Van incheckers naar ambassadeurs van jouw winkel
Winkel jij wel eens en vraag jij jezelf af…
Inchecken? Je bedoelt inchecken met m’n OV-chipkaart bij de trein of in de metro? Inchecken doe je toch op Schiphol met je bagage en om je plaats in het vliegtuig te bemachtigen? Waarom zou ik moeten inchecken in een winkel? Hoe moet ik dan inchecken in de winkel? Waarom moet ik Foursquare gebruiken en niet gewoon Facebook? Wat gebeurt er als ik dan al zou inchecken?
Winkeleigenaar, zag bij een andere winkel de check-in sticker…
Je bent eigenaar van een winkel of van meer winkels en soms hoor je wel eens iets over inchecken op locaties. Moet jij als winkelier iets met die check-ins doen? Moet jij als winkelier iets beheren? Kost dat dan geld, dat Foursquare? Mensen checken ook in via Facebook, wat moet ik daar dan mee? Hoe kom ik aan die check-in-sticker om op mijn raam te plakken? Dit artikel richt zich op de winkelier en wat die met Foursquare kan doen.
Jouw winkel staat al op Foursquare!
Foursquare is een GPS-locatie-gebaseerde socialmedia dienst die voornamelijk via smartphones wordt gebruikt. Het belangrijkste doel van Foursquare is dat haar gebruikers inchecken op een fysieke locatie (restaurant, winkel, kantoor, club, etc) en dit vervolgens delen met vrienden/ contacten. Op basis van GPS weet Foursquare waar de gebruiker zich bevindt en welke plekken er in de buurt zijn. Ben jij eigenaar van een winkel, dan is de kans zeer groot dat jij al virtueel aanwezig bent op Foursquare, zonder dat je het weet. Het zou zomaar kunnen dat mensen al ingecheckt hebben en zelfs foto’s en tips hebben geplaatst!
Wat te doen met de check-ins?
Als bezoekers inchecken, kan het gedeeld worden met hun contacten binnen Foursquare. Ook kan het (automatisch) gedeeld worden met vrienden op Facebook en/ of Twitter. Op deze manier zien de contacten van de ‘inchecker’ waar diegene op dat moment is. Men vertrouwt nu eenmaal vrienden meer dan een eigenaar die zegt dat een winkel/ restaurant geweldig is. Als de bezoeker is ingecheckt, kan die ook een tip achterlaten. Een voorbeeld: “Voor een klantvriendelijke bediende, vraag naar Peter”. Vanzelfsprekend kunnen deze tips gedeeld worden op Facebook en Twitter. Deze tips verschijnen op de profielpagina van de winkel; dit is weer zichtbaar voor iemand die op een later moment incheckt. Zo krijgt een bezoeker aan een winkel tips van mensen die hem/ haar voorgingen. Als eigenaar moet je hier bewust van zijn en op inspelen.
Van incheckers naar ambassadeurs van jouw winkel
Naast het delen van waar de gebruiker zich bevindt, bevat Foursquare een game-element. Bezoekers kunnen met check-ins punten verdienen. De hoeveelheid punten die kunnen worden verdient varieert. Heeft een bezoeker het meeste van iedereen ingecheckt op een locatie, dan wordt die de Mayor (burgemeester) van die plek. Zo’n mayor, of mensen die regelmatig inchecken, kan jij als winkeleigenaar belonen. Is er een productlancering binnen de winkel: nodig hen dan uit. Zij voelen zich vereert en gaan dit zeker doorvertellen aan hun vrienden. Beschouw de frequente ‘incheckers’ als de ambassadeurs van jouw winkel. Wil jij bijvoorbeeld iets testen, vraag het dan deze groep. Laat hun meedenken over nieuwe producten/ diensten. Maak de ambassadeurs onderdeel van je marketing en sales. Men gelooft nu eenmaal eerder aanbevelingen van vrienden/ ambassadeurs dan van de eigenaar van een winkel.
Aanbiedingen in winkels
Behalve dat bezoekers tips achterlaten, kan een eigenaar zelf ook specials en promoties via Foursquare aanmaken. Het restaurant Cube in NH Hotels in Den Haag biedt bijvoorbeeld een gratis tweede glas wijn aan bij een maaltijd. Als je 5 keer incheckt bij Van Der Valk, dan ontvang je kosteloos een upgrade naar een betere kamer. Zo zijn er natuurlijk diverse promoties te bedenken voor allerlei type winkels. Deze acties zijn namelijk ook zichtbaar als een bezoeker aan de winkel incheckt. Hiermee creëer je een relevante en directe één-op-één manier van communiceren met een potentiële klant. Omdat men zelf incheckt is er ook geen issue met privacy.
Link offline met online
Voor winkels is het belangrijk om de verbinding te slaan tussen offline Point of Sales (POS) en de virtuele aanbieding via Foursquare. Plak de befaamde sticker van Foursquare bij de ingang. Plak ook een sticker bij de kassa zodat mensen weten dat jij als winkeleigenaar te vinden bent op Foursquare. Als bezoekers aan je winkel erover vragen, zorg dat het personeel op de hoogte is van lopende acties. Doordat men wordt geconfronteerd in de winkel met de Foursquare-badge zullen mensen eerder geneigd zijn in te checken. Zie het als een customer-loyalty-programma; voor wat hoort wat! Het grote verschil met een traditioneel loyalty programma en Foursquare is dat de laatste zichtbaar is voor anderen waardoor er meer promotie is voor jouw winkel.
Restaurants
Foursquare richt zich ook steeds meer op horeca want het is mogelijk om direct op een gerecht te zoeken. Foursquare kijkt in de database met menukaarten en presenteert de meest dichtstbijzijnde restaurant met dat specifieke gerecht. Veel van de bezoekers aan restaurants checken in met een foto van het eten en laten een tip achter voor een lekker gerecht.
Check nu in!
Naast andere socialmedia die passend zijn voor winkels, is Foursquare zeer interessant. Een winkeleigenaar is instaat om één-op-één met klanten te communiceren en loyale klanten te belonen met speciale aanbiedingen en promoties. Daarnaast maak je als eigenaar van terugkerende bezoekers ambassadeurs die vervolgens jouw ook weer kunnen helpen.
Vragen over hoe je Foursquare moet opzetten en inrichten? Neem contact op met Alexis van Dam.
Goed stuk en een leuk idee, maar de vraag die meteen bij mij naar boven komt is: wordt Foursquare überhaupt nog gebruikt? Op de app markten van iOS en Android is het programma een flink aantal keren gedownload, maar hoe zit het met gebruik? Geen representatief onderzoek natuurlijk, maar ik hoor zelf nooit iemand over Foursquare.