Content marketing in B2B, de hype voorbij?
Ik vond op de site van Brandwatch een interessant artikel over een onderzoek naar het succes van content marketing in B2B. B2Bmarketing.net, een marketingplatform uit Engeland, heeft onderzoek gedaan naar content marketing in B2B. In onderstaande infographic staan de belangrijkste resultaten weergegeven.
De meeste opvallende resultaten bespreek ik in deze blog, daarnaast geef ik ook een aantal tips die je als ondernemer makkelijk zelf toe kunt passen.
Het meeste opvallende uit het onderzoek is dat de content die het meest gebruikt wordt, niet het meest effectief is. Persberichten, blogs en case studies worden het vaakst gepubliceerd. Toch zijn het de casestudies, whitepapers en video’s zijn die het effectiefst blijken.
Opvallendste resultaten
- 86% van de ondervraagde marketeers vinden content marketing belangrijk of zelf zeer belangrijk voor hun organisatie.
- Voor het creëren van content gebruiken marketeers 37% van hun tijd.
- Meer dan 25% van het marketingbudget wordt gebruikt voor het creëren van content
- 56% van de ondervraagde marketeers zien een stijging in de verkoop door content marketing
- De grootste uitdaging blijft het meetbaar maken van de inspanningen en investeringen in content marketing. Wat krijg je ervoor terug? Dat is de return on investment ROI. Uit het onderzoek blijkt ook dat 6 van de 10 marketeers moeite heeft met meten van ROI.
- De drie belangrijkste doelstellingen die door middel van content marketing gerealiseerd moeten worden zijn positionering van het merk, betrokkenheid bij de organisatie vergroten en het genereren van vraag naar producten of diensten.
Wat kan je als ondernemer zelf doen
Het leidt geen twijfel meer. Content marketing is geen hype. Het is dé nieuwe manier om aan (potentiële) klanten te laten zien wat je in huis hebt, hen te helpen bij het maken van een beslissing en ze bij je bedrijf te betrekken. Met de resultaten uit het onderzoek van b2bmarketing.net in het achterhoofd hierbij een aantal praktische tips, waar je als ondernemer wellicht iets mee kunt.
- Zorg dat je zelf goed op de hoogte bent van de belangrijkste ontwikkelingen in je eigen vakgebied.
- Deel de interessante informatie die je leest via Twitter, Facebook, LinkedIn.
- Reageer inhoudelijk op interessante artikelen. Je mag vaak je website vermelden wat weer zorgt voor externe links naar je website. Als je nuttige bijdragen levert, wordt dit gewaardeerd.
- Schrijf iedere maand een nieuwsbericht voor je website over een van deze ontwikkelingen. Hierin kan je je eigen mening of visie kwijt. Ook voor de vindbaarheid van je website is dit goed. Deel deze ook via verschillende social media.
- Beschrijf een aantal van je meest succesvolle cases. Wat was het probleem van je klant, wat heb je gedaan en wat waren de resultaten. Maak deze online beschikbaar.
- Besteed liever geld aan een goede tekstschrijver dan aan een advertentie. Met een aantal interessante artikelen bereik je meer dan met een mooi opgemaakte advertentie.
- Ook het laten maken van een bedrijfsfilm is een goede besteding van je marketingbudget.
Heel langzaam begin ik het een beetje te begrijpen. Maar hoe wordt een bericht op mijn site een blog???
Gerard: door een blog cms zoals wordpress te nemen als basis voor je website. je hebt er meerdere maar mijn smaak is wordpress. En interessante data Kim. Zonde, wellicht kopieerfoutje, maar je grande finale afbeelding lijkt het niet te doen? Gr Daniel
Hai Kim, dit artikel zag ik net op Twitter voorbij komen. Dit is een Engels onderzoek, waarvoor je een conclusie trekt voor de Nederlandse markt. Heb je ook een onderbouwing voor Nederland? Ik kon voor een recent blog namelijk nagenoeg niets vinden.