Franchise formules bepalen steeds meer het straatbeeld
Ruim 40% van de omzet in de detailhandel wordt behaald via franchise formules en er zijn 258.000 personen in werkzaam.
Laag risico
Steeds meer zelfstandige ondernemers kiezen voor de relatieve veiligheid, dat een groot samenwerkingsverband kan bieden. Franchisegevers als Febo, McDonald's, Hema, Pearl, Albert Heyn en vele anderen bieden een bewezen bedrijfsconcept aan, dat de franchisenemer in eigen bedrijf kan gaan exploiteren.
Er zijn meer dan 700 verschillende franchise formules in Nederland actief, die goed zijn voor een omzet van ruim € 30 miljard, verdeeld over bijna 37.000 vestigingen.
Volgens Jos Burgers, directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) zijn de vooruitzichten voor 2012 redelijk positief en is de branche tijdens de crisis van 2008/2009 behoorlijk recessieproof gebleken.
Franchise formules dominant aanwezig
Door het succes van de vele franchise formules begint het straatbeeld in vele steden wel een beetje eentonig te worden. Het kan zelfs ten koste gaan van dat prettige vakantiegevoel dat een bezoek aan het buitenland kan opleveren. Ook daar struikelt men over de vele franchisewinkels die dezelfde aankleding en layout hebben als thuis.
De voordelen
De franchise branche trekt zich daar natuurlijk niets van aan en gaat onverdroten voort met de expansie. Dat is ook niet zo gek, gezien de vele voordelen:
- Kleiner risico
Startende ondernemers die kiezen voor een franchise formule hebben maar een 10% kans om te falen tegenover 40-50% bij een volledig autonome opstart. Bovendien is de vereiste investering in de regel duidelijk afgeperkt, zodat er geen plotselinge "verrassingen" kunnen opdoemen. - Schaalgrootte
Door gezamenlijke inkoop en reclame kunnen aanzienlijke kostenvoordelen behaald worden. - Training en coaching
In de regel ontvangt de franchisenemer (en eventueel zijn personeel) een gedegen opleiding en training. Bovendien kan hij altijd terugvallen op verdere coaching indien dat nodig mocht zijn, sterker nog, de franchisegever heeft in dat opzicht zelfs een zekere zorgplicht. Zo kan de franchisenemer optimaal gebruik maken van de kennis en ervaring van de franchisegever. - Efficiënte taakverdeling
Een aantal ondernemerstaken als marketing, inkoop en administratie worden meestal door de franchisegever verricht, zodat de franchisenemer zich volledig kan concentreren op de commerciële kant van de onderneming. - Soepeler kredietverstrekking
Een ondernemer die bij een bank aanklopt voor krediet zal moeten kunnen aantonen dat hij geschikt is voor het ondernemerschap en dat zijn bedrijfsconcept levensvatbaar is. Dat laatste is bij een goede franchise zeker geen probleem en de selectie, training en coaching zou een goede waarborg moeten zijn voor goed ondernemerschap. - Herkenbaarheid
De uniforme uitstraling en de gemeenschappelijke naam vergroten de herkenbaarheid van de formule enorm voor de klant, waardoor reclame effectiever is. - Informatie-uitwisseling
De feedback van andere franchisenemers kan zeer nuttig zijn. Welke producten lopen goed bij de één en niet bij de ander en waarom? Behaalde omzet per medewerker, omloopsnelheid van de voorraad etc.
Natuurlijk zitter er niet alleen maar voordelen aan het franchise verhaal.
Een aantal nadelen:
- Partijen leggen zich in de regel vast voor een periode van 5 jaar met wederzijdse rechten en plichten, die de vrijheid van handelen behoorlijk inperken. Zo ging bijvoorbeeld franchisegever Albert Heijn vorig jaar niet akkoord met de expansiedrift van enkele grote franchisenemers.
- Aanpassing aan veranderende marktomstandigheden kan nog weleens wat vertraging oplopen door uiteenlopende belangen.
- De franchisenemer die wil stoppen en zijn bedrijf wil verkopen kan tegen een veto van de franchisegever oplopen, die de koper niet ziet zitten.
Franchise rukt verder op
Desalniettemin zijn het aantal franchisevestigingen de afgelopen 15 jaar verdrievoudigd en was het opgeven van een stukje zelfstandigheid voor de meeste franchisenemers zeker de moeite waard. Bovendien wijst niets erop dat de groeitrend van de afgelopen jaren zich niet zal voortzetten. Het tempo van de groei neemt echter wel wat af.
Franchise leeft volop! Juist de samenwerking, inkoopvoordeel, op de hoogte zijn van de laatste trends en de juiste ondersteuning biedt voordelen.
Die expertise is ook op een andere wijze te verkrijgen. Het is ook de dood voor het ondernemerschap. De formulegever stelt veel eisen. Het is meer iets voor de luie ondernemer
Iedere vorm van samenwerking geeft meer zekerheid en voor ZZPers is het zoeken naar samenwerkingsverbanden een manier om het netwerk te vergroten en daarmee meer zekerheid te krijgen. Frnachise kan soms wel te beklemmend worden, daarom hebben wij ervoor gekozen om een platte organisatie met partners, associés, dealers en strategische allianties op te zetten. Vrijheid in gebondenheid.
Samen sterk is iets dat van alle tijden is. Juist nu geeft franchising, zowel in harde als zachte vorm, meerwaarde aan ondernemers. Door de samenwerking worden werkzaamheden bij de ondernemers uit handen genomen waardoor zij zich kunnen richten op het primaire focuspunt voor elke ondernemer: de klant. Dat is geen kwestie van luiheid maar slim handelen. Frachising geeft elke ondernemer een gereedschapskist waaruit hij/ zij naar believen en maatgestuurd kan putten.
Samen sterk, en andere voordelen die je opnoemt kunnen ook in andere samenwerkingsvormen zoals cooperaties. Bij franchising is uitsluitend de franchisegever de ondernemer, de franchisenemer is, zeker bij hard franchise, slechts een zelfstandige bedrijfsleider. Franchising beperkt de ondernemer bij het gebruik van gereedschap tot een kist, en bied slechts de keuze uit een aantal gestandariseerde oplossingen voor als zijn problemen, een soort faq. Echter de creativiteit en flexabiliteit die een ondernemer tekend word zeer beperkt door het harnas van de formule en de grillen van de franchisegever die het belang van de formule boven dat van de ondermer zal stellen.
Zoals je wel zult begrijpen deel ik je mening niet. in retail is het primaire proces het contact tussen ondernemer en een consument die wellicht klant wordt. In dat proces heeft elke franchiser altijd individuele vrijheid van handelen. Er zijn ook in hardfranchiseland veel voorbeelden te benoemen van ondernemers die daarin door eigen unieke kracht en instelling zeer succesvol zijn. Begrijp me goed: natuurlijk nemen met name veel hard franchise organisaties veel over. Alleen heeft dat geen effect op het primaire winkelproces.........het klantcontact. Door te kiezen voor samenvwerking in een frachiseformule kan de ondernemer zich daar optimaal op focussen en dus maximaal succesvol daarin zijn. Tenslotte de basis van deze discussie is niet of een franchiser al dan niet een veredelde bedrijfsleider zou zijn. De basis is dat door samenwerking ondernemers meer succesvol kunnen worden en dus meer marktaandeel gaan krijgen in het locale marktgebied.
Juist dat laatste betwijfel ik. Ik kan mij goed voorstelllen dat je als startend/gevestigd detailist/ondernemer kiest voor een "veilige en bewezen paraplu" om mee te beginnen of onder te werken. Maar dat neemt niet weg dat deze formules floriseren bij het gebrek aan ondernemerschap bij de francisenemers. Daarnaast zorgen de formules ervoor dat het retail klimaat steeds meer gedomineerd word door landerlijke opererende ketens, alle winkelstraten lijken op elkaar. En juist dit laatste is iets waar de klant zich tegen aan het verzetten is. Juist de klant wil af van die uniformiteit, die wil zich onderscheiden.
De franchise nemer moet vooraf heel veel tijd steken in het goed onderzoeken van de kansen als " werknemer/werkgever " binnen zo'n organisatie.Laten ze je financieel goed in leven of blijf je na alle afdrachten maar net overeind ? De multi-franchise is in opkomst, dus men dient meerdere broodheren om aan een rendabel salaris te komen ? Ook zelfstandigen die op het randje van het bestaan balanceren in hun eigen vakgebied worden ineens franchise nemer. Met totaal andere produkten,verbredend, puur om te overleven ? Het slagingspercentage de eerste 5 jaar is mij niet bekend maar je hoort wel regelmatig dat ook franchisers snel worden overgenomen, dit gaat veelal in stilte. Zo gaat de startende , veelal ook jonge , ondernemer eraan maar de moedermaatschappij blijft in de markt positief overeind, Ergens zit er dus een pijnpunt.Dus laat jezelf voorlichten en doe zelf marktonderzoek.Maar dat er groei is moge duidelijk zijn, 40% marktaandeel is geen poezenplasje. Je moet wel ter zake kundig zijn en de meerwaarde ervan zien, anders kun je beter zelf iets opstarten ook al heb je dan niet direct een landelijke dekking. Of je die dekking ook echt nodig hebt is een 2e. Kortom;Komen de beste ondernemers niet vanzelf bovendrijven als franchise ze niet dat biedt wat ze zoeken?
Ik sluit mij aan bij Yvonne, maar beide dragen bij aan de monotonie van het straatbeeld. Daarbij vind ik de klantengroep die je aanhaald niet de meest representante. Het lijkt wel of jou franchise gevers charitatieve instellingen zijn, met als enige doel de ondernemer te exceleren en ontplooien?
Ik begrijp je antwoord niet Ronald. Volgens mij dwaal je af van de kern van de discussie. Namelijk hoe en of ondernemers in een franchiseconcept succesvol kunnen zijn. Het antwoord daarop is ja. En natuurlijk bepaalt de kwaliteit van de ondernemers gelukkig nog altijd het succes van die individuele onderneming. Daarbij is vrijheid van handelen in het primaire proces super belangrijk.
Resumé: franchise draagt bij aan de monotonie van het straatbeeld, en daardoor aan de verarming van het winkelaanbod door beperking van het entrepeneurschap. De consument begint zich daartegen te verzetten. Er zijn andere vormen van samenwerken denkbaar, die de voordelen van franchise kunnen bieden zoals cooperaties en samenwerkings organisaties die zelfs branche overschrijdend zouden kunnen werken. En ook voor beide interesant zijn
Absoluut een misvatting Ronald. coöperaties zijn relikwieën uit het verleden. Niet flexibel en besluitvaardig. Zijn gaan ten onder in besluiteloosheid. Een moderne frachiseorganisatie, zowel hard als soft qua bindingsstructuur, met een krachtige ondernemersvetegenwoordiging als franchiseraad geeft ondermeer macht in de straat, flexibiliteit en snelheid in besluitvorming en behoudt individuele ondernemersvrijheid in het primaire winkelproces.
Er zijn ook hele moderne, innovatieve, besluitvaardige voorbeelden te noemen. Ik kan me je stellingname wel voorstellen vanuit jou organisatie, Maar tel de aangesloten winkels een in een centrum......... In de meeste gevallen heb je aan één hand genoeg. Dat is toch verarming? En tussen al dat keten geweld, in jou branche, kun je je als zelfstandige geen plaats meer veroveren (zie de struggle van de harense Smid enz.)
Leuk artikel, maar hoop dat de overige 60% niet georganiseerd winkels het wel blijven redden. Want een winkelgebied is pas leuk als het naast de grote, formules juist ook een zeer divers aanbod van kleine ongeorganiseerde winkels heeft. Wij proberen ons in Leidsche Rijn hier hard voor te maken. Er komen nog 2 winkelgebieden aan en hopen dat ook juist de kleinere winkels zich hier willen en kunnen vestigen.
Heb je http:www.franchising-in-nederland.nl al eens bekeken? Een perfecte plek voor mensen die zich oriënteren op het ondernemerschap als franchiser. De belangrijkste vragen komen in een documentaire van 8 afleveringen aan bod.
Kijk vooral naar de sterke ondernemers die het wel lukt om onderscheidend te zijn en blijven. Precies zoals Yvonne aangaf. En Struggles van de Harense Smid? Ken jij dan de exploitatie van hen? Waar baseer jij jouw mening op? Waarom zouden zij niet succesvol zijn? Zelfs als je winkels sluit kan je nog succesvol zijn.
Ik ben bekent met de uitdagingen waar ze mee worstelen, en dat heeft niets te maken sluitende winkels
Wanneer ik dit blog goed lees is er toch sprake van afhankelijkheid en langjarige contracten, verlies van entrepreneur-identity en als je even doordenkt ben je eigenlijk alsnog werknemer. Wanneer ik me herinner aan een andere vorm van franchise zoals die van Herbal Life en diverse andere producten, dan spreek je van een soort piramidespel. Er wordt aandacht besteed aan het kader die vooral verkopers moeten werven en waarvoor iedere distributeur zoveel percentage krijgt. De producten zijn niet in de winkel te verkrijgen. Alleen via een distributeur manier kun je aan producten komen, dat betekent dat je tot 40% teveel voor een product betaalt. Het product is meestal goed, maar je betaalt niet alleen voor dat product maar ook voor de distributeur, de rayonmanager en uiteindelijk de top. De werving voor mensen die ervoor gaan is psychogisch goed onderbouwd en mensen worden goed 'gedrild'. Maar of dit een ideale toekomst is weet ik niet, want je speelt alleen maar de 'grote jongens' in de kaart.
De constatering van het artikel is dat franchise organisaties in toenemende mate het straatbeeld bepalen. Ik ben van mening dat dit een verarming van het winkelaanbod is, met name stadskernen verliezen hun onderscheidende mogelijkheden. Maar nog belangrijker vind ik de verschralling van het ondernemerschap. Het artikel opent met de aanname dat het risico lager zou zijn. Ik denk dat daarbij vooral het belang van de franchisegever aan de orde is, want de risico's voor een franchisenemer zijn in mijn optiek niet anders dan die van een 100% zelfstandige ondernemer.