Wat kan SEO betekenen voor de (kleine) ondernemer?
Als u een bedrijfswebsite heeft, heeft u waarschijnlijk wel eens van de term SEO gehoord. SEO staat voor search engine optimisation, oftewel zoekmachine optimalisatie, en draait dus om het vergroten van uw vindbaarheid in zoekmachines. Aangezien Google in Nederland de meest veelgebruikte zoekmachine is, richten de meeste SEO campanges zich op het behalen van een hogere positie in deze alomtegenwoordige zoekmachine.
Google maakt gebruik van een aantal algoritmes om alle pagina’s op het wereldwijde web in te delen op volgorde van relevantie voor elke specifieke zoekopdracht die ingetypt wordt. De manier waarop deze algoritmes de relevantie van een bepaalde website beoordelen bestaat uit een combinatie van een aantal factoren, waaronder de belangrijkste bestaan uit:
- De leeftijd van de website.
Hoe ouder de domeinnaam, hoe meer autoriteit een site vergaart, en hoe hoger de kans dus is dat deze hoog in de zoekresultaten getoond wordt. - De bezoekersaantallen van een website.
Hoe meer mensen een website gemiddeld bezoeken, hoe waarschijnlijker de kans dat deze hogerop in de zoekresultaten voorkomt. - De inhoud van de pagina’s.
Google kijkt naar de woorden die op de site voorkomen om te beoordelen waar de site over gaat, en stemt op deze manier de zoekresultaten op de opgegeven zoekopdracht af.
Inhoud van kwalitatief hoog en gevarieerd niveau en frequente blog publicaties worden door de zoekmachines zeer gewaardeerd! - Het aantal links die naar de website verwijzen.
Als een groot aantal andere webpagina’s naar een specifieke website linken, wordt deze gezien als een invloedrijke site. Het gaat hierbij niet alleen om het aantal links, maar ook waar de links vandaan komen. Een link vanaf een invloedrijke en relevante externe website is meer waard dan een link vanaf een met spam gevulde onzinwebsite. Bij het analyseren van deze zogenaamde backlinks of externe links kijkt Google ook naar de ankertekst van de link om de relevantie van de link voor een bepaalde zoekterm te bepalen.
Al is de exacte manier waarop Google deze factoren afweegt helaas niet geheel bekend, toch kunnen ondernemers gebruik maken van deze informatie om hun zoekresultaten te verbeteren. De eerste twee punten zijn vrij lastig om te veranderen, maar op de laatste twee factoren valt op vrij eenvoudige wijze in te spelen om zo de Google ranking van uw website te verhogen.
De twee kanten van SEO: on-page en off-page optimalisatie
- Het eerste waar ondernemers aan kunnen werken is de on-page optimalisatie van hun site.
Een strategische URL die de voor uw bedrijf meest relevante zoekterm bevat is een geweldige manier om een hogere Google ranking te bemachtigen. Dit is echter niet voor elke website weggelegd. Ook belangrijk is om ervoor te zorgen dat de Title tag van de homepage een aantal relevante zoektermen bevat. Een volgend punt is het aanpassen van de pagina-titels en voornaamste headers op de site zodat hierin ook zoveel mogelijk relevante kernwoorden voorkomen. Dit alles draagt eraan bij dat de site makkelijk door Google gecategoriseerd kan worden.
- Ten tweede is er zogenaamd off-page SEO, wat min of meer neerkomt op het vergroten van het aantal relevante backlinks naar een website. Ondernemers kunnen dit zelf bereiken door het toevoegen van hun bedrijf aan online directories, door het schrijven van gastblogs en artikelen op relevante websites, en het delen van informatie op social media platforms. Door gebruik te maken van bestaande contacten en vergaarde kennis is het mogelijk om al snel een aantal relevante links te bemachtigen.
Het uitbesteden van SEO activiteiten
Omdat het opbouwen van een groot backlink profiel echter veel tijd kan kosten, en het on-page optimaliseren van een website technisch gecompliceerd kan zijn, is het voor veel ondernemers het overwegen waard om een professioneel SEO bureau in te schakelen.
Door de benodigde SEO werkzaamheden uit te besteden kan de ondernemer zich concentreren op de core business, wat de productiviteit ten goede zal komen. Bovendien hebben SEO professionals de benodigde kennis en vaardigheden om een succesvolle SEO strategie op te zetten.
Een extern SEO bedrijf heeft waarschijnlijk echter niet dezelfde toegang tot een gespecialiseerd professioneel netwerk als de ondernemer die al jaren in het vakgebied werkt, wat vooral in de off-page activiteiten een verschil kan maken. Het kan dus effectiever zijn, vooral voor kleinere ondernemingen in specialistische vakgebieden, om zelf aan hun externe linkprofiel te werken.
Of het het waard is om de hulp van een SEO bedrijf in te roepen hangt dus af van de grootte van de onderneming, de doelstellingen van de SEO campagne en de capaciteit van de ondernemer om de benodigde activiteiten zelf uit te voeren.
Gastschrijver: Sanne Velthuis
Mooi artikel, als aanvulling; -Zorg dat je zichtbaar bent op de big five soc. media platforms, google ziet alle info op die platforms als waardevol. -Gebruik de woorden waar mensen jouw opzoeken en waarop je gevonden wil worden, dit kun je gratis uitdokteren via google keywordtool. Wat is beter bloemenshop of bloemenwinkel bijvoorbeeld -Vul je Linkedin profiel volledig in en verander 'my company website'in een pakkende quote of vraag. -Ga op Pinterest, dit platform levert meer traffic op naar je website dan google!!! Dit alles is helemaal gratis en levert best een aardig resultaat op check mijn naam maar eens op google, vind je dit te weinig dan kan een SEO manager uitkomst bieden.
Duidelijk en overzichtelijk omschreven ! Voor mij als ondernemer weer de nodige input waar ik verder mee kan, groeten Sharda
Een paar nieuwigheden waren er voor mij wel bij, zoals de 'leeftijd' van een website. Maar zelf heb ik altijd veel waarde gehecht aan tags, ook om de specifieke onderwerpen en doelgroepen te 'matchen'.
Aanvullend op de tips: 1. Sinds de Google Panda en Penguin update is het ook zaak zo min mogelijk content van derden 1-op-1 op je website te plaatsen. Beter is dan om een korte samenvatting zelf te maken met een link naar het origineel. Zorg dat je activiteiten op social media zichtbaar zijn op je website en omgekeerd, zorg dat bezoekers interessante informatie van je website kunnen delen via social media door het plaatsen van 'share buttons' voor Twitter, LinkedIn, Facebook, enz. bij elk artikel/pagina. Bij het inhuren van een SEO-bureau, ga vooral met een bureau in zee dat in gewone mensentaal kan uitleggen wat ze meetbaar voor je doen. Mijn ervaring is dat helaas nog veel bureaus proberen door met allerlei vaktermen te gooien een indruk te maken van 'wij zijn specialisten, laat maar over aan ons' en vervolgens met een investeringsplaatje komen waar je als ondernemer misschien wel denkt ' het zal wel goed zijn als het zoveel kost'.
@Niek De tip om op alle vijf de social media platformen aanwezig te zijn, heb ik mijn bedenkingen over. In de praktijk komt het er dan op neer dat je door de schaarse tijd heel weinig op elk platform doet en zo geen optimaal resultaat bereikt. Het kost veel tijd om zulke marketingkanalen ook echt te benutten. Artikeln schrijven,m reageren, je netwerk onderhouden, vragen stellen, regelmatig (re-)tweeten, je Facebookpagina regelmatig updaten. En dan ook nog eens zorgen dat je website, waar alles op terugkomt, op orde is.... Daarnaast is naar mijn mening lang niet elk social media platform relevant voor elke ondernemer. Je tip ' Ga op Pinterest' is zeer interessant voor mensen die veel met beelden in hun producten/diensten werken, zoals architecten, kunstenaars, mensen in de modebranche, interieurontwerpers, enz. Maar wat moet een metselaar op Pinterest? Of iemand die aan particulieren verkoopt op LinkedIn? @Rene Voor deze en nog een aantal snelle optimalisatietips van je LinkedIn profiel, kijk eens hier http://bit.ly/Js8FpP.
Op zich een goed artikel, maar hierbij nog wat aanvullingen. Leeftijd van de website speelt zeker in het begin een heel grote rol. Zeker het 1e half jaar zal Google de website niet te snel willen laten stijgen. Pas na een half als Google vertouwen in een website heeft zal de rem ervan gaan. Bezoekersaantallen spelen een mindere rol dan het dan in het artikel doen vermoeden. Van een hoog aantal bezoekers zal de website niet gaan stijgen, maar mogelijk word dit anders in het artikel bedoeld. Ja, het is juist dat van invloed is aantal links die naar website verwijzen. Een link vanaf een invloedrijke website is inderdaad meer waard dan een onzinwebsite. Maar daarbij is wel van belang "hoeveel links" van deze invloedrijke website vandaan komen! Met andere woorden hoe meer een link wordt gedeeld wordt met anderen des te meer die aan kracht verliest. Een klein bedrijf kan SEO activiteiten het beste uitbesteden. Of het uitbesteden succesvol wordt hangt af van de toewijding van de mensen die binnen het bedrijf werken waaraan uitbesteed wordt. Met toewijding kan toegang worden verkregen tot elk gespecialiseerd network. Zonder toewijding wordt het een stuk minder. Een toppositie in Google is mogelijk binnen een termijn van een klein jaar maar dat moet alles kloppen aan de website en daarbij behorende linkbuilding. Een voorbeeld geef ik altijd het volgende. Zoek maar eens op het woordje "dakkapel" en dan zie je de website (www.dakkapel-prijzen-vergelijken.nl) die is gebouwd en gepositioneerd door een klein bedrijf met toewijding.
@ Platformen de reden om het wel te doen is; - identiteitsbescherming, je geeft iemand anders de kans om onder jou naam een domeinnaam te claimen. -Tijd/opbrengsten kijk naar wat je geinvesteerde tijd oplevert en wat het je bespaart aan SEO kosten aan derden en advertentiekosten of adwords uitgaven -Deels kun je tijd besparen door gebruik van hootsuite. -Je hoeft niet continue te reageren of te zenden, zet luisteren eens voorop:-) Pinterest zorgt voor meer leads naar je website ja mensen klikken eerder op een foto van een gemetseld muurtje dan op een betaalde link van google(slechts 5% klikt op betaalde links). En grappig Jaap dat iemand op linkedin kennelijk zijn status van particulier verliest. Sterker nog ik bereik juist het liefst niet mijn klanten maar de mensen die mijn klanten kennen:-) Als ik een schildersbedrijfje zou hebben zou ik juist de vraag stellen in een linkedingroep waarin voornamelijk DGA's zitten; 'wie kent er mensen die op zoek zijn naar een betaalbare schilder' of....wie kent er mensen die dit ook willen (fotootje via pinterest verrot kozijn/ fotootje mooi strak geschilderd kozijn)