Personal Branding is een proces.
Personal Branding is een proces en vergt een gestructureerde aanpak.
Een geloofwaardige personal branding is niet iets wat er ineens is. Wie overtuigd is van het nut van personal branding heeft op dat moment vaak nog maar een vaag of onjuist beeld van zichzelf. Meestal heeft iemand ook al een idee over zijn ideaal beeld maar ook dat is nog vaag.
Een gestructureerde aanpak van personal branding zal om te beginnen inzicht geven in hoe iemand er voor staat in zijn werk, prive en financieel. Een soort nul meting dus.
Die zelfde gestructureerde aanpak kan ook inzicht geven in de situatie waarin de persoon zich gelukkig denkt te zullen voelen, met een bepaalde balans tussen werk en prive. Hoe eerder je dat weet hoe meer tijd je hebt om je leven in een gewenste richting te managen. Weet je het al voordat je een opleiding of studie moet kiezen, of de eerste keer gaat solliciteren, des te beter. Wie graag in een groot jacht wil kunnen varen zal dan vermoedelijk geen studie Sanskriet beginnen.
Het bewust worden om iets aan personal branding te doen ontstaat echter vaak als iemand is vastgelopen, in zijn werk of relatie. De uitkomst van de gestructureerde aanpak is echter vaak voor de betrokkene een verrassing: het vage beeld blijkt tijdens de concretisering een aantal onbewust levende vragen te beantwoorden. In meerdere gevallen gaat het roer volledig om. In elk geval zie je een ontwikkel traject ontstaan naar de ideaal situatie: dat wat je wil zijn en uitstralen, een betrouwbare en geloofwaardige personal branding.
De conclusie is dat er nog een lange weg te gaan is.
Manage je eigen ontwikkeling.
Je hebt echter nu voor je zelf een ontwikkelproces ontworpen naar personal branding met een aantal parameters als ijkpunten om het proces te managen. Bovendien kan door voortschrijdend inzicht het doel worden bijgesteld. ( Door gewijzigde omstandigheden kan een aantrekkelijk ogende kwalificatie als meester menhirhouwer in strijd zijn met financiële doelstellingen.)
Met de eerder genoemde ijkpunten of door het inschakelen van een coach, kan regelmatig nagegaan worden of er vorderingen in de gewenste richting gemaakt worden. Door dat grafisch weer te geven heb je een tool om je zelf te managen.
Dat je het zelf inmiddels weet is fijn maar maakt er nog geen personal branding van. De personal branding moet betrouwbaar en geloofwaardig zijn voor je context, je werkomgeving en daar buiten. Die zullen dus die personal branding moeten kunnen waarnemen, in wat je zegt, doet en uitstraalt. De feed back van de coach en context is belangrijk om te weten of je personal branding wel overeenkomt met hoe anderen je zien en dus geloofwaardig is. De feed back van de context is natuurlijk al in het begin van de personal branding heel belangrijk, bij de nulmeting.
Het vraagt overigens wel discipline om voortdurend en consequent met je eigen ontwikkelingsproces van personal branding bezig te zijn, maar het proces geeft richting en maakt besluitvorming op cruciale momenten inzichtelijk. Is dat inzicht de moeite waard ? Zeker, want als je een eerlijke branding van jezelf nastreeft is het bereiken van de ijkpunten een voldoening gevend resultaat en tevens een bevestiging om vooral door te gaan.
Beste Jan-Willem, Bedankt voor je adviezen op het gebied van personal branding. Erg interessant. Je verhaal over personal branding is mij (nog) niet meteen helemaal duidelijk geworden. Zou jij, ter verduidelijking, bereid zijn om een (persoonlijk) voorbeeld te geven. Bijvoorbeeld door in het kort te beschrijven hoe jij beoogt jezelf (Jan-Willem Gombert) te 'branden'? Ik ben erg geinteresseerd in de achterliggende motivatie om een persoon te 'branden'. N.B. Het is mij om het even of deze onderbouwing wordt gedaan vanaf, voor of na de nul meeting, maar natuurlijk zou ik het ook goed kunnen begrijpen als je dit verzoek misschien iets te persoonlijk vindt. Bij voorbaat dank, Nick