Zoekmachine optimalisatie; 6 maanden eerder resultaat
Zoekmachine optimalisatie. Hoog in Google.
Mensen die zoeken naar uw product, dienst of informatie.
Wilt u dat?
Dan moet uw website 'zoekmachine geoptimaliseerd' worden.
Tot zover geen nieuws. Dit had u zelf al bedacht. De volgende gedachte:
zoekmachine marketing is makkelijk en u heeft snel resultaat
gelooft u waarschijnlijk al lang niet meer. En terecht.
Uw website moet namelijk op - weet ik hoeveel - punten goed scoren.
Om maar eens wat te noemen:
- zoekmachine vriendelijke URL's
- geen spider blokkades
- de juiste keywords op de juiste plekken
- iets met meta-teksten, of zoiets
- de juiste linkstructuur
- etc., etc.
Gelukkig zijn er volop specialistische bedrijven en experts die u licht in de duisternis kunnen bieden.
De zogenmaande SEO bedrijven.
Zo wordt het leven toch weer een stuk makkelijker. Wel wat duurder, maar je moet wat.
Een SEO bedrijf
gaat vol enthousiasme met uw website aan de slag. Uw website wordt eens eventjes flink onder de loep
genomen en uw webbouwer krijgt een waslijst aan verbeteringen door te voeren. Onderstussen mag u kiezen
uit een hele lijst van zoekwoordencombinaties waarop u gevonden wilt worden. Natuurlijk kiest u ze niet
allemaal, want elk zoekwoord kost tijd, en dus geld.
Als het werk gedaan is, begint het meten. Meten en bijsturen.
Dit proces
kan zomaar 6 maanden in beslag nemen. En de kans is zeer groot dat u na die zes maanden betere posities
heeft op de door u aangegeven trefwoorden.
Maar is de telefoon nu zoveel vaker gegaan? Heeft u duizenden euro's extra handel binnen gehaald?
Waarschijnlijk niet.
Maar waarom niet?
Omdat u een detail heeft gemist.
Een detail uit de woorden 'Zoekmachine optimalisatie'. Het laatste deel; optimalisatie.
Wanneer gaat u normaal gesproken iets optimaliseren? Juist, als iets al goed is, maar verbetering behoeft.
Iets geeft al resultaat, maar door te verbeteren, kunt u het rendement vergroten. Dát is optimaliseren.
Was uw website al goed qua zoekmachine marketing?
Behoefde uw website alleen nog maar een optimalisatieslag omdat er al best veel goede aanvragen uitkwamen?
Als het antwoord 'ja' is, dan heeft u er goed aan gedaan uw website te optimaliseren.
Als het antwoord 'nee' is, laat u zich dan niet verleiden tot het optimaliseren van uw site.
Bespaar u de maanden frustratie en bespaar u de kosten.
Begin met een
plan. Een plan waarin staat HOE u business genereert via uw website. Een plan waarin staat wat de ROL is van SEO.
Een plan waarin staat DAT zoekmachine marketing zinvol is.
Het is even denkwerk, maar daarna wéét u wat u uw SEO bedrijf voor opdracht moet geven.
Dan wéét u op welke resultaten u de inspanningen moet evalueren.
Dus maak eerst de grote stappen in uw plan, en optimaliseer pas als dat zin heeft.
Nils Meijer - Web Oppep
Zeer goed artikel. Bedankt.
Graag gedaan Jan!
Goed artikel. Informerend aan MKB - die aan de slag moet! Kost geld > verhoogt rendement /// maar alleen als de website als middel geschikt is voor de koper/doelgroep/bezoeker! SEO is geen tovermiddel en online business is 'een afdeling van elk bedrijf dat de bedrijfswebsite serieus neemt' en daar rendement van verwacht. Neem dit op in het jaarbudget, stuur bij (meten is weten) en blijf nadenken. Milan Kundera zei: business is marketing and innovation. Ik voeg daar graag aan toe: ... and common sense. Ik vond een typo: Onderstussen mag u kiezen > ONDERTUSSEN. Keep 'em coming!
Bedankt voor je reactie Albert! Gezond verstand, daar kom je in marketing ver mee! Volgens Kundera is marketing trouwens inderdaad een functie, of in functie, van business. Naast innoveren. Als het slechts om die twee functies draait, kunnen we ze beter serieus nemen.