Kan een zakelijk blog het verschil maken?
Het feit dat tegenwoordig de meeste klanten van een bedrijf online bereikbaar zijn, maakt een uitgebalanceerde internetstrategie onontbeerlijk.
Uit het hiernaast staande overzicht blijkt overduidelijk dat bedrijven het met deze stelling eens zijn. Allen zijn van plan beduidend meer geld uit te geven aan website promotie en het bewerken van de sociale media.( met dank aan Laura McLellan, Follow the Money Trail in Digital Marketing)
Alhoewel de traditionele advertentiecampagnes nog steeds de meeste respons opleveren, vindt er dus een substantiële verschuiving plaats binnen het totale reclamebudget.
Het bedrijfsleven begint zich steeds meer te realiseren dat de informatie-uitwisseling en onderlinge hulp tussen internetgebruikers steeds belangrijker wordt en dat het zich niet meer kan veroorloven dat te negeren.
Sterker nog, het zal zich actief moeten mengen in de discussies op het internet en proberen de informatiestroom een beetje te sturen. Dat kan onder meer uitstekend via bloggen!
De voordelen:
-
Grotere zichtbaarheid en meer verkeer
Uit Amerikaanse enquêtes blijkt namelijk, dat websites mét een blog 55% meer verkeer genereren dan websites zónder blog. Bovendien leidt het voeren van een blog tot bijna 80% meer Twitter-volgers. Dat zal ongetwijfeld ook het gevolg zijn van het gebruik van vele belangrijke keywords in het blog. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de website op het internet enorm verbeterd.
-
Beter klantencontact en informatieverstrekking
Via een blog kan de ondernemer dus makkelijker in contact komen met zijn (potentiële) klanten en is in staat ontzettend veel meer informatie over zijn bedrijf en de producten te verstrekken. Bovendien kan ook snel en soepel worden ingespeeld op recente ontwikkelingen in het bedrijf en het assortiment.
-
Feedback
Middels een blog komt de ondernemer in gesprek met zijn (potentiële) klant en als dat op een zorgvuldige en doordachte manier gebeurd, kan dat leiden tot constructieve feedback van die klant. Zo heeft IBM ontdekt, dat bloggen waarbij tevens het personeel intensief betrokken wordt, leidt tot een zeer vruchtbare interactie met de klanten. Uit deze constructieve feedback komen vaak de beste ideeën voort!
IBM heeft voor deze blogactiviteiten een systematische strategie ontworpen, die goed gecoördineerd wordt met de andere reclame-inspanningen. Anders dan bijvoorbeeld Apple, die als de dood is dat kritische klanten haar imago schaden, moet de ondernemer de soms pijnlijke confrontatie met de klant niet uit de weggaan, maar zien als een kans zijn aanbod nog verder te verbeteren.
- Etaleren en vergaren van kennis
Een goed artikel schrijven vergt behoorlijk wat kennis en die kennis is natuurlijk niet altijd paraat. Veel research en leeswerk is vaak nodig en daardoor blijft de schrijver goed op de hoogte en kan die kennis vervolgens op een leuke manier demonstreren aan (potentiële) klanten. Een uitstekend visitekaartje!
Vereisten:
Het bouwen van een succesvol blog is een kwestie van lange adem en een goed gestructureerde aanpak. In Tips Voor Zakelijke Bloggers wordt uitgebreid ingegaan op de vereisten waaraan een blog moet voldoen.
Een goed zakelijk blog maakt wel degelijk het verschil
Dat een blog een grote bijdrage kan leveren aan het resultaat van een onderneming moge duidelijk zijn. Wel is de vraag gerechtvaardigd of een blog zinnig is voor iedere onderneming? Dat lijkt sterk op de vraag van het blog van 1 juli j.l.: Is een website wel zinnig voor een kleine onderneming?.
De conclusie was toen: een website voor een kleine onderneming is zinnig mits:
- de website functioneel is en de uitstraling en resultaten van de onderneming verbetert en
- de website de overige bedrijfsactiviteiten niet overvleugelt
Dit geldt grosso modo ook voor zakelijke blogs. Net zo min als geen enkele ondernemer de kans voorbij mag laten gaan zijn bedrijf zo goed mogelijk te etaleren op het internet, kunnen zéker de grotere ondernemingen het zich niet veroorloven een zo'n veelzijdig medium als een blog te negeren.
Maar toch ook voor de kleinere bedrijven vormt een blog een uitstekende manier om zich te onderscheiden van de rest.
(Google auteur)
===================================================
Verwante artikelen:
Het is denk ik een goede manier om te zorgen dat je gevolgd wordt en je kennis kunt overdragen. Een interessante en goede blog lees ik graag en geeft voor mij aan dat iemand kennis heeft over een bepaald vakgebied.
Zeer zeker, dmv het blog op onze site kunnen we veel dieper op de materie ingaan waardoor we klanten inspireren en met niuewe potentials in aanraking komen. Bovendien helpt het bij het SEO gebeuren. Neem een kijkje op www.deoost.nl/blog
Morgen volg ik een workshop hiervoor. Ben erg benieuwd.
Natuurlijk leuk om een onderzoek te houden waarbij je enkel naar de internet toepassingen kijkt. Ik zie liever een onderzoek waarbij de traditionele reklame, internetreklame en mond op mond reklame met elkaar worden vergeleken, dat zegt echt iets. Heeft iedereen SEO dan is iedereen even goed vindbaar. Heeft iedereen een blog, dan geldt de toegevoegde waarde van het blog. Ja, ik trek al jaren bezoekers met mijn artikelen en met het reageren op discussies. Maar ik trek klanten uit face to face contacten en mond op mond reklame. Mijn Blogs worden hoofdzakelijk gebruikt voor "brain-picking". Zoals Ruben stelt, ze dienen voor kennisoverdracht, de spin off in de vorm van klanten is gering. Daar zijn andere tools veel sterker in.
@Ad, In jouw reactie doel jij voornamelijk op je eigen markt; de adviesmarkt. Voor elke markt zullen waarschijnlijk de effecten van elke reclame-uiting weer wat anders zijn. Zo zal in de adviesmarkt meer de nadruk liggen op persoonlijke contacten en mond op mondreclame, zoals jij terecht stelt. Hoe zit het echter bij consumentenproducten of duurzame productiemiddelen? In die markten vindt blijkbaar een behoorlijke verschuiving plaats en wordt een allesomvattende internetstrategie steeds belangrijker. Daar behoort zeker het zakelijk blok toe!
Een belangrijk deel van ondernemen is personal branding en in beeld zijn. Ik denk dat een zakelijke blog hierbij kan helpen. Wel een wedervraag: wat versta jij onder een zakelijke blog? Tips, tricks en informatie?
@Rudolf, Als antwoord zou ik zeggen: alle drie onder voorwaarde dat daarbij de doelgroep in gedachten wordt gehouden. Het is zaak een goed visitekaartje af te geven, het liefst in de vorm van waardevolle informatie met de juiste verpakking. Het is natuurlijk geen makkelijke opgave het publiek geboeid te houden en waar mogelijk aan te zetten tot actie. In een persoonlijk blog daarentegen mogen wat mij betreft ook tante Geertruide en hond Nero aan bod komen.
Behalve dat ik het leuk vind om te bloggen kan ik daar me uitleven over een aantal onderwerpen en mezelf 'neerzetten' als coach. Maar ook bepaalde kennis delen. Daarom interesseert het me ook om andermans blogs te lezen waardoor je informatie krijgt die normaliter aan je aandacht ontsnapt of waar je kunt leren over de nieuwste innovaties.
Dat is sterk afhankelijk van de inhoud. Wat Filmding betreft, beter één minuut strategisch doordacht audio-visueel, dan 1000 pagina's tekst. Al is het op die meest moderne I-pad!
Ha Leo, Sinds 2008 heb ik een zakelijke blog, eerst via blogspot.com, om het te proberen en sinds dit jaar heb ik mijn website in blogvorm gegoten. Het maakt voor mij zeker verschil. De website is daardoor dynamisch, elke 2 weken komt er een nieuw artikel. Dat trekt bezoekers, die regelmatig terugkomen omdat ze weten dat ze op de site waardevolle informatie kunnen vinden. Steeds meer mensen melden melden zich aan voor de nieuwsbrief, zodat ze op de hoogte gehouden worden. Deze mensen kun je rechtstreeks benaderen wanneer je een nieuw product hebt. Ik vind dat je met een blog veel van je expertise laat zien en voor mij werkt het erg goed. Groeten! Pauline (www.conduite.nl, presentatie- en mediatraining)
Een verschil, zou ik zeggen. Zelf gebruiken wij WordPress, sommige blogs ( http://www.vdc-it.nl/blog/?p=741 bijvoorbeeld) zijn al door honderden gelezen. Handig om Google Analytics te gebruiken om eea te monitoren.
Ik zie het als een marketinginstrument om zichtbaarheid en leads te creeren. Geen idee over de effectiviteit....moet nog tijd zien te vinden om een blog te starten EN bij te houden. Heb jij ervaring hiermee?
@John In onze tips: http://www.multiraedt.nl/tips/tips-voor-zakelijke-bloggers staat nog meer informatie. Een goed blog dat iets waardevols toevoegt aan het imago van het bedrijf is tijdrovend, maar levert tevens een krachtige bijdrage aan de klantenrelaties. Zie het als een visitekaartje-de-lux dat constant vernieuwd wordt met de laatste informatie.
Een zakelijk blog is in mijn ogen zeker de moeite waard, maar je moet er wel tijd voor kunnen en willen maken. Dit blog is prachtig voorbeeld. De inhoud is interessant, er zijn aanzienlijk veel reacties en zonder dit blog zou ik nu niet van het bestaan van Multiraedt weten. Conclusie: bloggen loont.
Nope niet per definitie...interactie is er bij 3x....een reactie blijft alleen een reactie als er daarna niets gebeurd. Ik doel ook meer op inzet nieuwe media. Want (dit is wel al 5 jaar geleden) hebben we een trend onderzoek onder blogs gedaan. 1 van de uitkomsten was dat op 87% van de blogs geen enkele reactie geplaatst is. Er worden er vast meer gelezen...maar dan is het puur informatie overdracht en niets meer dan dat. Geen interactie ...ik zie meer in CONTACT
Ja, dat denk ik wel. Zelf heb ik er goede ervaringen mee.
Ik denk het ook. Wel zorgen dat zo'n blog ergens gepubliceerd staat waar je blog snel door robots wordt geindexeerd. Wordpress of zakelijke facebook pagina. Niet op je eigen website tenzij je enorm veel bezoekers hebt. Ook zorgen dat er regelmaat in de blogs zit. Persoonlijk maak ik 3-wekelijks een update. Wekelijks of tweewekelijks vind ik voor mij teveel en maandelijks vind ik voor mij weer te weinig. Zie voorbeeld: http://www.facebook.com/editiebrabant
@Emanuel Eens dat de 'grootste opbrengst' uit het samen werken en kennis delen komt. Dat brengt de leukste contacten, :-), ook mijn ding. Maar een blog kan voor een klant al sociaal en waardevol zijn door de info en inspiratie die hij er uit leest. En niet zelden leidt deze info direct tot conversie; een nieuwe aankoop, een aanbeveling, etc. Nul interactie, 100% conversie!
Mooi artikel.........Erg goed om te lezen