Waardoor lopen verkopers en winkeliers omzet mis?
Als contrast[/caption]Ik wil het hier nu eens niet hebben over de crisis en de gevolgen daarvan voor de detailhandel.
Want zeg nou zelf: hoeveel invloed heb je daar écht op?
Wat je wel in eigen hand hebt is het verkoopgedrag van jezelf en je verkoopteam.
Zes belangrijke fouten die veel verkopers maken waardoor ze omzet mislopen. Herkenbaar?
- Teveel willen verkopen. Bijverkopen werkt. Klanten vinden het prettig als je ze wijst op een product dat interessant voor ze is. Maar je kunt ook overdrijven waardoor potentials geïrriteerd weglopen. Heb jij de neiging om in een verkoopgesprek zoveel mogelijk producten of diensten te presenteren? Stem het af op de behoefte van je klant.
. - Verdwijnen. Er komt een klant de winkel binnen, jij laat even je gezicht zien om er zeker van te zijn dat het geen winkeldief is, en je verdwijnt weer naar ‘achteren’ om door te gaan met bijvoorbeeld het opnemen van de bestelling. Het is erg verleidelijk om in de rustige momenten iets anders te doen dan verkopen, maar bedenk dat juist een klant in de ochtend bij goede aandacht veel kan besteden.
. - Ruzie maken. Veel verkopers hebben altijd gelijk en willen je dat ook graag laten weten. Het is ronduit gênant om als klant mee te maken dat een verkoper een collega afsnauwt in een discussie over iets dat hij of zij al dan niet verkeerd heeft gedaan. Je klant hoeft dat niet te weten, wil dat niet weten. En ruzie maken met je klant is natuurlijk nog erger! Zelfs in kroegen geldt de stelregel: ruzie maak je maar buiten!
. - Klanten negeren vanwege de telefoon. Geen enkele klant vindt het vanzelfsprekend en acceptabel dat een verkoper je ‘on hold’ zet zodat hij de rinkelende telefoon kan opnemen. En toch is dat wat nog steeds gebeurt. Natuurlijk kan het een belangrijk telefoontje zijn, maar een klant die de moeite neemt om persoonlijk naar je toe te komen heeft altijd voorrang. Altijd!
. - Verveelde en ongeïnteresseerde uitstraling. Het overkomt me regelmatig: ik kom binnen en de verkopers zien me niet staan. Ik loop rond in de winkel en hoor op de achtergrond de verkopers verzuchten dat het een saaie dag is vandaag. Als jij als verkoper geen interesse toont, waarom zou je klant dat dan wel doen? Dus vergeet die vermoeidheid, sta vrolijk in je winkel en laat die smartfoon asjeblieft in je tas zitten!
. - Klanten lastig vallen. Wat vroeger alleen in kledingwinkels gebeurde kom ik nu in veel winkels tegen: de verkoper komt naar je toe en laat je niet meer los. Je loopt de winkel door met de verkoper in je kielzog. Je hebt gezegd dat je ‘even wilt rondkijken’ maar de verkoper blijft toch naast je lopen. Je kunt soms als verkoper bij een gemakkelijk te intimideren klant succes hebben hiermee, maar de klant gaat geheid naar buiten met het gevoel dat je hem iets hebt aangesmeerd. En de meeste klanten komen na zo’n ervaring niet meer terug.
.
Bij 1. De aandacht verslapt snel, men moet teveel info verwerken, die bovendien niet relevant dus interessant is voor een klant; Bij 2. Je hebt klanten die aandacht willen en je hebt er die je bemoeienis door te vragen of je ze kunt helpen als opdringerig ervaren; Bij 3. Maak hierover achter de coulissen nadrukkelijk duidelijke afspraken over. Ruzie mag nooit voorkomen. Mensen zullen niet meer terugkomen. Ruzie met klanten is alleen geoorloofd bij winkeldieven, wat in feite geen klanten zijn, en bij klanten die ook voor omstanders duidelijk onredelijk doen. Niet dat je dan een eind weg ruzie maakt, maar als je harde woorden gebruikt lijkt me dat in deze gevallen geen punt; Bij 4. Telefoontjes mogen nooit, ik herhaal nóóit voorrang krijgen op klanten die lijfelijk aanwezig zijn en helemáál taboe is met een klant in gesprek zijn en dan telkens onderbreken omdat die gsm van je weer eens overgaat! Bij 5. Bij dergelijk personeel tref je nogal eens een smoezelige winkel aan. Het stoot af. Bij 6. Zie al bij punt 2. Met vriendelijke groet, Ben Gidding
“Waardoor lopen verkopers en winkeliers omzet mis?” heel eenvoudig ( naast de bovenstaande opmerkingen).... omdat ze geen écht contact met de klant hebben ... die altijd nog soeverein is en dus koopt wat hij wil en niet wat jij toevallig aanbiedt . ergo "ze" in de winkel weten NIET wat de klant zoekt en laten hem/haar, na het nodige rondkijken van de klant, de winkel weer verlaten zonder info en winst ! het is niet zo moeilijk even te vragen bij het verlaten van het pandje, WAT de klant wil, resp.op zoek is naar, en daar je collectie op aan te passen, indien mogelijk. de markt- en vooral trends en de BEHOEFTE van je klanten kennen ... is een eerste vereiste, marketingtool, om überhaupt omzet te genereren !
Beste Reind, Je hebt helemaal gelijk. Toen ik zelf nog een winkel had, maakten wij als team er een sport van om niemand het pand te laten verlaten zonder met ze te hebben gesproken. En om als ze op t punt stonden weg te gaan alsnog te vragen waar ze naar op zoek waren. Verbazingwekkend hoeveel we alsnog konden verkopen aan deze 'weglopende' klanten die ook nog eens erg tevreden waren over onze klantgerichtheid.
@Gesuino .. Ik kan alleen maar beamen wat je zegt! De klant centraal stellen en het contact met hem/haar onderhouden is een eerste vereiste om zijn behoefte te peilen. De manier waarop is afhankelijk in welke bedrijfscolumn je je bevindt. Industrieel is dit bijvoorbeeld verschillend tov retail. Maar het principe blijft volledig overeind staan . Jouw aanpak is uitstekend. ( ik loop meestal helaas de winkel uit zonder gevraagd te zijn WAAR ik naar op zoek ben )
Een beetje veralgemeniseerd beeld. Natuurlijk komen een aantal aspecten voor bij ondernemers/winkels, maar niet over de hele linie. Wat te denken van klanten die met een telefoongesprek de winkel binnenkomen en er na een rondgang zonder boe of bah te zeggen uitlopen? Wat te denken van klanten die eigenlijk vinden dat ze altijd en eeuwig "Koning" zijn en soms onredelijke eisen stellen? Wat te denken van klanten die voortdurend melden dat het "daar en daar" veel goedkoper is? Kortom, er is meer tussen hemel en aarde en dus ook "waarom ondernemers omzet mislopen".
Beste Nel, Je benadert het van de andere kant dan ik in het artikel. Mijn uitgangspunt was hier wat je als winkelier/verkoper zelf kunt doen (en wat liever niet). Jij geeft treffende voorbeelden van klanten die helaas ook voor komen. En je hebt helemaal gelijk: dat soort gedrag van sommige klanten is vervelend. Misschien dat ik binnenkort een artikel schrijf over hoe je daar als winkelier/ondernemer mee om zou kunnen gaan.
"Neem nooit de telefoon op tijdens een gesprek met een klant in de winkel" raakt het dilemma niet dat je hebt omdat aan de telefoon óók een omzetbrengendeklant hangt. Moet je de telefoonklant dan maar niet beantwoorden? Misschien zijn hier goede tips voor?
Beste Marc, Je hebt gelijk dat er aan de telefoon een omzetbrengende klant kan hangen, maar mij gaat het hier om dat je de omzetbrengende klant die voor je neus staat niet zomaar kunt laten wachten. Het gebeurt mij echt heel vaak dat ik wil afrekenen en dan gaat de telefoon en dan moet ik wachten met afrekenen. Is niet klantgericht en wat mij betreft reden om niet meer naar die winkel terug te gaan. Het dilemma van wat dan te doen met de potential aan de telefoon herken ik natuurlijk. Kom ik in een volgend artikel op terug.