Website is niet meer voldoende voor personal branding.

Tot voor kort gold voor een professional en een organisatie dat het hebben van een goede website en e-mail marketing het eindpunt was van de communicatie strategie. Nog steeds zijn organsaties bezig met het steeds weer verbeteren van hun websites, maar de website als zodanig is absoluut niet meer voldoende om nieuwe marktsegmenten en professionals te bereiken en te boeien, dus ook niet voor personal branding
Natuurlijk, een website hoort er bij, maar de huidige professionele markt gaat er van uit dat die er gewoon is en dat die website geen digitale brochure is maar een krachtig tool dat bezoekers een personal branding gevoel kan bezorgen.

De nieuwe professional is digitaal bijna voortdurend verbonden met zijn vrienden en professionele context via sociale media. Facebook , Twitter, Linked-in voeden hem voortdurend met het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen. Informatie bereikt de gebruikers vanuit een veelvoud van kanalen en sneller dan via de traditionele media.

Mobiel internet is groeimarkt

Volgens een studie van McKinsey uitgevoerd in 2011 ( The young and Digital: a Glimpse into Future Market Evolution) vindt er in deze tijd een digitale shift plaats van pc gebruikers naar mobile Devices gebruikers, waarbij met name de groep tot 35 jaar een zeer hoge penetratie kent van mobile apparaten zoals smart phones en game consoles en dat die zelfde groep vooral bezig is met de sociale media en het bekijken van on line video met die devices. Voor de groep vanaf 35 jaar geldt dat in veel mindere mate. Helemaal een verrassing kan dit niet zijn, je hoeft maar om je heen te kijken om overal mensen bezig te zien met hun smart phone.

Terwijl we winkelen, eten of een gesprek voeren, chatten we over de hele wereld met vrienden en collega's, staan we blijkbaar op de foto of in een videoclip die door een onbekend maar potentieel heel groot aantal mensen kunnen worden bekeken.

Wie bezig is met  personal branding moet daar nadrukkelijk rekening houden. Voor een geloofwaardig authentiek personal brand is een consistent en actief managen van het imago noodzakelijk.

De sociale media werken als een megafoon: zowel het succes als de mislukking worden ongenuanceerd uitvergroot. Een fout is niet meer te veroorloven, en is killing voor personal branding met meer schade naarmate het brand langer gecultiveerd wordt en gekend is. Een dictatoriale president loopt een enorme deuk op in zijn brand als hij tijdens een paardenrace van zijn paard valt.

Uw afnemers, werknemers, leveranciers hebben een bepaald beeld van u, door u zelf zorgvuldig gekoesterd en uitgedragen met personal branding. Die zelfde afnemers, werknemers en leveranciers verwachten van u of uw organisatie een bevestiging daarvan op alle media waarin u aanwezig bent.

Uw websites, blogs  moeten daarbij natuurlijk geschikt zijn om met smartphones en tablets te bezoeken anders mist u een steeds groter wordend deel van uw doelgroep

Verder is het van belang kritisch nieuwe kanalen te beoordelen op het belang voor uw personal branding alvorens daarin te participeren, maar kiest u voor een kanaal dan is een actief gebruik er van noodzakelijk.

 
Categorie Organisatie Advies