Marketing expert, van duizendpoot tot spoorzoeker
Tot voor kort behoorde marketing voornamelijk tot het domein van de rechter hersenhelft. Daar zetelt ons vermogen tot holistisch, metaforisch en spiritueel denken, alsook onze intuïtie en verbeeldingskracht. De nieuwste internet strategieën vergen echter steeds meer inzet van analytisch vermogen en de logica; het terrein van de linker hersenhelft.
Geschiedenis
De ontwikkelingen in de marketing gedurende de laatste 100 jaar laten zien dat de exacte wetenschappen een steeds grotere invloed krijgen.
De oude doos
Het begon allemaal zo lekker recht toe recht aan. Het product dat verkocht moest worden werd zo natuurgetrouw mogelijk afgebeeld, waarbij de functionaliteit ervan de meeste aandacht kreeg.
"What you see, is what you get"
Vervolgens moest het zoveel mogelijk herhalen van de boodschap het werk doen, oftewel "Reach times exposure".
Menswetenschappen doen hun intrede
In de jaren 50 kreeg men in de gaten dat naarmate de reclameboodschap subtieler werd verpakt, de effectiviteit ervan toenamen. Toepassing van "verborgen verleiders" vergde echter steeds betere inzichten in culturele en psychologische achtergronden van de mens.
Hersenonderzoek draagt een steentje bij
Het idee dat een reclameboodschap zo vaak mogelijk herhaald moest worden kwam voort uit de overtuiging dat het langetermijngeheugen niet veel informatie kon vasthouden.
Recente onderzoekingen tonen echter het tegendeel aan. Er wordt veel meer informatie opgeslagen dan gedacht. Het probleem zit in het herinneren.
De marketingboodschap moet zich daarom duidelijk zien te onderscheiden van al het andere lawaai en moet bij de ontvanger een associatie zien op te roepen met andere opgeslagen ervaringen.
Dat bevordert het herinneringsvermogen enorm en aangezien herinneringen volgens diezelfde onderzoekingen zeer sterk lijken op het daadwerkelijk ervaren, is niet zozeer het steeds maar weer herhalen van de reclameboodschap van belang, maar het herinnerd worden.
Verhalenvertellers
Dat is dan ook de reden dat een goede marketingboodschap vaak verpakt is in een aansprekend verhaal. Hoe beter een verhaal verankerd is in het culturele erfgoed van de doelgroep, des te beter blijft het "plakken".
Hier in het westen wordt zo dikwijls teruggegrepen op de Griekse mythologie, waar de verrichtingen van individuele helden voor inspiratie zorgen. In bijvoorbeeld India daarentegen staat weer de kracht van het collectief centraal in de Hindu verhalen.
Het is leuk en leerzaam om te zien hoe internationaal opererende bedrijven inspelen op dit soort culturele verschillen.
De internet revolutie
Het ontstaan van een nieuw medium heeft begrijpelijkerwijs gezorgd voor een verschuiving in de reclamebestedingen. Het is dan ook niet vreemd dat de 2 miljard internetgebruikers inmiddels zo'n 25% van het totale reclamebudget aan zich weten te binden.
Hoewel de bekende marketingwetten onverkort van toepassing blijven op de internetmarketing, zijn er natuurlijk toch een aantal belangrijke verschillen.
Vooral via de sociale media laten gebruikers vele digitale sporen na, die de marketing expert in staat stellen een steeds verfijnder marktonderzoek te doen. Dat geldt zowel voor de identificatie als het gedrag van zijn doelgroepen.
Het verschil met ouderwets marktonderzoek is het gebruik van wiskundige modellen. Diezelfde benadering vindt ook plaats bij grootschalige internetcampagnes.
Daarbij worden reclameboodschappen in vele varianten op het net losgelaten, die onderling een ware "survival of the fittest" strijd uitvechten. De vaak honderden varianten zijn als het ware fruitvliegjes, die door slimme algoritmen op de proef gesteld worden.
Vaak halen vele varianten het eind van de dag niet eens door dit soort creatieve destructie.
"Whole brain marketing"
De combinatie van intuïtie, psychologische en culturele antropologische kennis was in de vorige eeuw voldoende om succesvol marketing te bedrijven.
De laatste 20 jaar kenmerken zich echter door de opkomst van nieuwe analytische technieken, afkomstig van de exacte wetenschappen.
De ideale moderne marketing expert is dan ook een spoorzoekende duizendpoot met een wiskunde knobbel. Een echte homo universalis.
(Google auteur)
Toch is het een beetje griezelig, mensen die zich specialiseren in het manipuleren van koopgedrag en daarmee alles inzetten om mensen te beïnvloeden.
@Marketing is voor mij je diensten aanbieden en voor mij heeft dit altijd gefunctioneerd, mede door mond-tot-mond reclame. Maar om mensen te bespelen en ze lekker maken voor dingen, die ze voorheen nog niet nodig hadden? Bij mij werkt dat averechts, voor mij is dat een reden om bepaalde producten niet te kopen of van bepaalde diensten geen gebruik te maken. Wanneer iemand een goed product laat zien en het spreekt me aan om praktische redenen, koop ik het omdat ik nodig heb.
@Rianne, op één of andere manier vloeide het begin voort uit eerder werk en vandaar uit ging het 'lopen'. Na de intake is het niet altijd zo, dat ze gebaat zijn bij mijn diensten, maar beter af zijn bij een 'collega' coach met die bepaalde expertise. Andersom gebeurde ook. We hebben nooit hoeven te vechten voor cliënten en daarom heb ik mijn praktijk altijd kleinschalig gehouden omdat mensen vóór gaan op welke marketing ook. Ik besef ook wel dat dit niet voor iedere branche geldt, maar het gevecht om de klanten vind ik af en toe triest. En dat er dan mensen worden opgeleid om de boel te manipuleren middels 'verborgen' verleiders vind ik geen respect tonen voor je toekomstige klanten.
Gabriele, Het heeft niks met bedrog te maken of mensen iets 'aansmeren' dat ze niet willen. Wel is het zo dat mensen, ook jij en ik, denkfouten maken. O.a. die denkfouten spelen marketingmensen uit om iets bekend te maken, of meer te verkopen, etc. Neem nu de volgende simpele 2 cases: A) Voor 365 Euro krijg je de nieuwsbrief een jaar lang in uw bus. B) Voor de prijs van een kop koffie per dag krijg je een jaar lang de nieuwsbrief in uw bus. B zal stukken beter werken, het is framing, maar het heeft niks met oplichting of zo te maken. Jij zegt dat jij er niet gevoelig voor bent en dat het juist averechts werkt. Ten eerste is dat niet waar. Trek je koelkast of keukenkast maar eens open. Véél kans dat ze vol staat met merkproducten. Ten tweede is dat ook één van die denkfouten of cognitieve fouten, namelijk bias blind spot. "The tendency to see oneself as less biased than other people, or to be able to identify more cognitive biases in others than in oneself" Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Bias_blind_spot
@Rianne en Edwin, het is misbruik maken van onbekendheid en toch min of meer verwarrende informatie. Trouwens onlangs werd vastgesteld dat producten als Yakul en Activa niet voldeden aan wat zij propageerden en dit gold ook voor andere producten. Er is dus wel degelijk een stuk manipulatie (en nu zeg ik het netjes) in het spel. En je zou verbaasd zijn wanneer je mijn ijskast optrok :)) Zo heb ik ook mijn kinderen opgevoed: veel ziektes en niet prettig voelen is voedselgerelateerd. Goed voedsel is belangrijk en houd al die aanbevolen troep buiten de deur!! Zorg dat je geen lege calorieën eet waardoor je snoepneigingen krijgt. Bij ons thuis kwam geen cola, seven-up, Fristi e.d. in huis! Ook geen chips of tucs e.d.. Wel Chocolademelk, maar dan: melk met cacao poeder! Zelf anijsmelk maken enz. Wanneer ze het op een feestje of elders aten voor een keertje was geen ramp, maar voor de rest kocht ik zo veel mogelijk bij de boer en bij de slager. Brood is bij ons een ondergeschoven kind en dan nog liefst limburgs roggebrood of z.g. zwart brood. Dat je gezondheid en je gevoel van welbehagen voedselgerelateerd zijn weten mijn kinderen. Ze handelen er grotendeels naar. Ook welke truukjes er met vlees uitgehaald wordt, opspuiten met water ................. Dan valt er al een hoop bias blind spot weg. Bewust consumeren en goed nadenken of je iets werkelijk nodig hebt. Geen spontane aankopen, eerst nadenken. Dat maakte soms onbeschoft gedrag bij de aanbieders los, maar niks van aantrekken. Dit geldt ook voor kleren. Waarom merkkleren als het elders met dezelfde kwaliteit voor betaalbare prijzen ligt. Zo heb ik ook nooit creditcards gehad, zelfs geen visa kaart. Ook dat heb ik mijn kinderen doorgegeven. Alles een kwestie van opvoeden, keuzes en bewust leven, zelfs als je voor wollensokkenfiguur wordt uitgemaakt. Nu draag ik die toevallig niet, want ik loop altijd op blote voeten en zefs in mijn schoenen draag ik geen sokken.
@Rianne, als je goed leest heb ik het over me niet laten manipuleren en niet meegaan in de hele marketing. En heb ik het over biologisch eten gehad?? Nee over mijn eten halen zo dicht mogelijk bij de bron. En je leest nergens dat ik schrijf over dat ik me boven anderen verheven voel. En waar staat dat ik schulden zou maken?? Contant verkies ik boven creditcards, juist omdat die tot schulden kunnen leiden. Je voelt je kennelijk aangevallen, terwijl ik attent wil maken dat marketing kan verleiden tot ongezonde levensstijl. Dat ik me ervan bewust ben dat er een gezondere levensstijl bestaat dan de markt ons wil aansmeren of dies meer zij.....
Er is een verschil tussen marketing en reclame met of zonder manipulatie. Als het kabinet nu eens had besloten om bijv. de btw te verlagen, dan zouden de artikelen voor consumenten een stuk voordeliger worden waardoor er waarschijnlijk veel meer zou worden verkocht. Ik denk dat dat een goed stuk marketing zou zijn. De manipulatie m.b.t. voeding is inderdaad verschrikkelijk en nog erger is de farmaceutische industrie. Jammer, want er is een hoop goede voeding en er zijn ook veel goede en vooral nuttige medicijnen. Ik begrijp hier de zorg van Gabriele. Zelfs vele huisartsen tuinen in de manipulatie van de farmaceutische industrie. Laat staan de 'gewone' burger.
Gabriele, En waarom denk je dat 'bio' vrij is van marketing? Die sector gebruikt dezelfde dingen als iedereen.
@Edwin, ik heb het niet over bio, ik heb het over voedsel direct van de boer of uit eigen tuin. Zelfs op het balkon kun je in ieder geval je eigen kruidentuin aanleggen. Dit is een keuze die ik gemaakt heb zonder me van welke marketing dan ook iets aan te trekken. Dat ik ongezonde voeding buiten de deur houd, is een keuze. Geen marketing. Zo langzamerhand weet iedereen wat ongezonde snacks en drinks zijn en welke niet, daar wordt genoeg over gepubliceerd en ik ging er vanuit dat men daarvan op de hoogte is. Wat ik aan wilde tonen is, dat ik me niet door marketing laat verleiden. Waarom is dat zo moeilijk te accepteren?? Daarom kies ik ook voor homeopatische middelen en kruiden. Daarom kies ik voor onafhankelijkheid als het gaat om de creditcards, die iedereen praktisch opgedrongen werd. Overal wordt gediscussieerd dat mensen zich samen moeten pakken voor een nieuwe maatschappij, voor een nieuwe bewustwording. Wat ik ALS VOORBEELD gaf en niks anders, is dat dit ook een vorm van bewustwording is. Dan schrik van de manipulatie om mensen tot consumenten te maken. Terwijl de verkoper niet stilstaat bij de vraag of mensen er bij gebaat zijn; of mensen zich dit kunnen permitteren. Verkopen tot zo'n credo verheffen dat het verleiden centraal staat. Dat mensen er voor opgeleid worden om 'verborgen verleiders' te creëren. Is dit ethisch verantwoord? Nee, ik vind van niet. Markt heeft zijn grenzen en die grenzen worden overschreden, door de farmaceutische industrie, door lifestyle specialisten, door glossy magazins, door bepaalde TV programma's....... Zijn mensen er gelukkig mee? Wanneer je de discussie leest waarin zo uitvoerig wordt gepleit voor verandering, voor vrijheid en voor veranderend bewustzijn, dan lees ik dat men verandering wil, welnu back to basics en terugdringen van de markt is een manier. "Want uw kooplieden waren de machthebbers der aarde, door uw toverij werden alle volken verleid" Deze woorden zijn niet van mij en de uitkomst van de voorspelling ook niet.
Ik begrijp deze discussie niet helemaal. Het is toch zo dat we tot op zekere hoogte allemaal wel weten wat wel en wat geen goede producten zijn? We weten toch dat sigaretten ongezond zijn en dat er verborgen stoffen in zitten om ons verslaafd te doen raken? Zelfs zonder reclame c.q. marketing wordt er nog steeds gerookt. We weten dat biologische voeding de beste voeding is, toch gaan de meeste mensen, ik ook, voor de prijs. Dat is een keuze. Zelfs als het een domme keuze is. Waar ik het gevaarlijk vind worden is waar we het niet (kunnen) weten en wij (onbewust) worden gemanipuleerd tot het doen van dingen waar sommigen heel erg veel geld aan verdienen. Neem de griepprik. Is die zo nuttig? Misschien voor sommigen, maar zeker niet zo massaal. Artsen die door de farmaceutische industrie voorgeschreven krijgen bij welke verschijnselen ze bijv. al anti-depressiva moeten voorschrijven. Idem bij ADHD-ers. Bekend is inmiddels dat erg veel mensen overlijden aan de bijverschijnselen van medicijnen, dat veel mensen teveel (door artsen/specialisten) nutteloze medicijnen slikken met alle gevolgen van dien. Reclame bestaat pas sinds ca. 1,5 eeuw, maar bedrog en manipulatie was er altijd in deze wereld. Sinds het huidige kapitalisme zijn/haar (haha kapitalisme is onzijdig!) intrede heeft gedaan heeft het gigantische vormen aangenomen. Jammer is alleen dat zoveel mensen gewend zijn geraakt aan marketing obv manipulatie en die vorm van marketing ook nog eens accepteren. Een mens went inderdaad aan alles.
Wel en hoe weten we dat sigaretten ongezond zijn? Door marketing. Ik ben nog jong, 42 jaar, maar ik heb nog meegemaakt dat leraars gewoon rookten in de klas en de dokter deed het ook in zijn kabinet. Ook op de bus mocht je roken. Het mocht eigenlijk overal en iedereen deed het. En iedereen vond dat TOEN normaal, ook TOEN wisten we dat sigaretten ongezond zijn. Maar o.a. dankzij marketing is het collectief denken van de bevolking beïnvloed. Noem je dit dan ook manipulatie?
Edwin, mag ik je allereerst vragen wat een usability engineer is? Wat je vraag betreft: neen niet door marketing, dit noem ik informatie. Was het marketing geweest dan was een bepaalde instantie er beter van geworden. Ik zou niet weten wie er baat bij heeft wanneer er niet meer zou worden gerookt. De medische/farmaceutische wereld niet, de overheid niet. Bij mijn weten is er inderdaad nog geen enkel bewijs dat roken kanker veroorzaakt. Wel is, al tientallen jaren, bekend dat er een verband is tussen roken en kanker. Overigens vind ik het erg jammer dat er niet meer overal en altijd mag worden gerookt. Ik vond het heerlijk. Ik heb er op en top van genoten, maar ben inmiddels gestopt. Dan is er ook nog een stuk gezond verstand: kan het inhaleren van rook nu echt gezond zijn voor de longen? Idem dito luchtverontreiniging a.g.v. dieseluitstoot, kerosine etc. Verbrand voedsel blijkt kankerverwekkend te zijn (althans daar zijn aanwijzingen voor), maar als dat zo is dan moet het drinken van koffie (gebrande koffiebonen) ook kankerverwekkend zijn. En daar heb ik nog niemand over gehoord.
Vlasta, "Usability" is een Engelse term en kan je eigenlijk niet vertalen. Wat er nog het beste in de buurt komt is 'gebruiksvriendelijkheid'. Maar correct is dit niet, aangezien usability meer is dan enkel die 'gebruiksvriendelijkheid'. Voor een beknopte omschrijving, bezoek even deze URL: http://fastexpert.be/nl/gebruiksvriendelijkheid/ Het komt er op neer dat ik er voor zorg dat meer mensen een website beter en efficiënter kunnen gebruiken. Verwar me in ieder geval niet met marketingmensen. Wat zij en ik doen, is iets compleet verschillend, alhoewel een beetje overlapping er wel degelijk is. Er zijn wel degelijk marketingmechanismen gebruikt (en ze worden nog steeds gebruikt) om roken te ontraden. Denk maar aan de opschriften en afbeeldingen (zoals de uitgerookte longen) op sigarettenpakjes. De belanghebbende is o.a. de staat. Longkanker e.d. kost de maatschappij nu eenmaal veel geld. Maar de staat is niet de enige, er zijn duizenden non-profit groepen (sommige met een link naar de overheid) die niet-roken promoten. En bijna allemaal gebruiken ze marketingtechnieken om hun boodschap te verspreiden.
Edwin, leuk te weten wat een usibility engineer is. Prima werk lijkt mij. De wereld is nl. erg gecompliceerd aan het worden ondanks het feit dat het lijkt dat zoveel dingen zoveel gemakkelijker zijn. Even over marketing: ik denk niet dat het ontraden van roken onder marketing valt. Marketing heeft nl. altijd te maken met profijt. Longkanker, darmkanker (ook mogelijk een gevolg van roken) kost de maatschappij inderdaad geld. Maar ouder worden kost de maatschappij nog veel meer geld. Dat zien we wel aan de huidige kosten van de zorgverzekering en de kosten van de AOW etc. Met marketing is niets verkeerd m.i. Wel met manipulatie. Die scheidslijn is zeer dun. Als jij je klanten kunt overtuigen van het feit dat zij meer hebben aan hun waar door jou in te schakelen, ook al kost dat geld, dan doe jij aan goede marketing. Als jij je klanten overtuigt van het feit dat zij meer hebben aan hun waar door jou in te schakelen, ook al kost dat geld, maar jij weet dat dat niet waar is dan doe jij aan bedrog.
Vlasta, We zijn er bijna. :) Marketing kan inderdaad ingezet worden voor foute dingen, maar daarom is 'marketing' als concept nog niet fout. Er is niets verkeerd mee om marketing te gebruiken om goede dingen te verkopen of onder de aandacht te brengen. Maar wat Rianne zegt, klopt. Marketing is zoveel meer dan gewoon maar 'meer verkopen'. Het kan om sensibiliseren gaan. Bv. een campagne van een overheid om mensen aan te zetten om ondernemer te worden. Of om mensen van het roken af te brengen. Het kan gaan om het imago bij te sturen van een bedrijf of product. Bv. een magazine of krant die vaststelt dat hun publiek uit oudere mensen bestaat en zich meer wil richten op dertigers (hiermee wil ik niet zeggen dat iedere +40 oud is :p). Het kan zelfs gaan om 'slecht nieuws' te sturen. Bv. een beveiligingsbedrijf dat zélf het slachtoffer is geworden van hackers. Marketing is goed en moet. En ja er bestaan 'foute' marketeers en 'foute' technieken, maar dat heb je overal. De meeste advocaten, architecten, poetsvrouwen, horeca-mensen, usability experts e.a. doen hun werk in eer en geweten goed, maar hier en daar zit er een rotte appel tussen. Daarom is nog niet de gehele sector 'rot'.
Ik heb de indruk dat in deze discussie enerzijds wordt gedaan alsof marketing gelijk staat aan informatie verschaffen. Anderzijds zou marketing gelijk staan aan verleiden en manipuleren. Ik denk dat in elke kant een stuk juistheid zit maar het betekent ook dat de andere kant niet moet worden genegeerd. Marketing is informeren, verleiden en manipuleren tegelijk. Het is inspelen op behoeftes (informatie verschaffen), behoeftes uitvergroten (verleiden) en nieuwe/latente behoeftes creëren (manipuleren). Marketing als serieus vak is niet voor niets ontstaan in de profit sector. De oorspronkelijke bedoeling van marketing was natuurlijk 'meer verkopen.' Het bleek te werken en dus is marketing ook door de non-profit sector geadopteerd. Er blijft echter een belangrijk nuance verschil. In de profit sector is het uiteindelijk doel van marketing nog altijd 'meer verkopen.' In de non-profit sector gaat het bij marketing niet om meer verkopen. Het gaat wel altijd om 'meer van iets.' Als de consument zich dit zou realiseren, zou hij beter in staat moeten zijn 'echte' informatie te scheiden van de rest. Dit kan de consument echter niet goed (je kunt ook zeggen dat de gemiddelde mens dit van nature niet wil en hier is de keerzijde van informatie willen ontvangen, verleid willen worden en willen consumeren). Had de consument dit wel gekund en gedaan, dan was marketing nooit zo groot geworden.
Gabriele, Je gebruikt nogal veel anekdotisch bewijs: "ik", "mijn familie", etc. Het kan best dat jouw familie toevallig ijzersterk is en hun lichaam flink mag mishandelen en er niet veel van voelt, maar dat telt niet voor de gemiddelde mens. Ik rook ook. Maar niet omdat uitlaatgassen dodelijker zijn, wel omdat ik gewoon verslaafd ben. En sorry, roken is echt wel ongezond. Het verkort je leven en zorgt voor allerlei problemen. Natuurlijk ben jij ontvankelijk voor marketing technieken. Je zou anders gewoon geen mens meer zijn. Wist je dat wanneer we bordjes in je straat zouden hangen met als opschrift: "Vakantie", "Traag", "Pensioen", "Lui", "Spanje" dat je dan iets trager gaat lopen. Ook jij, ja. :) Het is gewoon in de Westerse wereld quasi onmogelijk om publiciteit en marketing toestanden te vermijden. En ja ze werken. Het is niet omdat jij een affiche ziet voor een televisie dat jij er onmiddellijk één gaat kopen. Maar ooit koop je er misschien een nieuwe en dan refereer je naar dingen die je kent. Dan was misschien die reclame campagne over 'groene' of 'fairtrade' televisies je bijgebleven.
Ik verwacht dat de jeugd van vandaag in de toekomst nog wel heel veel meer stress zal oplopen waarmee zij zich geen raad zal weet. Door de welvaart die wij de afgelopen tientallen jaren hebben mogen meemaken hebben ouders de kans gekregen hun kinderen zo op te voeden als iedere ouder dat het liefste doet: je kinderen zoveel mogelijk besparen en aan de andere kant zo veel mogelijk geven. De consequentie is dat kinderen hierdoor weinig buffer hebben opgebouwd. De buffer die zo nodig is om de periode van volwassen zijn goed door te komen.
marketing is de kusnt van het verleiden. Daar is niks verkeerds aan, immers iedereen doet het en iedereen werkt er aan mee, is het niet bewust, dan is het wel onbewust. een ieder met een eigen zaak, of enig gevoel voor verkoop, zal je als allereerste enkel de voordelen opnoemen, en zo min mogelijk nadelen als er om gevraagd wordt. voorbeeldje: een usability engineer zal als voordelen gaan noemen: een frisse blik op uw website. haalt fouten uit uw website denkt vanuit de doelgroep als nadeel voor hemzelf zal hij niet gauw zeggen: dit kun je ook zelf, of een aantal geronnomeerde klanten voor je laten doen, voor een zacht prijsje. ander voobeeld: borduringen zijn luxe, tijdloos, gaan lang mee(vaak langer als de kleding zelf) en het is in bepaalde zaken aftrekbaar van de belasting.geeft je zaak en/of je personeel uitstraling en dat je uitstraling geheel naar wens te maken is. als nadeel ga ik natuurlijk niet zeggen, dat borduringen duurder (kunnen) zijn dan bijv. bedrukking. het gaat er dus niet om dat je als klant bedonderd wordt (is niet zo, want jij gelooft in je eigen product of dienst) maar het gaat er meer om dat je een latente behoefte wakkerschud. met mond-op-mond reclame ga je het over het algemeen echt niet redden (uitzonderingen daargelaten) en zul je dus echt de verkoop in moeten om je spullen aan de man te brengen. als laatste nog een voorbeeldje: op mijn website www.textielcustomizer.nl (neem gerust eens een kijkje) zie je bij catalogi, een aantal merken staan. van deze leveranciers leveren wij de goederen. Als je echter goed kijkt, zie je er een aantal dingen niet bij staan: schorten, badcapes voor baby's, borduurbare beren, badtextiel in het algemeen. op het moment dat ik het niet op mijn website heb staan, verkoop ik het niet, zet ik het erop, dan is de kans vele malen groter dat ik 1 of meerdere van deze artikelen verkoop. op het moment dat de klant het artikel ziet, en zich daar bij kan voorstellen hoe zijn logo er op dat artikel uitziet, kan ik het verkopen. niet omdat de klant het nodig heeft is een doorslaggevend feit, maar de herkenning en het voorstellingvermogen van een klant is van belang. en daar zitten nu eenmaal verkoopmomenten in. en daar probeer ik gebruik van te maken..
Wanneer ik dit allemaal lees dan moet ik voor mezelf concluderen dat de marketing geen Nee verdraagt van de consument en dat het in de bedoeling ligt om de consument te stroomlijnen voor de 'markt'.
Edwin, het gaat er mij niet om wat jouw werk exact inhoudt, het was ook maar een losgegrepen voorbeeld. (er heeft namelijk eens iemand opgebeld, die zich als dusdanig voorstelde en aangaf voor een leuk bedrag, mijn site onder de loep te nemen. Om dichter bij mijn doelgroep te komen). net zoveel als ik van jouw werk afweet, net zo veel weet jij van mijn vakgebied af. simpel gezegd, iedere aap kan een borduurmachine bedienen, maar het logo omzetten naar een goede borduring is totaal andere koek. de vergelijking trekken met een rechtenstudie, is een beetje scheef, maar het zij je vergeven @gabriele kijk de stapel folder die je in een week krijgt eens goed na, kijk van wie je een folder krijgt, en van wie niet bedenk nu dat het EK voetbal eraan komt. kijk nu nog eens de folders na van alle electronicaleveranciers. heb je al een keuze kunnen maken voor een nieuwe tv? Roken is slecht, dit is bewezen, wil nog niet zeggen dat mensen geen vrije keus hebben om wel of niet te roken. men zegt niet dat je kleinere kinderen krijgt van roken, men zegt de KANS is aanwezig dat je kleinere kinderen krijgt.is een heel ander verhaal. ik rook zelf ook, ik ga roken nergens verdedigen, maar ik pas me wel aan aan de algemeen geldende verwachting, dat je mag blauwbekken op een of ander terras als je je nicotineshot weer eens moet hebben. conclusie: met de juiste marketing bereik je de juiste mensen, en dat is wat je wilt, want dat is jouw doelgroep. en bij jouw doelgroep ligt jouw passie en het succes van jouw bedrijf. of je daar door schade en schande wijs van moet worden door het zelf uit te vinden, of dat je het budget er voor over hebt om dat te laten onderzoeken, dat is geheel jouw keuze, maar daarin kunnen de marketingexperts je heel goed in adviseren.
Er zijn ook "dokters" die zeggen dat ze mensen van AIDS kunnen genezen met "magische" groene klei. Daarom zijn niet alle dokters fout. En dit heb je in zowat elk beroep. Om een goede usability engineer te worden moet je net zoals een advocaat aardig wat studeren en véél ervaring verkrijgen. In beide gevallen is het kosten / baten meestal niet slim om voor één case die studies aan te vatten. Daarom ga je naar een specialist die wél die moeite heeft gedaan.
@Dank je Vlasta, ik voel me een beetje begrepen.:) @Han, ik zal proberen zo goed mogelijk op je comments te reageren. Ik hoef niet naar folders te kijken want ik heb een NEE sticker op de brievenbus en mocht er toch nog een folder tussendoor slippen gaat die onverbiddelijk en ongelezen bij het oud papier. Wanneer ik een TV koop wil ik hem voor jaren zien functioneren, dat doet ie nog steeds en ik loop waarschijnlijk al ettelijke 'generaties' achter. Maar dat interesseert me niet. Voor elektronica heb ik een vast adres en laat me voorlichten over wat ik wil. Wel onlangs een nieuwe laptop gekocht naar aanleiding van mijn verlanglijstje, zoals minstens 500 GB HD, intern geheugen 4 GB, kloksnelheid, geheugen voor de grafische kaart enz. Ook wil ik een numeriek toetsenbordje erbij........ en natuurlijk gaan we in op de mogelijkheden en dan kom je vanzelf in compromis situaties terecht en welk merk het beste daaraan tegemoet komt. Maar daar leer ik alleen maar van. En in dit geval zie ik het meer als vraag en aanbod. Als ik moet blauwbekken op een terras ga ik gewoon niet. Er zijn nog andere plekken. Ja, roken zal inderdaad niet bijdragen aan gezondheid maar dat doet LEVEN al niet. Als je bedenkt waar we allemaal aan bloot gesteld worden dan lig je in een deuk over de doemscenario's van roken, die zo overvloedig op de verpakking vermeld staan. Ooit las ik een goede vermelding: "roken is niet zo dodelijk als het hebben van een eigen mening" . Okay de aanleiding was luguber, kort na de moord op Pim Fortuyn, maar je kunt er wel over nadenken als ze het hebben over doodsoorzaken. Ik zal niet ontkennen dat je effectief met marketing aan de slag kunt als je een bepaalde doelgroep gevonden heb, maar geef de consument a.u.b. de ruimte en accepteer dat die tijd vraagt om er over na te denken. Want meestal worden er dan ook nog argumenten gehanteerd als 'het is nu een tijdelijke aanbieding en morgen is het te laat', of 'dit geldt alleen maar als beursaanbieding' of 'dit is het laatste exemplaar' en ga zo maar door......
Gabriele, Ik denk dat jij meer 'besmet' bent, dan je zelf mogelijk acht. En dat meen ik. :) Bovendien pas je op je websites ook marketing toe, misschien niet altijd op een goede manier, maar je probeert het toch. Neem nu die bezoekerteller op je site - tussendoor even: haal die maar weg, heeft geen toegevoegde waarde voor je bezoekers - is bv. een slechte toepassing van 'social proof'. "Als zoveel mensen eerder de website hebben bezocht, dan moet het hier wel goed zijn.", communiceer je er mee. 'Social Proof' is een marketing concept. En zo heb je nog tientallen marketing technieken gebruikt, niet altijd even goed uitgevoerd, maar dat doet er niet zo toe, je doet het wél. En ondertussen zit je hier wel marketing te vergelijken met iets vies, ziek en des duivels. Niet erg consequent, toch?
Naar mijn bescheiden mening begrijpen Gabriele en Vlasta marketing prima maar proberen ze een andere invalshoek te geven. Dat verdiept de discussie over marketing die in ieder geval voor mij interessanter is geworden.
@Edwin, ik heb even moeten kijken, maar inderdaad er is een teller op mijn website, doch eentje die ik niet kan verwijderen, omdat ie onderdeel is van de website. Althans ik kan nergens vinden waar of hoe hij eruit kan. En ik zou niet weten welke marketingtechnieken ik verder gebruikt zou hebben en over duivels was nergens sprake. Alleen over manipuleren en het recht om zelf keuzes te maken.
@Rianne, ik ben alleen maar verbaasd over de reactie op mijn website, wanneer je die inderdaad gezien hebt en dat je die kennelijk alleen maar vanuit je professie hebt beoordeeld. Want ik bied niets te koop aan, nog probeer ik mijn diensten te slijten, alleen maar informatie te geven over uiteenlopende onderwerpen. Het is een eenvoudige site, die ik zelf aanvul met informatie voor mensen die mijn interessesfeer delen. Ook breng ik daar andere interessante sites met informatie onder de aandacht, zoals de Stadswandelaars. Of onderwerpen zoals ACTA en dieren S.O.S. Mijn website bezie ik niet als een commerciële tool. Maar benut die om informatie te verspreiden. Daar heb ik ook over mezelf iets geschreven en mijn hobby's. Dat ik informatie over mijn werk met klankschalen erop heb gezet is marginaal aangegeven. Geen aanbod. Geen prijzen nada, niente, noppes. Dus waar hebben we het over??
Gabriele, Marketing heeft niet altijd tot doel om iets te verkopen. Het kan ook gebruikt worden om mensen te sensibiliseren, te informeren, ... En wil jij met je blog niet onrechtstreeks aandacht voor je echte diensten misschien?
@Gabriele. Puik, ben blij dat jij niet gevoelig bent voor reclame of marketing in wat voor soort dan ook. echter wijzen de statestieken echt wel aan dat de rest dat wel is, de een wat meer als de ander. Voorliegen, bewuste manipulatie, of resultaten suggereren? daar heb ik ook een hekel aan, en toch komt het nog steeds voor. mooi dat je geen folders ontvangt, kost alleen maar een hoop bomen, en belast alleen maar het milieu. en tevens ben ik blij dat je zo'n vertrouwd adres voor je electronica hebt, zal een goed bedrijf zijn, geef me het adres ook eens. ik heb namelijk ook niks op met de Media Markt, de Expert en zo. alhoewel de Expert weer bij je komt installeren, dat vind ik ook wel weer makkelijk, hoef ik ook niet met die dozen te sjouwen. als ze de dozen maar wel weer meenemen, dan kunnen ze wellicht herbruikt worden, dat is immers weer goed voor het milieu. Zo, nu gaan we het over de marketing hebben. punt 1: Ik weet dat je een bloglezer bent, heb je zelf gezegd., Dus wellicht ben je geintresseerd in een blog die of ik of een medelinkedinner heeft geschreven. Doe je toevallig aan haken of breien? dan weet ik er nog 1, namelijk die van mijn vrouw. fanatiek blogster over haken, breien, en wat haar zoal bezighoudt.(ik geef je dus een tip waar je ideen kunt weghalen voor breien en haken, daardoor doe ik marketing voor mijn vrouw.bewust of onbewust) punt 2: je geeft aan je electronica te kopen via je vaste leverancier, je ziet hem als een waardevol persoon, waar je je keuze over je mogelijke electronica-aankopen mee deelt. je hebt vertrouwen in hem, anders ging je niet meer naar hem terug. het feit dat je dit deelt met ons, is al een stukje marketing, echter alleen voor je electroniceverkoper. op het moment dat ik het adres en telefoonnummer van hem krijg van jou, immers daar heb om gevraagd. kun je er vanuit gaan dat ik gewillig ben om bij hem wat te kopen, immers steek je de loftrompet over hem, dus zal het wel een goede leverancier zijn.of toch niet? punt 3: uit mijn bovengaande tekst(mijn reactie op jou) kun je opmaken dat ik milieubewust denk en ben. dit betekend dat ik dus een groen persoon ben, en dat ik eerder artikelen zal aanschaffen die op een groene manier zijn geproduceerd, dan dat ik dezelfde artikelen zal kopen die meer milieuvervuilend zijn. een verkoopargument voor een verkoper, tegen mij zal dus kunnen zijn: "maar meneer dit artikel is een beter alternatief, deze is groener en dus milieubewuster dan dat andere artikel wat goedkoper is" in de tekst stonden een aantal ketens opgenoemd die met electronica te maken hebben. weet je zonder te kijken welke of dat zijn? waar zou ik nou eerder kopen: bij de MM of bij de expert (je weet dat ik het milieu hoog heb zitten) want wie nam de dozen ook al weer mee en voerde ze af? Juist! je kunt zelfs zeggen dat ik wat lui ben, immers heb ik geen behoefte om te gaan sjouwen met zware dozen(letterlijk gezegd). Met andere woorden: als ik al een TV wil hebben, dan heeft een leverancier die a: goedkoop b: groen c:dienstverlenend is de meeste kans om mij een tv te slijten. en dat is marketing, ik ben namelijk door mezelf in een heel mooi hokje geplaatst, en daar kan men wat mee.
Waarom kan niemand hier aannemen dat Gabriele bedoelt te zeggen dat er een verschil is tussen gewoon je weg gaan zonder enig reklame/marketing-oogpunt en je weg gaan met reklame/marketing-oogpunt. Als ik mijn buurvrouw vertel dat ik een mooie reis naar Lutjebroek heb gemaakt dan kan het zijn dat zij daarom ook naar Lutjebroek wil, maar dan zit er vanuit mijn kant geen enkele reklame/marketing-doelstelling bij. Doet zij dat niet dan is dat namelijk ook goed. Het is mij om het even. Ik denk dat Gabriele dat bedoelt. Reklame/marketing zijn instrumenten die met opzet worden ingezet om een bepaald iets te genereren. De opzet is de drijfveer hierin.
Vlasta, je weg gaan zonder dat je beinvloed wordt door marketing bestaat gewoon niet. punt. altijd en overal is er marketing, en iedereen is er gevoelig voor, de een wat meer dan een ander. zelfs de kleur van je kleding is marketing, hoe je het ook wendt of keert. je geen klap hiervan aantrekken helpt niet, want dit is namelijk ook marketing, je doet altijd aan marketing, hoe je het ook wend of keert, het hoeft niet eens bewust te zijn, maar je doet er wel aan. het feit dat jij naar Lutjebroek bent geweest, je daar pannenkoeken hebt gegeten, dat de patat je daar niet bevallen is en de rode wijn die die avond dronk, is intressant voor een ieder die daar belang aan hecht. en alstjeblieft, probeer nu eens te begrijpen dat mensen/bedrijven dit willen weten. waarom? omdat je dan in een hokje te plaatsen bent, en dat hokje of een aantal hokjes geeft weer wie of wat je bent, en of je tot de doelgroep gaat behoren die men zoekt. je kunt ook niet weglopen voor maketing, al zou je naar de noordpool verhuizen. want er zijn mensen die dit graag willen weten. Waarom? op de noordpool is het koud, dus je hebt een jas nodig, die jas moet je ergens kopen, is het dan niet mooi als een bedrijf je een jas kan aanbieden die tegen -35 graden celcius kan, i.p.v. een zomerjasje. want je voelt je als klant niet begrepen, als ze die zomerjas aanbieden i.p.v. die super geisoleerde winterjas. Marketing is niet meer weg te denken in ons leven. dit wordt alleen nog maar breder ingezet. Marketing is niet slecht, maar het grote discussiepunt zit hem in, wat je met alle info doet. stug blijven volhouden dat je niet gevoelig bent voor marketing of dat je er niks mee hebt, is zelfs een vorm van marketing. het geeft namelijk aan dat je tegendraads bent, koppig zelfs. als je zo bent op een forum zul je dus ook wel zo zijn in je werk. Is dit wel wat ik als jouw potentiele klant zou willen? kan ik dan niet beter een ander zoeken. en dit is nou juist nagatieve marketing, ik krijg een beeld van je op basis van deze discussie(hoeft helemaal niet juist te zijn) en op basis van dat beeld beslis ik of ik zaken met je ga doen. in mijn geval zal dat dan niet zo zijn. oftewel, deze discussie kost jou geld. snap je het nu?
Vlasta, Wij zijn geen rationele koele robots. Wij zijn mensen. En mensen nemen beslissingen op basis van emoties. Daar zijn al honderden experimenten gedaan, dat weten we ondertussen wel. Marketeers spelen in op die emoties. Smerig? Helemaal niet. Misschien wist je dat niet, maar kleuren voor producten, van auto's tot kleding en alles er tussen, dat wordt vastgelegd door amper 20 mensen. Enne, dat doen ze voor héél de wereld. Die 20 bepalen bv. dat wij vandaag witte auto's nu plots mooier vinden. Als je goed rondkijkt dan blijkt dat ook effect te hebben. Er rijden vandaag significant meer witte auto's rond dan pakweg 15 jaar geleden. Mensen die een witte auto kiezen, denken dat ze héél rationeel dat zelf hebben bepaald, maar dat is echt zo niet. Maar nu komt het, marketing heeft niet dé power om iedereen aan een witte auto te helpen. En zo is dat met alles. Marketeers proberen niet eens 'iedereen' mee te krijgen, ze gaan juist segmenteren en invloed aanwenden om een deel van de mensen een bepaalde richting uit te sturen.
Rianne, nog maar eens een voorbeeldje voor Vlasta en Gabriele, je kunt dit verhaal heel simpel uitleggen: wij beiden zitten op linkedin, we delen 10 gezamelijke contacten. We delen in ieder geval 1 intresse groep, dus er is iets wat ons verbind. als ik je zou uitnodigen om te linken, gaat dit eenvoudiger dan dat ik dat "out of the blue" zou doen oftewel, mijn marketingtool op dit moment voor mij, is linkedin. Ik heb niet de illusie dat ik 500 baseballcaps aan je kan slijten, maar dat is mijn doel dan ook niet. op dit moment zou ik dus non commercieel gebruikmaken van marketing, immers we kennen elkaar een beetje. Zouden we real-life ontmoeten, dan praat dit makkelijker, en meer ontspannen. het is dan ook logisch, dat als Rianne bij een bedrijf komt te werken waar men zakelijke kleding nodig heeft, ze aan mij denkt, immers we kennen elkaar toch? feitelijk genomen, ken ik haar helemaal niet. maar het feit dat ons contact niet ijskoud is, maakt evt. verdere gesprekken (waar dan ook over) een stuk makkelijker, en ook dat is marketing. @ gabriele, wij zijn niet neerbuigend naar je toe, wij hebben een vastberadenheid, waar een pitbull jaloers op is. Echter komen wij keer op keer met simpele voorbeelden, over hoe het werkt, en het enige wat wij horen, is dus dat je blijft bij je punt, en dat is dat je niet gevoelig bent voor marketing. maar voorbeelden ho maar. zelfs van emotie kun je een marketingtool maken. verdriet: ik mag het niet hopen voor je, maar stel dat ooit eens in een rouwcentrum komt voor een begrafenis, of crematie. let dan eens op de doosjes met papieren zakdoekjes. Ze zijn er niet om jouw die zakdoekjes te verkopen (immers ze zijn gratis) Ze zijn er omdat men verwacht dat je verdriet hebt als je bezoeker van zo'n centrum bent.bij verdriet horen tranen, en van tranen krijg je een snotterige neus (ik wel). dan is het dus handig als je zakdoekjes bij de hand hebt, maar ja, als je van huis afgaat, verwacht je dan dat je zo van de kaart bent dat je zakdoekjes nodig bent (ik niet). dan is het toch handig dat het centrum ze aanbied? en dit is zonder commerciele bedoelingen. Als ze ze niet zouden aanbieden, dan zeg je later: goh mijn kleding is helemaal vies van het huilen, had ik nu maar zakdoekjes gehad.
Iedereen kan een ander overhalen iets voor hem of haar te doen. De een is er misschien ietsjes beter in dan de ander, maar het instinct om te verleiden zit in iedereen. En dat gaat verder dan het proberen iemand in bed te krijgen. Verleiden is ook een medewerker van een supermarkt iets voor je laten doen, je buurman vragen of hij kan helpen met verhuizen, je vrienden zo gek krijgen dat ze op je feestje komen, iemand overhalen om mee te gaan naar een concert, of iemand enthousiast maken voor een boek of restaurant… We kunnen allemaal verleiden en als een bedrijf dat doet noemen we het 'marketing'.