering kan rechtvaardigen.
- Wanneer de ondernemer zich bij het besluitvormingsproces laat beïnvloeden door de mening van een expert of door de publieke opinie, dan is dat weliswaar begrijpelijk, maar niet altijd verstandig. Het is voor niemand makkelijk in te gaan tegen de expert, die het toch moet weten, of tegen de gangbare consensus.
De ondernemer, die zich bewust is van deze sterke invloed, zal zelf moeten zien uit te vinden of die meningen wel het belang van de onderneming dienen. - Mensen voelen zich van nature aangetrokken tot de informatie die hun mening bevestigt. Bovendien hebben ze maar weinig informatie nodig als het gaat om iets dat zij al intuïtief geloven, terwijl omgekeerd er vrachtwagens vol bewijs nodig zijn om diezelfde intuïtie te ontkrachten.
- Niet zelden worden emotionele beslissingen genomen, die vervolgens achteraf gerationaliseerd worden. Evenzogoed heeft de mens het talent ontwikkeld om slechte beslissingen achteraf te rechtvaardigen met logische en redelijke verklaringen. Daar doorheen te prikken vergt een behoorlijk kritische instelling en het vermogen om voor advocaat van de duivel te spelen met zichzelf.
- Dramatische gebeurtenissen uit het verleden kunnen een zware stempel drukken op de ondernemer en diens beoordelingsvermogen sterk beïnvloeden.
- Bij de zoektocht naar een oplossing is menig ondernemer al snel geneigd hiermee te stoppen als hij denkt een redelijke oplossing gevonden te hebben. Een bevredigende keuze hoeft echter lang niet de optimale te zijn.
- Wishful thinking en selectieve perceptie is vele ondernemers ook niet vreemd. Natuurlijk optimisme kan al snel leiden tot een ongerechtvaardigde "reken je rijk" oplossing, waarbij sommige feiten te positief beoordeeld worden en andere feiten genegeerd.
De ondernemer die zich bewust is van de vele valkuilen, scherp zijn doelstellingen in het oog blijft houden en onverdroten doorgaat met het zoeken naar informatie die zijn overtuigingen ontkrachten, maakt een goede kans om tot de juiste beslissing te komen. Hulp van buitenaf kan die kans nog eens sterk verbeteren.
Zulke zaken zijn bijna letterlijk mijn dagelijkse praktijk. Jumping to conclusions en wishful thinking van ondernemers die ik begeleid op zakelijk / commercieel gebied. Dit vergt van de "business coach" een rustige, psychologische aanpak richting de ondernemer. BOB is 'n aardig middel om de ondernemer meer rust te laten krijgen in z'n bovenkamer : Beeldvorming, Oordeelsvorming, Besluitvorming. Dus, in "gewichtige" situaties: juist NIET te snel oordelen en al helemaal niet te snel "zomaar" iets besluiten omdat je dat zo graag wil ... De gemiddelde ondernemer is daar helemaal niet goed in, kan dat niet goed in eigen regie, heeft 'n kritisch / neutraal klankbord nodig om WELOVERWOGEN belangrijke beslissingen te nemen. Wie is dan vaak de belangrijkste raadgever voor menig ondernemer? - De boekhouder (soms de partner) !! En waarom? - Omdat hij/zij met de boekhouder 'n vertrouwensband heeft !! Da's mooi, maar .... Alsof 'n boekhouder over TOEKOMSTIGE zakelijke ontwikkelingen en consequenties kan oordelen ... Dat is niet diens vak; 'n boekhouder beroept zich immers altijd op cijfers vanuit het VERLEDEN ! En zal vanuit zijn vak en zijn functie als "beschermer" zelden of nooit "risico's" aan durven gaan. Welnu: een goed ondernemer neemt ook niet "zomaar" risico's, al zeggen ze vaak van wèl. Ook dàt willen ze graag van zichzelf geloven, want dat staat stoer .... Nee, 'n goed ondernemer neemt GECALCULEERDE, weloverwogen risico's. Risico's die hij / zij kan DRAGEN als 't mis zou lopen. Niet "te voorzichtig" zoals de boekhouder zou adviseren, want die kan slechts op z'n gevoel afgaan. Om een GOED klankbord en GOED adviseur voor een ondernemer te zijn, dat is een VAK. Een heel ander vak dan boekhouder ....
Dag Leo, weer bedankt voor een goed artikel. Het is nu in mijn ogen een wikken en wegen tijd voor een hele groep ondernemers op dit moment.
We zullen het grotere plaatje van het leven moeten gaan bekijken; met ratio, intuïtie en gevoel. Ondernemerschap blijft onmisbaar maar in de nabije toekomst ook heel frustrerend. Wat is er nog meer?
De meest voorkomende problemen waar organisaties mee worstelen, zijn: - onvoldoende doorvertaling van de strategie in de organisatie, - tekortschieten van de veranderkracht - onvoldoende mate van transparantie - de manier waarop Human Resource Management de uitdaging oppakt om aansluiting te maken op een competitieve omgeving en op individuele behoeften van medewerkers. Directeuren en managers hebben ideeën, plannen...maar komen veelal niet tot de uitvoering. In samenhang met bovenstaande laat men zich leiden door de dagelijkse gang van zaken en werkwijze zoals altijd heeft plaatsgevonden.
Leestip:" Risk " van auteur Dan Gartner. Hoe schijnbaar rationele beslissingen in het leven genomen worden gedreven door angst. Deze angst wordt veelal gevoed door politiek en media. Alles is dus subjectief. Herman Biallass, Risk Consultant.
Interessante stelling. De geplaagde ondernemer laat zich mogelijkerwijs teveel leiden door de ratio en is daardoor minder succesvol of misschien wel te weinig ondernemer. Succes in ondernemerschap wordt volgens mij aangestuurd door intuitie, gerichte focus, volhouden en het succes op die manier afdwingen.