Hoe organisaties hun succes onbewust saboteren
Regelmatig ben ik in contact met organisaties die op zoek zijn naar assistentie om een bepaalde verbetering door te voeren. Het valt me op hoe organisaties hun succes onbewust saboteren door de aanpak die ze daarbij hanteren. Er moet een verandering doorgevoerd worden. Echter ze houden vast aan de oude manier van werken en hun oude mindset om die verandering te realiseren. En dat minimaliseert het mogelijke succes.
De aanleiding voor deze blog is de volgende zin die ik steeds vaker in rolbeschrijvingen aantref: “Moet goed kunnen opereren in een complexe politiek gevoelige omgeving”. Een complexe, politiek gevoelige omgeving is geen waardevolle eigenschap van een organisatie. Toch wordt er gezocht naar mensen die zich prettig voelen in deze complexiteit en politieke gevoeligheid.
De organisatie is nu complex. En dus zou je op zoeken moeten zijn naar mensen die de haren uit hun hoofd trekken bij complexiteit en politieke gevoeligheid. Mensen die zich prettig voelen wanneer de operatie eenvoudig is en waar openheid en directheid beloond wordt. Mensen die zich ongemakkelijk voelen bij de huidige status quo en die van nature continue ter discussie stellen. En de complexiteit is natuurlijk niet het enige voorbeeld. Denk bijvoorbeeld ook aan 3 jaar recente ervaring in onze organisatie / branche, uitgebreide kennis van tooling abc.
Bij veranderingen gaan organisaties te vaak uit van wat ze zijn in plaats van wat ze willen worden. Ze zoeken kwaliteiten die passen bij wie ze zijn in plaats van kwaliteiten die passen bij wat ze willen worden. En dat gebeurt onbewust, zonder opzet natuurlijk. Dat komt omdat de oplossing voor het probleem met dezelfde mensen en vanuit dezelfde mindset wordt gemaakt als waarmee de huidige situatie bereikt is .
En natuurlijk is de werkelijkheid niet zo zwart wit als ik hierboven schets. Een team zou een gezonde mix van ervaring met de huidige situatie en frisse ideeën en ervaring over de toekomst moeten zijn. Maar juist wanneer het noodzakelijk is extra mensen aan te stellen stel dan zeker dat het fris bloed is. Mensen waar de organisatie zich wellicht niet direct zo comfortabel bij voelt.
Ikzelf ben ontslagen omdat ik anders dacht. Processen en producten van 25 jaar oud ter discussie stelde. Reden ontslag was dat ze terug wilden naar de core business. Triest. Vooral omdat je tegen een muur aanloopt. Jij bent anders en zij denken hetzelfde. Gelukkig vond een extern bureau ook dat het management er niets van begreep. Nu opzoek naar mensen die ook verder willen. Nederland loopt op veel fronten vast. Vasthouden aan oude ideeen en gewoonten. De wereld wacht niet.
Goed stuk Paul. Ik heb in aansluiting op jouw blog een praktisch artikel geschreven met handige tips en handvatten hoe je meer mogelijk maakt. Een eerste stap in verandering. Je kan het hier lezen: http://www.versepeper.nl/blog/05-02-2014/gooi-het-roer-om-maak-het-onmogelijke-mogelijk
"Wat ze willen", goed motief,begin, niet naar veranderitis svp, maar naar integere invulling: afhankelijk van soort bedrijf te maken met overvraag. Elk bedrijf dat stug overvraagt, breekt. Maar hoe herken je overvraag en ga je ermee om?
ik denk dat het grote probleem is om eerst het "oude" denken af te leren voor dat men anders kan gaan denken. Het heeft ook met belangen te maken die in alle lagen bij een organisatie hebben te maken. De mens wil heel graag houden wat hij in het heden heeft bereikt, en schat de waarde in de toekomst minder in. De kunst is denk ik om mensen zelf te laten ontdekken hoe men anders kan gaan werken en dat is af van het oude patronen en omarmen van het nieuwe ik zeg altijd sociale innovatie het netwerk denken. Samen met andere organisatie en klanten producten of diensten doorontwikkelen. Met vriendelijke groet, Willem Rinsma
Wil hier nog veel meer over lezen, Paul. Heb je suggesties?