Meer omzet in MKB

Iedereen begrijpt de spreuk ‘vraag en aanbod’. Helaas volgt niet iedere ondernemer deze regel.
Als je niet weet wat de markt en jouw klant wil kun je nooit een passend aanbod maken.
Ja, mooi verhaal. Luisteren naar mijn klant zul je denken, dat doe ik altijd!
Maar luister je wel genoeg naar je markt en klanten om je producten en diensten af te stemmen op de eisen en wensen van je klant?

Veel ondernemers vragen te weinig of niets aan hun klanten!

Dus als je wilt weten hoe je meer klanten kunt winnen en meer omzet kunt maken is de snelste weg om het eenvoudig aan je klanten te vragen.
Makkelijk gezegd? Ja, dat is zo. Maar zo gemakkelijk is het ook gedaan!

Hoe begin ik dan met mijn marktonderzoek?

Begin met na te denken over je huidige markt en klantenkring:

Enkele voorbeelden die je in dit denkproces kunt meenemen, zijn:
1. ga voor jezelf na wat je zou willen weten over een klant
2. koopt een klant meerdere producten of diensten van je
3. waarom zouden klanten bij jou kopen
4. waarom kopen klanten niet bij jou maar bij je concurrent
5. wat zouden klanten vinden van jouw serviceniveau
6. functioneren jouw medewerkers ook goed volgens jouw klanten
7. aan welke aspecten moet je bij de training en opleiding van jouw medewerkers meer aandacht besteden
8. heb je een goed beeld over het profiel van jouw klant qua leeftijd, gezinssamenstelling e.d.
9. met welke media kan ik mijn klanten het beste bereiken
10. welke suggesties kunnen jouw klanten je geven voor het verbeteren van dienstverlening

Stel een beperkt aantal vragen op die in enkele minuten zijn te beantwoorden. Het is beter om vaker vragen te stellen, dan direct heel veel te vragen
Je kunt ook contact opnemen met een expert die je helpt met het opstellen van de juiste vragen.

Speel ook beter in op de wensen van je klanten, maak ze tevreden en loyaal. Dat leidt tot meer omzet, een beter resultaat en rust doordat je gericht bezig bent.

Ontwikkelen van nieuwe diensten en/of producten

Door in te spelen op feiten uit onderzoek kun je bepalen welke producten en diensten het beste aansluiten bij jouw doelgroep en huidige klanten.
Als je weet wat de markt wil kun je ook beter nieuwe diensten en/of producten ontwikkelen en introduceren. Bovendien ontstaat er meer interactie.
Op deze manier bespaar je veel marketingkosten en kun je succesvol jouw klantenkring uitbreiden.

MKBrapport.nl B.V.
info@mkbrapport.nl | www.mkbrapport.nl  Kijk op het onderstaande filmpje: