Een succesvol contentplan voor 2014 met de gratis contentkalender
Content is king! U kent deze uitspraak vast wel, maar in de praktijk is het creëren van doeltreffende content nog steeds een ondergeschoven kindje en veel organisaties zitten met de handen in het haar. In dit artikel beschrijf ik 4 stappen en tips die u verder helpen bij de creatie van goede content en u een stok achter de deur bieden om deze succesvol in te zetten.
Het belang van contentmarketing
Waar de term contentmarketing in 2013 nog één van de belangrijkste buzzwords was zal een goede contentstrategie steeds belangrijker worden binnen de marketing van uw organisatie. Doeltreffende contentmarketing zorgt voor binding met uw doelgroep, genereert meer leads (en dus omzet) en niet onbelangrijk: de kosten voor contenmarketing zijn relatief laag. En dan hebben we het nog niet eens over de toegevoegde waarde voor uw vindbaarheid in zoekmachines.
Contentmarketingbureau Überflip schetst een helder beeld van de contentmarketingtrends van 2014 in een overzichtelijke infographic.
Een goed voornemen dus om 2014 te starten met het opstellen van een contentplan!
Stap 1: maak een contentkalender voor 2014
Iedere organisatie plukt zijn vruchten van een goede contentplanning. Een overzicht van uw communicatie-activiteiten zorgt namelijk voor duidelijkheid, minder stress en maakt het makkelijker om in te spelen op actualiteiten. Maak daarom een contentkalender!
Om u op weg te helpen heb ik een handige contentkalender voor 2014 gemaakt met daarin een overzicht van de belangrijkste feestdagen en vakantieperiodes. Ook heb ik er alvast een groot aantal gebeurtenissen en evenementen in verwerkt waaronder het WK voetbal, de Olympische Winterspelen en nog een 100-tal andere evenementen en dagen die wellicht leuk zijn om op in te haken. U kunt deze contentkalender gratis downloaden via mijn website.
Tip: bedenk gebeurtenissen en evenementen die relevant zijn voor uw organisatie en plaats deze in uw contentkalender.
Stap 2: zoek aanknopingspunten en bied meerwaarde
Met een duidelijk overzicht van relevante gebeurtenissen, periodes en andere data is het makkelijker om leuke en doeltreffende aanknopingspunten te verzinnen. Maar om er voor te zorgen dat uw content ook succesvol wordt is het belangrijk dat uw uitingen meerwaarde bieden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een incentive, winactie, wetenswaardigheid, blik achter de schermen, tipje van de sluier en ga zo maar door.
Denk dus na over wat uw organisatie de doelgroep te bieden heeft: heeft u een product of dienst om te verloten? Is het interessant om uw experts meer inzicht te bieden in hun werkzaamheden? Bedenk relevante momenten om dit te communiceren en plan deze in op uw Contentkalender 2014.
Tip: plan een uurtje in om met een paar collega’s te brainstormen en schrijf alle ideeën op. Knoop deze ideeën vervolgens aan relevante gebeurtenissen en evenementen in uw Contentkalender 2014.
Stap 3: wees creatief en breng variatie in vorm en media
Visueel wordt steeds belangrijker en het gebruik van social mediakanalen zoals YouTube, Pinterest en Instagram stijgt. En zeg nou zelf: een Facebook-bericht met een afbeelding of video trekt toch meer aandacht dan een lap tekst? Denk dus een stap verder: hoe kan bijvoorbeeld een video vorm geven aan uw meerwaarde? Is een infographic misschien interessant voor uw doelgroep? Een bedrijfspresentatie op Slideshare of een fotoquiz op Pinterest... De mogelijkheden zijn eindeloos!
Ook het aantal (sociale) mediakanalen wordt steeds groter. Het is dus raadzaam om na te gaan waar uw doelgroep zich bevindt. Zorg daarom dat uw organisatie zichtbaar is op deze kanalen en geef ze een prominente plek in uw contentstrategie.
Tip: denk in mogelijkheden, niet in beperkingen en zoek interactie op met de doelgroep.
Stap 4: denk goed na over de timing van publicatie en plan vooruit
Goede timing is essentieel voor het succes van uw communicatie-uitingen. Denk goed na op welke dag en om welk tijdstip u bijvoorbeeld uw social mediaberichten publiceert. Maar ook vooruit plannen is belangrijk. Is bijvoorbeeld de vindbaarheid in zoekmachines belangrijk voor uw organisatie? Dan is het goed om al in een vroeg stadium uw actuele landingspagina’s op orde te hebben zodat deze op tijd vindbaar zijn en u niet de boot mist.
Tip: wacht niet tot het laatste moment met het inschakelen van uw contentspecialist. Hoe eerder zij weten wat uw plannen zijn, hoe gerichter zij u kunnen bedienen. De creativiteit van de invulling zal hierdoor ook hoger zijn.
Het vergt een beetje inzet, maar als het balletje eenmaal rolt zult u merken dat u in no time een prachtige contentplanning heeft voor het komende jaar!
Heeft u vragen over de Contentkalender 2014 of hulp nodig bij de invulling er van? Plaats hieronder uw reactie of neem direct contact met mij op.