Co-creatie van veranderingen heeft blijvende positieve gevolgen.
In mijn vorige blog heb ik uitgelegd waarom het noodzakelijk is organisatieveranderingen door co-creatie en co-materialisatie tot stand te laten komen. Kort samengevat: Een verandering bestaat uit het bedenken van een idee (creatie) en het uitvoeren van dat idee (materialisatie). Het idee komt altijd voor de actie en je kunt pas actie nemen nadat je het idee hebt bedacht. Doe dat met een groep mensen, zoals in een organisatie, en er is sprake van co-creatie en co-materialisatie. Medewerkers bedenken de ideeën die ze moeten uitvoeren.
Voordelen co-creatie in veranderingen
Bij een verandering zijn de voordelen van co-creatie voor de hand liggend. Als er meer mensen aan het idee meedenken zal de kwaliteit van de oplossing toenemen. De diversiteit aan meningen en perspectieven zorgt voor betere kwaliteit aan ideeën. Er vanuit gaande dat de klanten van de organisatie ook een diverse groep mensen vormt dan zal co-creatie automatisch ook leiden tot een betere afstemming op de diversiteit in de klantgroep.
Een minstens zo belangrijk voordeel is het feit dat de uitvoering van de verandering, de co-materialisatie, veel gemakkelijker zal verlopen. Want mensen voeren ideeën uit die ze mee bedacht hebben. En je kunt geen weerstand hebben tegen je eigen ideeën. Het tegenovergestelde is ook waar: je hebt per definitie weerstand tegen het uitvoeren van een idee wat je niet zelf bedacht hebt. Via co-creatie worden medewerkers de stuwende kracht achter de realisatie van de verandering. Want mensen willen graag bewijzen dat ze goede ideeën hebben.
Voor iedere verandering vormgegeven met co-creatie geldt: betere kwaliteit van de oplossing die bij uitvoering gesteund worden door de uitvoerders. Participatie is automatisch een feit, weerstand is voorkomen. Dat is een gezondere basis voor veranderen als nu vaak de realiteit is. Bedenk daarbij dat voor de meeste veranderingen geldt dat ze slechts één keer bedacht worden en daarna vele keren gebruikt worden. Co-creëer je de verandering dan heb je ieder keer bij uitvoering het profijt van de betrokkenheid van de medewerkers. Co-creëer je de oplossingen niet dan groeit de weerstand bij iedere uitvoering van het idee.
Dit simpele feit is de voornaamste verklaring voor veel van de problemen waar grote organisaties nu mee te kampen hebben. Zoals moeizaam verlopende processen, gebrek aan afstemming tussen afdelingen, medewerkers die gemotiveerd moeten worden, gebrek aan eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel, gebrek aan kwaliteit in het algemeen. Ze zijn allemaal terug te leiden tot het feit dat mensen ideeën moeten uitvoeren die ze niet bedacht hebben. Maak medewerkers verantwoordelijk voor de creatie van de oplossingen en veel van deze problemen zullen op termijn als vanzelf oplossen.
Blijvende voordelen, de lange termijn.
Bovenstaande voordelen betekenen voor veel organisaties al een sprong voorwaarts. Echter ze vallen in het niet bij wat met co-creatie op lange termijn te bereiken is. Door co-creatie ontstaan meer succesvolle veranderingen. Dat doet direct wat met de moraal in de organisatie: we kunnen veranderen! Het collectieve zelfvertrouwen in de organisatie groeit. En met (zelf)vertrouwen aan de volgende verandering beginnen is een prima uitgangspunt om opnieuw succes te gaan creëren.
Op persoonlijk niveau is het effect groot. Mensen worden in hun kwaliteit en uniekheid erkend wanneer ze kunnen meedenken aan de oplossingen voor de organisatie. Dat geeft positieve energie en zorgt automatisch voor de betrokkenheid van die mensen. Hun mening doet ertoe. Door actief mee te denken in oplossingen wordt het brein weer geactiveerd. Creatief zijn is op die manier het middel om in contact te komen met innerlijke talenten en ze te ontplooien. dat resulteert in persoonlijke groei.
Co-creatie van veranderingen zet een positieve spiraal in werking. Natuurlijk groeit het zelfvertrouwen wanneer je merkt dat jouw opvattingen waardevol zijn. Je voelt je vrijer je bijdrage te leveren, je creativiteit zal meer gaan stromen. En dat zelfvertrouwen laat de angst om te veranderen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Veranderen wordt steeds gemakkelijker en automatisch een meer continue proces.
De organisatie als platform voor persoonlijke ontwikkeling
En zo vormen organisaties een platform voor individuen om zich te ontplooien, creativiteit en talenten te ontdekken en in te zetten. En de organisatie profiteert mee. De organisatie wordt een leukere plek om te werken. Organisaties die automatisch een positievere bijdrage aan de samenleving leveren. Duurzame ontwikkeling van de mens, de organisatie en de samenleving.
Want de gedachte is de eerste stap in de creatie van een nieuwe realiteit. Zonder een positieve boodschap over organisatieveranderingen zullen de successen ervan uitblijven. Ik ervaar dat de negatieve aandacht voor organisatieveranderingen inmiddels een significante factor zijn geworden in het achterblijven van het succes van die veranderingen. Het vakgebied, ik beschouw mezelf als onderdeel daarvan, is inmiddels erg bekwaam geworden in het benoemen van het achterblijven van het succes. Het analyseren van de achterliggende factoren en wat gedaan kan worden om de pijn weg te nemen. Niet echt een krachtige, inspirerende positieve boodschap die een andere realiteit creëert. Het is en blijft gericht op de negatieve kant van de veranderingen.
moet de richting van veranderingen centraal worden vastgesteld, inclusief wat hierbij van de betrokken mensen en organisatie verwacht wordt. Dit zou mensen helpen om decentraal zelfstandig veranderingen door te zetten.
Hoi Guy, dank je wel voor je reactie. Begrijp ik het goed dat je zegt dat leiders in de organisatie duidelijk maken "wat" er aan resultaten verwacht wordt. En de teams zelf bepalen "hoe" die resultaten te bepalen? Daar ben ik het mee eens! Vriendelijke groet Paul Brand
Wat een heldere uiteenzetting van het belang van co-creatie binnen organisatieverandering. Deze visie is de basis onder de aanpak van Lets Change. Dank voor je duidelijke verhaal! Hartelijke groet, Marijke Hoekstra
Prettige benadering van veranderen. Ik werk met reflectie op talentbenutting en op kwaliteit kennis en informatie in de werkstroom. Het werk wordt daardoor transparant en bespreekbaar. De zin van verandering wordt duidelijk. De ruimte voor ontwikkeling als team of bedrijf die medewerkers zien brengt intrinsieke motivatie om te veranderen op gang. Als vervolg laat ik teams ontdekken wat hun creatievermogen is en hoe ze dat methodisch kunnen ontwikkelen en inzetten om vraagstukken in 1 keer goed op te lossen. De methode heet Collin en is puur Nederlands. Wie belangstelling heeft kan contact opnemen. Harm Rozie
Heldere opsomming van de voordelen van co-creatie, met name de toename van het eigen co-creatieve verandervermogen vind ik belangrijk. Je doorbreekt hiermee twee vicieuze cirkels bij verandering: 1) de managers die (pro-)actief bedenken wat goed is voor de organisatie en de medewerkers die (moeten) uitvoeren wat leidt tot toenemende reactiviteit bij medewerkers, wat weer meer (pro-)activiteit bij managers oproept etc. 2) de scheiding tussen plannen & ontwerpen van een verandering en daarna het implementeren & uitvoeren terwijl de omstandigheden uit de planningsfase alweer veranderd zijn, waarna weer een (geheel) nieuwe verandering bedacht wordt die ook weer daarna uitgevoerd moet worden: het episodisch veranderen wat verander-moeheid oproept Ad 1) Doorbreken van circulaire verhoudingen tussen managers en medewerkers waardoor veel meer persoonlijk leiderschap ontstaat in de organisatie ('doorbraak perspectief' en 'leidervolle organisaties') Ad 2) Continu veranderen waarbij ontwerp/creatie en uitvoering/materialisatie in één hand zijn en zo dicht bij elkaar liggen dat mensen zelf ontwerpend kunnen materialiseren ('design thinking' en 'Do-It-Yourself' veranderen) Co-creatief veranderen leidt niet alleen tot meer participatie en meer duurzaam positieve gevolgen, maar biedt ook het beste platform voor doorbraken, meer 'leider-volle' organisaties en reductie van de afhankelijkheid van externe consultants. Inderdaad biedt co-creatief veranderen de blijvende voordelen van meer 'Do-It-Yourself' veranderen. Hartelijke groet, Bert-Jan ter Hofte