Als je naar een webdesignbedrijf toe gaat en je wilt een website laten bouwen, dan zal het webdesignbedrijf natuurlijk een aantal vragen aan je stellen:

“Wat is het doel van je website?” bijvoorbeeld, maar ook willen ze weten hoe je website eruit moet komen te zien, wat het moet uitstralen, waar je wilt dat bezoekers aan denken als ze op je website komen, etc.

Dit zijn natuurlijk prima vragen, maar dat betekent niet dat je website geld zal opleveren of groei gaat veroorzaken.

Je moet goed begrijpen dat webdesigners vaak geen strategen zijn en ze er dus niet voor zorgen dat je ook direct een goede internetstrategie hebt (en dus geld met je website zult verdienen).

Elke ondernemer dient in staat te zijn om zijn eigen internetstrategie te bedenken en uit te stippelen. De kennis die je moet hebben om succesvol te worden op het internet zul je dus zelf op moeten doen.

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Wat moet er gebeuren op je website?
  • Wat zijn de processen die de bezoeker moet doorlopen?
  • Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten meer producten bij je gaan kopen?
  • Hoe bereik je dat je klanten ervoor zorgen dat je nog meer klanten gaat krijgen?
  • Wat wordt je e-mailmarketingstrategie?
  • Hoe ga je om met affiliates?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je gratis hoog in de zoekmachines komt?
  • Hoe pas je social media toe?

Dit zijn allemaal veel belangrijkere vragen dan de vragen die de meeste webdesigners aan je stellen. Dat is niets ten nadele van webdesigners, want webdesigners doen waar ze goed in zijn (namelijk webdesignen!).

Jij als ondernemer moet zulke vragen echter goed begrijpen, of je nu technische kennis hebt of niet.

Het maakt niet uit als je niet begrijpt hoe iets moet, zolang je maar weet wát er moet gebeuren.
Het is dus aan jou de taak om een internetstrategie te bedenken. Vervolgens is het aan iemand anders de taak (tenzij je het per se zelf wilt doen) om het daadwerkelijk uit te voeren.

Je moet je hierbij een ding realiseren. Je kunt er niet van uitgaan dat het jou geld gaat opleveren als je je internetstrategie aan iemand uitbesteedt. Jij bent namelijk de ondernemer, dus jij zult ervoor moeten gaan zorgen dat je een goed plan hebt.

Natuurlijk kunnen webdesigners en andere professionals jou adviseren en op basis daarvan kun je zelf een mooie blauwdruk maken. Zorg er wel voor dat je zelf die blauwdruk begrijpt en goed opzet, zodat je ook precies weet wat een webdesigner voor jou gaat doen.

Er zit dus een heel groot verschil tussen het hebben van een website en een internetstrategie. Het hebben van een website betekent namelijk echt helemaal niets.
Laat je website voor je werken

Doordat jij als ondernemer precies weet welke internetstrategie je moet hanteren, kun je ervoor zorgen dat de website voor jou gaat werken. Neem er geen genoegen mee dat je website gewoon een verlengstuk van je business is!

Jij moet ervoor zorgen dat jouw website zorgt voor groei, meer bezoekers, meer offertes, meer verkopen, meer leads, meer naamsbekendheid, meer branding en ga zo maar door.

Zorg er dus voor dat jijzelf als ondernemer je internetstrategie kunt bepalen. Op basis daarvan kun je uitbesteden zoveel je wilt.

Veel ondernemers focussen zich nog altijd op allerlei zaken die eigenlijk helemaal niet van toepassing zijn. De KERN van een goede internetstrategie bestaat namelijk uit 2 onderdelen:

1.) Zorg dat meer mensen je website bezoeken.
2.) Zorg dat meer van mensen die je website bezoeken, ook klant van je worden.

Wanneer je je primair hiermee bezig gaat houden zul je gaan ervaren dat je website van enorm toegevoegde waarde zal zijn voor je business. Misschien zul je zelfs ervaren dat je bedrijf meer ‘clean, lean and mean’ wordt.

Niet alleen kun je veel geld verdienen via het internet, je kunt ook dankzij het internet je ideale business opzetten of aanpassen, zodat het bij jou en je ideale levensstijl past.

Misschien denk je dat dit niet op jou van toepassing is, maar dat is een beperkende gedachte. Geloof me, ik dacht zelf dat je veel personeel nodig had om een succesvolle onderneming op te zetten. Op een gegeven moment zaten we met zeventien man op kantoor en dacht ik dat ik succesvol was.

Nu, een paar jaar later, heb ik bijna geen personeel meer en ben ik gelukkig. En in de tussentijd is mijn omzet verviervoudigd, ondanks het feit dat ik tijdens deze enorme groei vijf maanden op reis ben geweest en in datzelfde jaar ben getrouwd met mijn vrouw Daniëlle!

Ik ben er 100% van overtuigd dat iedereen geld kan verdienen via het internet en dat vrijwel alle bedrijven met de juiste tips, trucs en technieken een gezonde groei door kunnen maken. Juist in deze tijd.

Je kunt echt niet meer achterblijven, nu is de tijd!

Gastschrijver Eelco de Boer is Internet Ondernemer en auteur van het boek:
‘Winst.nl - Succesvol Dankzij Het Internet’

 
Categorie Marketing Advies