Mobile Marketing | Hype of noodzaak?
Uit gegevens van het CBS -recentelijk gepubliceerd op 28/11/2013- wordt opnieuw duidelijk dat de vaste computer terrein blijft verliezen. Steeds meer mensen maken gebruik van een laptop, tablet of smartphone om te internetten.
Op dit moment heeft circa 45% van de huishoudens een tablet. 78% bezit een laptop en 69% een desktop. 5 jaar geleden was dat nog respectievelijk 62% en 83%. Zeven op de tien huishoudens gebruiken ook een smartphone voor internettoegang. Dat is tweeënhalf keer zo veel als in 2009. De tablet is vooral populair in gezinnen met kinderen (62 procent). Vrijwel alle huishoudens in Nederland hebben toegang tot internet.
Het behoefd geen betoog dat deze ontwikkelingen een ingrijpend effect hebben op ons koopgedrag. Hoe moeten we hiermee omgaan? Hoe kunnen wij meer business genereren door in te spelen op deze veranderingen?
Men verwacht meteen informatie.
Nieuwe marketing inzichten stellen dat de toekomst daar ligt waar informatie en lezer elkaar ontmoeten. Dat is steeds meer via smartphones en tablets. De consument van deze tijd is gewend direct te beschikken over gewenste informatie. Weten we te voldoen aan die wens, die interesse meteen te ‘bevredigen’, dan zal veelal meteen actie volgen.
Het opzetten van een degelijk social media beleid is stap een. Met social media bouwt u immers een digitale variant van ‘Mond tot mond’ reclame, met als extra mogelijkheid interactie aan te gaan met uw potentiële klanten èn direct met hen te communiceren. Hoe zichtbaarder u bent op internet podia, hoe meer leads. Hoe meer leads hoe meer business. It is as simple as that! Maar voor er zo interactie aangegaan kan worden, moet eerst de interesse van potentiële cliënten worden gewekt.
Daarvoor biedt mobile marketing moderne, effectieve en goedkope opties. Ik breng hierbij drie voorbeelden van effectief mobile marketing onder de aandacht.
QR-code technologie.
Naar het gebruik van QR-codes wordt in Nederland nog enigszins afwachtend gekeken. Dat is niet terecht. In de USA is het gebruik van QR-codes gedurende 2012 met meer dan 4500% gestegen. Dat is onze voorbode. QR-codes kunnen eenvoudig worden gescand door een smartphone of tablet.
Er bestaan twee type QR-codes. De passieve QR-code die zelf gemaakt kan worden via internet en eigenlijk niet anders is dan de vertaling van hyperlinks naar een ‘blokjes’ code. Nadeel hiervan is dat iedere verandering ook weer een nieuwe QR-code genereert. Daarom bestaan er ook actieve of dynamische QR-codes. Hierbij kan de content worden gewisseld, zonder dat de QR-code op zich hoeft te worden veranderd. Dat biedt de mogelijkheid QR-codes op visitekaartjes, wagenparken of in musea te plaatsen, die de geïnteresseerden altijd actuele informatie op zijn/haar smartphone of tablet laat zien. Zo'n presentatie kan worden afgewisseld met actuele informatie; nieuwe menu’s; aanbiedingen; flashbrochures of het aankondigen van evenementen en speciale acties.
Creativiteit is een van de meest bepalend factoren voor succesvolle QR implementatie. Daarom is QR design in opkomst. Daar wordt de QR code aangepast aan de bedrijfskleuren, logo’s of branche. Zie bijvoorbeeld hier.
Beelden zeggen meer dan woorden.
Het gebruik van QR-codes moet de beleving van de kijker intensiveren. In Nederland leidt een QR code meestal naar een website. Dat is weinig boeiend. Wie gaat er immers op zijn/haar smartphone een website bekijken als hij/of zij op straat, of in de auto, een QR code scant. Niemand, dat is veel te omslachtig. Van belang is het om de aandacht van de kijker meteen te pakken. Daarvoor is de meest efficiënter manier een korte videoclip te tonen op de smartphone of tablet van de geïnteresseerde, de z.g. shortpres. In 1 tot 3 minuten kan de interesse zodanig worden gewekt, dat meteen actie volgt. Zie bijvoorbeeld hier.
Flashbrochures, de digitale variant van folders.
Het opsturen van antwoordkaartjes dateert uit lang vervlogen tijden. Zo ook het toezenden van brochures. In het kader van een directe informatievoorziening aan potentiële klanten, biedt de flashbrochure nieuwe mogelijkheden. Ook deze kunnen gekoppeld worden aan een QR code, waardoor de geïnteresseerde de flashbrochure meteen op zijn/haar smartphone of tablet kan inzien. Precies op het moment van zijn/haar interesse.
Flashbrochures zijn milieuvriendelijk, omdat drukwerk en portokosten tot het verleden behoren en visueel overweldigend door bladerfuncties en individuele bedrijfsvormgeving. Ook digitale flashbrochures kunnen 24/7 worden geactualiseerd, zodat de kijker altijd over de meest recente gegevens, afbeeldingen of prijsstelling beschikt. Ook flashbrochures kunnen worden voorzien van videopresentaties, zodat het de voordelen van beide mobiele marketing mogelijkheden combineert èn de interesse van uw potentiële klant direct gewekt. Bekijk hier een voorbeeld.
Toepassingsmogelijkheden
Er is geen branche die geen voordeel kan putten uit het gebruik van mobile marketing. In de gezondheidszorg kunnen instructievideo’s prima aan QR-codes worden gekoppeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de route in een ziekenhuis, een praktijkpresentatie en informatie over een behandeling. In de horeca kunnen QR-codes worden aangewend om menu’s of dagaanbiedingen te tonen.
In musea intensiveert het gebruik van QR technologie de beleving van de bezoeker. Als een QR-code geplaatst wordt naast een schilderij, dan kan de kunstenaar additionele informatie geven d.m.v. een korte video impressie op de smartphone van de bezoeker. Maar vooral voor het MKB biedt het veel mogelijkheden.
Stel u heeft een advocatenpraktijk en u laat op de achterzijde van ieder visitekaartje een eigen QR-code plaatsen. Daarmee maakt u ieder visitekaartje interactief. Een korte bedrijfsimpressie kan worden getoond, of de medewerker op wie het visitekaartje betrekking heeft, kan in een korte videopresentatie zichzelf voorstellen en zijn/haar specialisatie verder toelichten.
Voorziet een transportonderneming zijn gehele wagenpark van een QR-code, dan dragen alle bedrijfsauto’s bij aan een optimale presentatie van het bedrijf door een bedrijfspresentatie aan de QR-code te koppelen. Dat biedt automobilisten een welkome afleiding in files.
Een brasserie, winkel of bedrijfspand, kan aan de buitenzijde worden voorzien van een QR-code. Passanten kunnen dan 24/7 de laatste informatie of aanbiedingen op hun smartphone of tablet te zien krijgen. Bekijk hier een voorbeeld.
Met deze blog hebben wij u willen informeren over drie van de meest courante ontwikkelingen op het gebied van mobile marketing. Efficiëntie, directe communicatie, een voortdurend actuele berichtgeving en een interactie met uw potentiële doelgroepen. Dit alles gecombineerd met een prijsstelling die vele malen goedkoper is dan conventionele marketing d.m.v. advertenties en drukwerk, dat biedt mobiele marketing u.