Het schrijven van een blog is voor veel professionals lastig. Dat is logisch, want de meeste specialisten bloggen nooit. Bloggen is heel iets anders dan het schrijven van een specialistische tekst over je vak.

Onderstaand stappenplan maakt het schrijfwerk makkelijker. Het is geen rigide werkinstructie, want iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl. Dat mag. Gebruik het vooral als een hulpmiddel. Een hulpmiddel om voor een breed publiek een aantrekkelijk stukje over een zakelijk onderwerp te schrijven.

Veel blogplezier gewenst!

Stap 1: Het kiezen van een onderwerp.

Ook bekende schrijvers hebben wel eens een ‘writers block’. De schrijver heeft dan even niets te zeggen. Heb je even geen onderwerp? Ga niet wroeten, maar wacht tot zich een onderwerp aandient. Het moet een afgebakend onderwerp zijn dat interessant is voor een brede doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Een blog genereert omzet’ of ‘Een zzp’er kan niet zonder AOV-verzekering’.

Stap 2: Maak een schema.

Schrijf puntsgewijs op wat je over het gekozen onderwerp wilt zeggen. Noteer de belangrijkste zaken, schrijf citaten en eventueel voorbeelden op. Vermijd dubbele punten en schrap alles wat niet interessant, relevant of begrijpelijk is. Het is een cliché, maar schrijven is schrappen.

Stap 3: Een pakkende inleiding die de lading dekt.

Val direct met de deur in huis. Plaats en tijd komen later: eerst de boodschap. Wat heb je te vertellen? Een voorbeeld. “Bloggende ondernemers verdienen meer. Klanten vinden de blogs in Google. Consumenten belanden op de website van de schrijvende ondernemer en niet op de website van de concurrent.” Deze eerste 2 a 3 zinnen zijn cruciaal. Ze moeten de lading van je hele blog dekken. Het is niet nodig om grappig of origineel te zijn, die eerste zinnen moeten de lezer duidelijk maken waar de tekst over gaat. Niet meer, maar zeker ook niet minder dan dat.

Stap 4: De eerste alinea.

Een alinea bestaat uit ongeveer 100 woorden, dat is ongeveer 10 regels. Mag iets meer, mag iets minder zijn. De eerste alinea is doorgaans een korte samenvatting van je onderwerp. In het geval van de bloggende ondernemer kun je vertellen dat bloggen een prima manier is om gevonden te worden. Klanten vinden jou in plaats van andersom.
Probeer de eerste alinea zakelijk en vooral informatief te zijn. Overtuig de lezer van de stelling die je in de eerste zin hebt opgeworpen.

Stap 5: De tweede alinea.

De tweede alinea moet de aandacht van de lezer vasthouden. Wat werkt goed? Een vergelijking of een voorbeeld werkt goed. Gaat het over scheiden, haal dan een voorbeeld aan van een bekend koppel dat gescheiden is. Schrijf je over erfenissen, bespreek dan een concreet voorbeeld. Voorbeelden en vergelijkingen maken de tekst tastbaar.

Stap 6: De laatste alinea.

Hierin kun je het belangrijkste punt, in andere woorden herhalen. De laatste 2 zinnen zijn bijna even belangrijk als de openingszinnen. Een ‘call to action’ werkt goed. Maar je kunt ook eindigen met een vraag, een stelling of een omkering. De zin moet in ieder geval beblijven, denk er dus extra goed over na.

Stap 7: Tussenkopjes.

De tussenkopjes en eventueel de hyperlinkjes maak je na afloop. Tijdens het schrijfproces moet je daar niet mee bezig zijn. De tussenkopjes moeten de lading dekken. De alinea’s moeten op een logische plek worden onderbroken. Iedere alinea vormt een logisch geheel.

Stap 8: De titel

De meeste schrijvers bedenken de titel het laatst. Bij een krant bedenkt de schrijver nooit zelf een titel. Een titel moet kort zijn en de lezer aanspreken. Alliteratie (de klank laten terugkomen) werkt goed. Bijvoorbeeld: ‘Bloggen blijft booming!’. Geen creatieve bui? Maakt niet uit: een grappige titel is niet verplicht. Kort en duidelijk is goed genoeg. ‘Bloggen levert klanten op!’ of ‘AOV-verzekering? Onmisbaar voor de zzp’er!’

Stap 9: Nalezen

Zelfs een tekstprofessional leest zijn eigen tekst een paar keer over. Achter een goede schrijver zit altijd een uitstekende redacteur en vaak ook nog enkele vrijwillige meelezers. Iedereen maakt fouten, dus het nalezen van een tekst is geen overbodige luxe. Heb je geen haast? Print de tekst uit en lees het artikel een dag later.
Lees zo nodig de eigen tekst rustig hardop voor, dan zie je direct welke zinnen nog niet lekker lopen. Echt, het werkt! Als iemand anders bereid is ook nog te kijken, dan is dat alleen maar goed. Twee zien meer dan één, het is altijd lastig om je eigen tekst kritisch te beoordelen. De kritische lezer in je hoofd, ben je namelijk altijd zelf.

Natuurlijk is er nog veel meer te zeggen over bloggen. Wees vooral niet bang om het vooral te doen!

 
Categorie Marketing Advies