Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten? Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 50 % van de mensen die in de zorgsector uitvallen, uitvallen op basis van stress gerelateerde (psychische) klachten. Lastig voor werkgevers, want bij ziekte vanwege psychische klachten ervaren werkgevers vaak dat ze weinig grip hebben op het ziekteproces en overgeleverd zijn aan de arbo of verzuimdienst. Vaak ontstaat het gevoel te moeten afwachten totdat de medewerker zich eindelijk weer eens wat beter voelt.

Als we het hebben over psychische klachten, dan is dit vaak een combinatie van een aantal kleinere klachten waardoor medewerkers niet meer in staat zijn hun werkzaamheden naar behoren uit voeren. Hierbij kun je denken aan: hoofdpijn, slechter slapen, moeheid, spierpijn, concentratie problemen, prikkelbaar, meer piekeren of niet meer tot rust komen.

Vaak zie je als werkgever hoe een medewerker steeds meer klachten ontwikkelt. Langzaam gaan de kleine klachten over in meer serieuze klachten zoals; meer fouten maken, vergeetachtigheid, pijn op de borst, motivatie problemen, sombere buien of sneller geëmotioneerd. Met als gevolg dat de medewerker overwerkt raakt, overspannen wordt of een burn-out krijgt en niet meer in staat is om te kunnen werken.

shutterstock_103157384

Als  je daarnaast bedenkt dat een gemiddelde ziektedag je als werkgever rond 299 euro per dag kost  en dat een ziekmelding van een medewerker met psychische klachten meestal meerdere weken thuis zit, dan hebben we het over aanzienlijke kosten.

Gelukkig hoef je als werkgever niet lijdzaam toe te kijken als een medewerker klachten ontwikkelt en uitvalt! Laten we voorop stellen dat zowel de werkgever, als ook de werknemer, ervoor kunnen zorgen dat de klachten vroegtijdig aangepakt kunnen worden. Punt is alleen dat de medewerker meestal niet doorheeft dat hij of zij zich in de gevarenzone begeeft. De strategie van de medewerker is vaak; stug doorgaan, klachten negeren en meer tijd in het project steken. Met als gevolg dat de medewerker er thuis over gaat piekeren, vaak in de hoop dat het vanzelf beter gaat worden. Het aangeven dat het tijdelijk niet meer lukt, gaat vaak gepaard met een gevoel van falen. Daarnaast speelt mee dat de meeste medewerkers er van uitgaan dat overspannenheid of burn-out hen niet overkomt. Daarom wordt er vaak doorgewerkt tot het echt niet meer gaat en ziet de medewerker geen andere optie meer dan zich ziek te melden.

Extra belangrijk is het dus dat je als werkgever de signalen van psychische klachten vroegtijdig herkent.

Hoe herken je signalen van psychische klachten? En waar moet je als werkgever op letten?

  1. Uiten van vermoeidheidsklachten,
  2. Medewerker zorgt minder goed voor zichzelf (neemt bijvoorbeeld geen pauzes meer, werkt steeds langer door, reageert kort af.)
  3. Verdwijnen van humor en werk plezier
  4. De medewerker begint meer te zuchten, te steunen en of te klagen.
  5. De medewerker meld zich frequenter kort ziek
  6. De werkprestaties nemen af, er worden meer fouten gemaakt of het duurt langer om de taken te volbrengen.shutterstock_66625072

Wat kun je als werkgever er aan doen?

  1. Ga het gesprek aan met je medewerker.
  2. Ontzie eventueel tijdelijk je medewerker totdat het overzicht weer terug is.
  3. Breng structuur aan of stel prioriteiten voor de medewerker.
  4. Overleg met de arbodienst / verzuimdienst hoe je preventief te werk kunt gaan.
  5. Bespreek medewerkers waarover je zorgen maakt in een Sociaal Medisch Overleg
  6. Geef de medewerker tips wat hij of zij kan doen om met de stress klachten om te gaan.
  7. Steun je medewerkers en geef ze waardering. De makkelijkste manier is om complimenten uit te geven over de dingen die goed gaan. Het kost je niets, en is een van de krachtigste manieren om succesvolle en loyale medewerkers te krijgen.
  8. Ga met je medewerker in gesprek en uit je bezorgdheid. Vraag naar de oorzaak van wat er speelt en bied zo mogelijk hulp aan:
    • Werk gerelateerd? Schakel bedrijfsmaatschappelijk werk in, een Cursus of een (online) coach.
    • Privé gerelateerd? Doorverwijzen naar het algemeen maatschappelijk werk
    • Bij combinaties van werk en privé, kan een bedrijfsmaatschappelijk werker zorgen voor de juiste doorverwijzing om te werken aan de problemen en om anders met het werk om te gaan, zodat uitval voorkomen kan worden.
    • Is er sprake van een stoornis in de zin van hevige angstklachten, depressief, suïcidale gedachten etc. schakel dan een (arbeid) psycholoog Ga vooral niet teveel tijd steken in het bespreken van alle problemen, dit is een bodemloze put wat je als werkgever veel tijd kost en niet meer van af komt. Laat dat over aan professionals die weten hoe je iemand uit een passieve,  slachtoffer of  klaagrol weer in de actie modus krijgt om de problemen aan te pakken in plaats van erover te praten.

EboekAWWil je meer weten over hoe je medewerkers van stress, stressklachten of overspannenheid af kunnen komen, schrijf je dan in op mijn blog en ontvang het gratis Eboek.

Hoe hou jij je medewerkers mentaal gezond? Geef hieronder je reactie
 
Categorie Organisatie Advies