Externe adviseurs aller kunne, verenigt u
Maakt u zich als zelfstandige professional zorgen over de veranderende markt en uw toekomst?
Sinds de crisis van 2008 ondervinden de 150.000 tot 200.000 zelfstandige adviseurs die Nederland rijk is, in toenemende mate problemen bij het vinden van nieuwe opdrachtgevers. Ook staan hun tarieven behoorlijk onder druk.
Een nieuwe werkelijkheid
Voor sommigen zijn de huidige ontwikkelingen binnen de adviesmarkt zelfs aanleiding tot het geven van lezingen met als titel: "De dood van de interim manager".
In ons blog van oktober vorig jaar: Hoe effectief zijn externe adviseurs? is deze problematiek al aan de orde gesteld en heeft begrijpelijkerwijs destijds veel reacties opgeroepen.
Tekenend voor de situatie was het feit dat, op een enkele uitzondering na, de meeste reacties afkomstig waren uit de advieswereld. De doelgroep zelf, de ondernemers, vond het kennelijk niet de moeite waard om aan de discussie deel te nemen.
Daarmee is dan ook gelijk de vinger op de zere plek gelegd. Ondanks de vele voordelen van de inzet van adviseurs die tijdens de discussie werden aangehaald, denkt de gemiddelde ondernemer daar kennelijk heel anders over.
Zolang de ondernemer er niet van overtuigd is, dat de adviseur daadwerkelijk zijn probleem kan oplossen en dan ook nog tegen een aanvaardbare vergoeding, zal hij hem niet inhuren.
Nu de vette jaren voorlopig voorbij schijnen te zijn, is de uitdaging waarmee de zelfstandige professional geconfronteerd wordt, alleen maar groter geworden. Wellicht zelfs te groot voor velen.
De oplossing
Volgens onder meer Prof. Kwakman is het onvermijdelijk dat die professional zich vakmatig steeds verder zal moeten gaan specialiseren, terwijl hij tegelijkertijd zijn marktbereik sterk verbreedt. Dat laatste zou dan bij voorkeur middels flexibele samenwerkingsverbanden met collega's kunnen gebeuren.
In dit verband trekt de laatste tijd een nieuw initiatief sterk de aandacht. Dit doordachte platform voor specialisten werkt als volgt:
- onderverdeling van de zakelijke adviesmarkt in niches
- samenvoeging van specialisten in die niches tot kennisclusters
- inzet van meerdere kennisclusters bij complexe gevallen
- overkoepelende marketing voor maximale exposure
- gemeenschappelijk reclamebudget
- ruimte voor individuele opbouw van een authoriteitspositie
- gedeelde netwerken en actief relatiebeheer
- stringente kwaliteitsbewaking
- centraal aanspreekpunt
- gemeenschappelijke productontwikkeling
- alles met behoud van eigen identiteit
Op deze manier kunnen individuele specialisten hun zichtbaarheid in de markt enorm vergroten en krijgen zij de kans om in dit samenwerkingsverband te werken aan hun reputatie en gezag.
Doordat deze specialisten ieder beschikken over unieke kennis en ervaring en bovendien door deze samenwerking in staat zijn multidisciplinair te werken, verhogen zij enorm hun waardepropositie richting de ondernemer.
Die ondernemer heeft op zijn beurt een centraal aanspreekpunt tegenover zich, dat hem efficiƫnt kan koppelen aan de juiste specialist(en), echter zonder de gebruikelijke zware overhead!
Zo vormt het flexibele samenwerkingsplatform voor de ondernemer het ideale klankbord en kan hij daar een duurzame en strategisch interessante relatie mee opbouwen.
Hierdoor ontstaat een win-win situatie voor zowel de zakelijke specialist als de ondernemer.
(Google auteur)
===============================================
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Christiaan Landman.
Ik zie en hoor van adviseurs dat ze zich inderdaad verenigen in coöperaties, maatschappen etc. Als je door samenwerking van allerlei adviseurs een completer aanbod kunt doen aan derden, dan is dat een pluspunt lijkt mij. Wel zeer goede afspraken maken en vastleggen. Incl aansprakelijkheid, voorwaarden, bevoegdheden en verzekeringen.
Hoi Leo . Deel je mening volledig . Wij hebben ca 2.5. jaar geleden een deskundig landelijk samenwerkingsverband van regionaal opererende zelfstandig ondernemers met tenminste tien jaar ervaring inzake het adviseren in en taxeren van bedrijfsmatig onroerende zaken opgericht . Onze missie is om vanuit de herpositionering van de functie van vastgoed een vernieuwend proces van waardecreatie te realiseren . De werk- zaamheden van de T-P-O ( www.t-p-o.nl ) worden door mij gecoördineerd en , indien de opdrachtgever dat wenst , door diverse specialisten uitgevoerd . Deze aanpak is succesvol gebleken en zal flexibel meegroeien met de komende ontwikkelingen .
Je zou kunnen zeggen: Er ontstaat een markt om die eigen baas adviseurs op maat te helpen verenigen.
Ik kwam deze blog tegen in de LinkedIn-groep Legalwise, maar het gesprek wordt blijkbaar hier gevoerd, dus plaats ik mijn reactie ook maar hier ;) Mijn aandacht werd getrokken door deze zin: "Ondanks de vele voordelen van de inzet van adviseurs die tijdens de discussie werden aangehaald, denkt de gemiddelde ondernemer daar kennelijk heel anders over." Ik concludeer daaruit: blijkbaar zitten ondernemers dus niet op extern advies in de huidige vorm te wachten. De oplossing die vervolgens wordt beschreven, verandert in mijn ogen echter helemaal niets aan dat probleem. In plaats van op zoek te gaan naar waar ondernemers dan wel op zit te wachten met betrekking tot extern advies, richten jullie samenwerkingsverbanden op die meer van hetzelfde bieden. Ik ben zelf ondernemer (eenmanszaak), en ik heb vorig jaar een extern adviseur ingehuurd die me heeft geholpen mijn bedrijf opnieuw vorm te geven. Hij heeft mij niet hoeven overtuigen om hem in te schakelen, want zodra ik op zijn site keek, wist ik dat hij mij precies datgene te bieden had waarnaar ik op zoek was. Met andere woorden: ook nu de vette tijden voorbij zijn, kun je volgens mij als adviseur nog steeds genoeg goede klanten vinden zonder je toevlucht te nemen tot platforms, samenwerkingsverbanden en vérgaande specialisatie, mits je je aanbod maar precies afstemt op waar je klanten naar snakken. Wat dat is? Dat is voor iedere adviseur anders, en heeft volgens mij meer te maken met de meerwaarde die je als mens te bieden hebt dan met de waarde van je adviesdiensten op zich.
Bedankt Cindy voor de uitvoerige reactie. De kern van het verhaal is niet zoals jij dat voorstelt: samenwerkingsverbanden die meer van hetzelfde bieden. De essentie is echter, dat SPECIALISTEN elkaar vinden en zo de ondernemer iets te bieden hebben waar hij niet buiten kan. Door duidelijk te zijn in je aanbod vergroot je de kans enorm dat de ondernemer die jou NODIG heeft, je ook vindt.
Dag Leo, Bedankt voor je uitleg, maar ik zie nog steeds niet in wat de meerwaarde voor de ondernemer is. Wat is het dan waar hij volgens jou niet buiten kan? En hoe ben je tot die conclusie gekomen? Heb je dat van ondernemers gehoord?
En ter aanvulling: 'de' ondernemer bestaat natuurlijk niet, elke ondernemer is uniek en heeft zijn eigen specifieke behoeften en wensen. Ik denk dus dat je je niet moet richten op waar 'de' ondernemer niet buiten kan, maar op waar jouw klanten aangeven niet buiten te kunnen. Maar dat is weer een ander verhaal :)
Hallo Cindy, Ik ben al 35 jaar ondernemer en in die tijd heb ik natuurlijk zelf vaak gebruik gemaakt van specialisten als notarissen, advocaten, deurwaarders, bedrijvenmakelaars, website-ontwerpers, beëdigde taxateurs, programmeurs,logistieke adviseurs, vertalers en vele anderen, die een specifieke kennis hebben waar je niet buiten kunt. In voorkomende complexe gevallen is een combi van hen nodig. Waar op dit moment veel minder markt voor is, zijn de generalisten die strategische adviezen geven.
Hoi Leo, Tja, misschien heb je gelijk :) Zoals ik op LinkedIn al tegen Christiaan zei, het belangrijkste is dat jullie merken dat het werkt!