Crisistijd. Ik hoor het u al denken: daar komt weer een verhaal over hoe slecht het allemaal gaat.
Toegegeven, het gaat allemaal niet zo makkelijk als een aantal jaren geleden, maar dat betekent nog niet dat de huidige tijd geen kansen biedt. Succesvol zijn met marketing is nog steeds mogelijk en misschien minder lastig dan u denkt.

Investeren of budget verlagen
Veel ondernemers stellen zich de vraag: “Wat doe ik met mijn marketingactiviteiten? Ga ik budgetten verlagen of moet ik juist investeren om nieuwe klanten binnen te halen?” Een logische vraag die helaas, vaak uit kostenoverwegingen en ‘angst’ voor de onbekende mogelijkheden, resulteert in een budgetverlaging voor marketing- oftewel de verkoopactiviteiten.  In mijn ogen een verkeerde keuze, immers: als u de voordeur op een kier zet in plaats van open, kun je niet verwachten dat nieuwe en bestaande klanten massaal binnenlopen.

Meer rendement
Een meer voor de hand liggende keuze zou zijn om het rendement op de bestaande marketingactiviteiten te verhogen. Logisch, maar niet altijd even makkelijk. Waar begin je? Wat is een goed rendement? Waar is ruimte voor optimalisatie? Waar liggen de kansen? Hoe benut ik die kansen? Vragen waar u als ondernemer niet altijd het antwoord op heeft. Ook dat is logisch, want als u die antwoorden had, was u waarschijnlijk marketeer geworden.

In de praktijk zie je vaak dat er veel mogelijkheden zijn om het rendement op bestaande activiteiten te verbeteren. De kosten hiervoor zijn veel lager kosten dan het opstarten van nieuwe verkoopactiviteiten en bovendien vaak sneller te realiseren.

Een voorbeeld: een klant kwam met de vraag of ik wilde kijken naar zijn website, omdat er in zijn beleving veel te weinig offerteaanvragen werden gedaan, terwijl hij toch fors had geïnvesteerd in een nieuwe website. Uit een analyse van de website en de statistieken bleek al snel dat het probleem te verdelen was in twee punten; er moest te veel geklikt worden om een offerte te kunnen aanvragen en er werden te veel gegevens gevraagd, die niet relevant waren in het offertetraject. Twee zaken die eenvoudig aan te passen waren, met een stijging van het aantal offerteaanvragen met 300% binnen één maand als resultaat.

Kunst van het weglaten
Ook voor communicatie op internet geldt “less is more”. Het is nuttig om veel van de prospect te weten, maar als hij/zij daarom al afhaakt voordat er een offerte wordt aangevraagd, heeft u niets. Als de bezoeker eenmaal klant is, kunt u op een servicegerichte manier alle gegevens vragen die voor uw bedrijf interessant zijn. Die gegevens kunt u vervolgens gebruiken voor cross- en deepselling via bijvoorbeeld emailmarketing.

Meten is weten
De techniek van tegenwoordig maakt het mogelijk om bijna alle marketingactiviteiten goed te meten, hierdoor zijn resultaten snel te zien en in geld uit te drukken. Mijn motto is dan ook: marketing is voorgefinancierde omzet . Op het moment dat u dit bereikt, is budget het probleem niet meer, maar capaciteit. En daar heeft u als ondernemer vast wel een oplossing voor.

De weg naar succes
In zeven stappen kunt u ook uw marketingactiviteiten een positieve impuls geven.

  1. Bepaal uw marketingdoelstellingen;
  2. Analyseer waar ruimte is voor verbetering;
  3. Bepaal de optimale marketinginstrumenten;
  4. Voer “quick wins” door;
  5. Bepaal wat je gaat doen en wanneer je dat gaat doen;
  6. Meet de resultaten;
  7. Blijf kritisch en blijf optimaliseren.

Hulp nodig bij deze stappen?
Roep de hulp in van een marketeer. Hij/zij is in staat om met een frisse blik en kennis van andere branches te kijken naar uw marketingactiviteiten en u een advies te geven waarmee u meer rendement kunt maken op marketing. U zult zien dat u zich gaat onderscheiden van uw concurrenten en dat betaalt zich uit.

 
Categorie Marketing Advies