Babyboomers; bedrijf verkopen ja of nee?
Er wordt al jaren gesproken over de grijze golf van MKB-ers in Nederland; de Baby- Boomers.
Duizenden 60 plus ondernemers zouden tussen nu en vijf jaar willen stoppen; ze willen hun bedrijf verkopen. Eerlijk gezegd: het is nog geen nummertjes trekken….
"NU EVEN NIET"
Veel ondernemers willen hun onderneming verkopen, maar beseffen ook dat de opbrengst van het bedrijf voldoende moet zijn voor verder levensonderhoud, en wel liefst op het niveau dat we gewend zijn. Vergelijk het met de woningmarkt van vandaag: er zijn veel geïnteresseerden; het is een kopersmarkt. Dat de prijzen zijn gedaald is fijn voor de koper maar niet voor de verkoper. Vaak is de opbrengst niet voldoende voor de aflossing van de hypotheek. En dan hebben we nog de banken, die financieren ook een stuk moeilijker. En wat doen veel huizenbezitters: “we blijven zitten”.
En wat zegt de ondernemer tegenwoordig vaker dan ons lief is: “Nu even niet”. De verkoopprijs van het bedrijf is immers lager dan de ondernemer altijd dacht.
STRATEGISCH ADVIES
In het advies bij een voorgenomen bedrijfsoverdracht kijk ik verder dan alleen de huidige opbrengst van de onderneming. Naast de bedrijfswaardering dient het te verkopen bedrijf geanalyseerd te worden voor een optimaal bedrijfsovername advies. Het komt tegenwoordig voor dat we de ondernemer adviseren nog een aantal jaren door te werken, de management fee te verdienen en zo toch tot de nagestreefde opbrengst van de onderneming te komen.
Is het hier dan mee gedaan en maken we in de agenda een terugbelafspraak voor over drie jaar?
Nee, want in die drie jaar kan veel gedaan worden, namelijk het verkoopklaar maken van de onderneming. Hierbij behoren reguliere gesprekken, analyses en (gratis) updates van de waarde van het bedrijf. Een goed strategisch bedrijfsadvies behelst een bredere kijk op zaken, voor nu en morgen!
OPTIMALE BEDRIJFSSTRUCTUUR
Hierbij valt te denken aan het opzetten van een optimale bedrijfsstructuur in verband met fiscale consequenties bij de nagestreefde bedrijfsoverdracht en om de verkoop van het bedrijf te vereenvoudigen.
Om de verkoop van de onderneming te vereenvoudigen dient u de risico’s voor de kopende partij zo laag mogelijk te krijgen, zoals een "lichte" balans, weinig verplichtingen, kostenstructuur. En denk bijvoorbeeld eens aan uw eigen rol: hoe afhankelijk is de onderneming van u? Maak de exploitatie van het bedrijf onafhankelijk van uzelf, dat geeft de koper een easy start. En welke investeringen zijn noodzakelijk, hoe is de spreiding van uw klantenbestand? Verkoopklaar maken van het bedrijf vereist een bedrijfskundige aanpak, heeft u die kennis in huis? Over het algemeen geldt: hoe eerder dit proces in gang wordt gezet, hoe groter de mogelijkheden om het bedrijf verkoopklaar te hebben als het zover is! Daar kunnen we de "nu even niet mijn bedrijf verkopen" periode uitstekend voor benutten!
BEDRIJFSWAARDERING
In mijn aanpak hanteer ik een uitgebreide checklist waarbij alle processen van uw bomen en relevante verbeteracties worden voorgesteld. Dit meten we door bij aanvang een bedrijfswaardering te maken, de zogenaamde “nul”-meting. De verbeteringen meten we door periodiek op latere momenten weer een update van de bedrijfswaardering te maken. En dat behelst meer dan alleen cijferwerk!
BEDRIJF VERKOPEN JA OF NEE?
De vraag "wil ik mijn bedrijf verkopen ja of nee, vandaag of morgen" wordt uiteraard door u als de huidige ondernemer genomen; strategisch advies en periodieke waardering van het bedrijf helpt de ondernemer een verstandige beslissing op een verstandig moment te nemen.
Pleun Bakker: Google auteur
Er zijn steeds meer ondernemers die na jarenlang hard werken hun onderneming willen verkopen. Maar waar begin je? De overdracht van je bedrijf is een ingrijpende stap. Zowel voor jou als voor het bedrijf.
Beste Clara, Inderdaad, er zijn veel ondernemers (Babyboomers) die met de vraag worstelen: Mijn bedrijf verkopen? Voor veel ondernemers in het MKB is een bedrijfsoverdracht de meest ingrijpende stap in hun leven. De ups en downs, de inzet, je relaties, personeel; het zit echt diep bij de meeste ondernemers in het MKB. We toeven meer op ons bedrijf dan thuis.... Daarbij: de tijd zit zwaar tegen; de te verwachten opbrengst van het bedrijf is in de meeste gevallen niet wat de ondernemer steeds voor ogen had. Nu je bedrijf verkopen of nog even niet? Niemand weet wanneer de economie weer aantrekt en zo ja, in welke mate... Jouw vraag: "Waar begin je" is een goeie. Als ondernemer die overweegt bedrijf te koop te zetten heb je inzicht nodig in de markt van vandaag, en de waarde van je bedrijf, nu, en morgen. Daar heb je hulp bij nodig, in de zin van kundige en pragmatische bedrijfswaardering gerelateerd aan de markt. Met pragmatisch bedoel ik actuele expertise van de dag van vandaag en gevoel voor de onderneming en de ontwikkelingen in de markt van vandaag en morgen. Als de uitkomst van de bedrijfswaardering en het overleg met de bedrijfsovername adviseur tot een beslissing leiden om tot je bedrijf verkopen te besluiten ga je het traject van bedrijfsoverdracht in, dat in de grootste vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid dient te geschieden. En in deze tijd: met vakkundige creativiteit! Het gaat te ver om er hier inhoudelijk op in te gaan; zie hiervoor onze website bedrijfsbemiddeling.nl en ons E-book zenden we je gratis toe via mkb@bedrijfsbemiddeling.nl Vriendelijke groet, Pleun Bakker, BusinessPartners BV
Op 11 september jl. heeft Minister Kamp een â??plan van aanpak bedrijfsopvolgingâ?? gestuurd naar de Tweede Kamer. Er staat onder meer in dat er in de periode van 2009-2011 jaarlijks ongeveer 23.000 bedrijfsoverdrachten plaatsvonden binnen en buiten het familiebedrijf. De gemiddelde duur van een bedrijfsoverdracht is 4,3 jaar. Tevens vermeldt de brief dat door demografische ontwikkelingen, met name vergrijzing, het aantal bedrijfsopvolgingen de laatste jaren is toegenomen. Daarnaast wordt gezegd dat 100.000 ondernemers ouder is dan 55 jaar en ongeveer 70.000 ondernemers is de 60 reeds gepasseerd (onder wie ruim 41.000 ondernemers in familiebedrijven). Het merendeel (95%) wil een opvolger binnen de familie. Uiteindelijk vindt maar 60% van de bedrijfsopvolgingen binnen de familie plaats. De belangrijkste barrière blijkt de emotionele barrière. De laatste maanden (april 2013- heden) heb ik mij hier zelf ook over gebogen en ik word bevestigd door deze brief van Minister Kamp. Veel bedrijfsopvolgingen mislukken door miscommunicatie, te weinig informatie en het niet tijdig zoeken naar de juiste opvolger. Bedrijfsopvolging.nu geeft de ondernemer van het familiebedrijf, maar ook de kleine accountantskantoren, meer informatie over het proces van de bedrijfsopvolging en meer helderheid in mogelijke fiscale constructies. Laten we de handen ineen slaan en de ondernemer op weg helpen!