POP-UP, een modegril of een eigentijdse winkelformule?
Pop up, een modegril? Of gewoon een wijs gebaar, een noodzakelijke noodgreep om toch nog iets te verdienen?
Het is in, een pop up store beginnen of een andere commerciële uitbating in een leegstaand pand in een winkelgebied.
Ik zie er wel de voordelen van in. Als uitbater van een pop up store kun je met een afgemeten risico eens praktisch proberen of de winkel levensvatbaar is op een bepaalde plek. Kijken of er voldoende mensen jouw winkel verkiezen boven het kopen in een web-shop. Of iets nieuws uitproberen, een nieuwe formule, producten of winkelinrichting, wie weet wel een combinatie hiervan.
Mogelijkheden genoeg en dat geldt ook voor een keuze van de vestigingsplek. Er is meer dan voldoende leegstand in de winkelgebieden en de vastgoed/immo makelaars werken over het algemeen graag mee. Een pop up is een levendige reclame voor een vrijstaand winkelpand. Er wordt in ieder geval ook een mogelijke toepassing getoond. En wat mij betreft tenminste een poos niet van die uitstulpende reclameborden met te huur of te koop erop. Een schreeuwende uitspatting die een afbrekende werking heeft op ieder winkelgebied.
Het pop up idee, waar komt dit uit voort? Een leegstaand pand kun je huren maar dan vaak voor een lange periode (3, 5 jaar of meer) en dat is voor veel geïnteresseerde ondernemers een te groot risico. Dat is ook een reden waarom er meer leegstand is dan strikt noodzakelijk. Deze houding van verhuurders verstikt voor veel aspirant huurders de ondernemersgeest.
Door nu pop up contracten af te sluiten is de periode van huren kort, zelfs zeer kort. Maar de mogelijkheden ook beperkter. De huurder gaat geen grote investeringen doen om het pand duurzaam aantrekkelijk te maken. En opeens is dit dan ook een nieuwe uitdaging. Ben benieuwd wanneer een bedrijf van winkelinrichtingen daar kien op inspeelt.
Unizo Maaseik heeft tijdens de afgelopen Dag van de Klant laten zien dat een winkelstraat met veel leegstand opeens in een gezellige drukke winkelstraat omgetoverd kan worden. Samen met de lokale economie van de gemeente werd een plan tot uitvoer gebracht waarbij de leegstand opeens was verdwenen. Het zal mij niet verbazen wanneer dit navolging gaat krijgen in meer steden. Zeker tijdens de winkelmaand december een idee dat heftig uitgemolken gaat worden.
Hoe dan ook, het is te hopen dat winkelgebieden wat levensvatbaarder worden door deze pop up winkelformules. En dat niet alleen tijdens de drukke periodes. Dat de huurcontracten variabeler worden, korter van duur en flexibel opzegbaar. Daarmee worden de risico’s voor de startende ondernemers aanzienlijk acceptabeler. De schijnzekerheden die wij uit het verleden kennen door langdurige contracten verdwijnen uit onze samenleving. Kijk bijvoorbeeld maar naar arbeidscontracten. De groei van het aantal zzp’ers is hiervan een bewijs. Ook hier zijn wij allen op zoek naar een acceptabel evenwicht tussen opdrachtgever en zzp’er met betrekking tot contracten en beloning. De tijd van één baas ligt al jaren achter ons en zoiets als een winkel die meer dan een eeuw of een halve op dezelfde plek blijft zal ook weldra verdwijnen.
Beste Ruud, Helemaal waar dat Popup wel eens de voornaamste groei binnen de detailhandel kan worden de komende jaren. Het is al enorm gegroeid maar ik ben het met je eens dat dit een waardevolle manier kan zijn om de algemeen gevoelde verslechtering van het winkelklimaat tegen te gaan. Juist voor kleine, specialistische winkeliers liggen hier kansen! En juist die specialistische winkels zorgen voor een uniek aanbod van een winkelgebied naast de grote ketenbedrijven die je overal in elke stad ziet. Volgens mij ligt de uitdaging nu bij de verhuurders: blijven vasthouden aan soms belachelijk hoge huurprijzen voor (leegstaande) panden of inspelen op de markt en werken met tijdelijke contracten of verhuurcontracten met opbouwende huurprijs. Ook dat zie ik al om me heen: je begint als startende winkelier met een lage huurprijs die in het tweede jaar oploopt. Het is wellicht crisis, maar er zijn daarnaast zeker ook kansen genoeg!