Als contrast[/caption]Ik wil het hier nu eens niet hebben over de crisis en de gevolgen daarvan voor de detailhandel.
Want zeg nou zelf: hoeveel invloed heb je daar écht op?
Wat je wel in eigen hand hebt is het verkoopgedrag van jezelf en je verkoopteam.

Zes belangrijke fouten die veel verkopers maken waardoor ze omzet mislopen. Herkenbaar?

  1. Teveel willen verkopen. Bijverkopen werkt. Klanten vinden het prettig als je ze wijst op een product dat interessant voor ze is. Maar je kunt ook overdrijven waardoor potentials geïrriteerd weglopen. Heb jij de neiging om in een verkoopgesprek zoveel mogelijk producten of diensten te presenteren? Stem het af op de behoefte van je klant.
    .
  2. Verdwijnen. Er komt een klant de winkel binnen, jij laat even je gezicht zien om er zeker van te zijn dat het geen winkeldief is, en je verdwijnt weer naar ‘achteren’ om door te gaan met bijvoorbeeld het opnemen van de bestelling. Het is erg verleidelijk om in de rustige momenten iets anders te doen dan verkopen, maar bedenk dat juist een klant in de ochtend bij goede aandacht veel kan besteden.
    .
  3. Ruzie maken. Veel verkopers hebben altijd gelijk en willen je dat ook graag laten weten. Het is ronduit gênant om als klant mee te maken dat een verkoper een collega afsnauwt in een discussie over iets dat hij of zij al dan niet verkeerd heeft gedaan. Je klant hoeft dat niet te weten, wil dat niet weten. En ruzie maken met je klant is natuurlijk nog erger! Zelfs in kroegen geldt de stelregel: ruzie maak je maar buiten!
    .
  4. Klanten negeren vanwege de telefoon. Geen enkele klant vindt het vanzelfsprekend en acceptabel dat een verkoper je ‘on hold’ zet zodat hij de rinkelende telefoon kan opnemen. En toch is dat wat nog steeds gebeurt. Natuurlijk kan het een belangrijk telefoontje zijn, maar een klant die de moeite neemt om persoonlijk naar je toe te komen heeft altijd voorrang. Altijd!
    .
  5. Verveelde en ongeïnteresseerde uitstraling. Het overkomt me regelmatig: ik kom binnen en de verkopers zien me niet staan. Ik loop rond in de winkel en hoor op de achtergrond de verkopers verzuchten dat het een saaie dag is vandaag. Als jij als verkoper geen interesse toont, waarom zou je klant dat dan wel doen? Dus vergeet die vermoeidheid, sta vrolijk in je winkel en laat die smartfoon asjeblieft in je tas zitten!
    .
  6. Klanten lastig vallen. Wat vroeger alleen in kledingwinkels gebeurde kom ik nu in veel winkels tegen: de verkoper komt naar je toe en laat je niet meer los. Je loopt de winkel door met de verkoper in je kielzog. Je hebt gezegd dat je ‘even wilt rondkijken’ maar de verkoper blijft toch naast je lopen. Je kunt soms als verkoper bij een gemakkelijk te intimideren klant succes hebben hiermee, maar de klant gaat geheid naar buiten met het gevoel dat je hem iets hebt aangesmeerd. En de meeste klanten komen na zo’n ervaring niet meer terug.
    .

 
Categorie Organisatie Advies