10 redenen waarom juristen niet aan marketing doen
Er zijn maar weinig juristen die hun marketing tip top in orde hebben. Daar zijn verschillende redenen voor. In dit artikel beschrijf ik de 10 belangrijkste.
1. Juristen zijn getrainde sceptici
Marketing vraagt om vertrouwen en geduld. Twee eigenschappen die juristen meestal ontberen. Ze wachten net lang genoeg om tevreden te kunnen zeggen: “Zie je wel, het werkt niet.”
2. Juristen houden van discussiëren
De meeste juristen zijn slimme mensen. Als het gaat over zaken waar ze minder verstand van hebben, zoals marketing, vinden ze dat moeilijk te accepteren. Ze zijn bang om dom gevonden te worden en gebruik te moeten maken van de expertise van een ander.
3. Juristen zijn risicomijders
Het meest voorzichtige en veilige advies dat juristen aan hun cliënten geven is: Doe het niet! Ze leven in een wereld waar fouten direct worden afgestraft. In marketing is fouten maken part of the deal en het hoort erbij. Risico's nemen en risico's managen zijn essentiële zaken in marketing en groei. Juristen houden van contracten en garanties.
4. Juristen weten weinig van zakendoen (geldt niet voor allemaal...)
Tijdens de rechtenstudie wordt niet veel aandacht besteed aan ondernemerschap en bedrijfsvoering. Iedere hogeschoolstudent weet dat marketing een belangrijk onderdeel is van elk bedrijf. Dit vinden juristen meestal nogal schokkend, omdat zij zichzelf zien als onderdeel van een of ander 19e eeuws gilde. Juristen zijn opgeleid in een anti-marketingcultuur. Ze hebben geleerd dat zij een beroep hebben waarin het niet nodig is om je bedrijf zeker te stellen.
5. Juristen zijn gefixeerd op de kosten
De meeste juristen haten het als een potentiële cliënt zijn kantoor binnen komt vallen en vraagt: wat gaat dit geintje me kosten? Gek genoeg is dat wel de eerste vraag die juristen stellen als het gaat om marketing. Focussen op de kosten werkt verlammend. Zij zouden moeten focussen op wat het oplevert.
6. Juristen houden ervan te wroeten
Ze houden ervan om te analyseren, om feiten naar boven te halen. Ze houden ervan al hun collega's te raadplegen voordat ze ergens een uitspraak over doen. Ze houden ervan om na te denken over in actie komen dan daadwerkelijk in actie te komen, met alle risico's van dien. Maar actie verslaat de angst. Het leven beloont actie en bestraft passiviteit.
7. Juristen hebben op marketinggebied gebrek aan doorzettingsvermogen
Als juristen wél een keer iets aan marketing doen, geven ze het op bij het eerste hobbeltje dat zij tegenkomen. En er zullen altijd hobbels op de weg zijn. Juristen worden enthousiast van een nieuw marketingplan en gaan er gepassioneerd mee aan de slag. Dan, na een maandje of twee, komt er ineens een grote zaak voorbij. Of een van de kinderen is ziek. Een factuur wordt niet betaald. De marketing heeft niet ineens gezorgd voor grote rijkdom. En de jurist besluit dat hij of zij een grote fout heeft gemaakt en geeft het op.
8. Juristen hebben moeite met het concept “geld verdienen”
De drijfveer van de meeste juristen is “andere mensen helpen”. De meeste juristen vinden het lastig om dat te rijmen met het motief “winst maken”, en voelen zich daar zelfs schuldig over. Veel van hen denken dat hun diensten hun tarief niet waard zijn, omdat het niet gaat om noeste arbeid, om fysiek zwaar werk. Deze juristen zouden gemotiveerder zijn als ze marketing en groei zouden zien als een manier om “meer mensen van dienst te kunnen zijn” in plaats van meer verdienen of succesvoller zijn.
9. Juristen zien zichzelf als jurist, niet als eigenaar van een bedrijf
Dit is absoluut de meest voorkomende fout van dit lijstje. Juristen begrijpen niet dat het hier gaat om twee totaal verschillende rollen die vragen om twee totaal verschillende mindsets en twee totaal verschillende expertises. Wat juristen zien als hun grootste talent is uiteindelijk hun grootste valkuil. Ze hebben het te druk met werken IN hun bedrijf, dat ze vergeten er AAN te werken. Om de praktijk te kunnen laten groeien en succesvoller te kunnen zijn, is het nodig om zichzelf in de eerste plaats te zien als eigenaar van een bedrijf dan als praktiserend jurist.
10. Juristen zijn geobsedeerd door wat andere juristen van ze denken
In geen enkele andere branche maakt het de eigenaar uit hoe de concurrentie hem waardeert. Juristen zijn vaak bang om ook maar iets aan marketing te doen omdat ze denken dat ze gezien zullen worden als agressief of onwaardig. Laat me u verzekeren dat het de eigenaar van een lampenwinkel niks kan schelen wat de eigenaar van een andere lampenwinkel van hem vindt; op welk gebied dan ook.
Beste jurist,
Ik ben benieuwd of u zich in bovenstaande herkent. Misschien is het dan tijd om eens wat aandacht aan uw marketing te besteden.
Schroom vooral niet om een reactie achter te laten!
Met vriendelijke groet,
Catriona Ravelli
Hoi, ik ben absoluut geen jurist. Sales en Marketing is mijn passie, maar ik herken deze 10 redenen absoluut niet! Een van onze klanten is een kantoor en deze vreet alle initiatieven op dat vlak. Onlangs gesproken over Inbound Marketing en hij en zijn medewerkers doken op de materie en wilden het zich snel eigen maken. Niet over een kam scheren ajb, maar misschien behoort hij wel tot de weinigen. Wij als marketing en salesfanaten hebben daar wel een mooie doelgroep te pakken, maar het begint met bewustwording. Wij hebben ook geen verstand van juridische zaken en veel ondernemers lopen ook daar grote risico's en vertonen diezelfde eigenwijsheid, maar dan andersom. Juristen, accountants, notarissen hebben van oudsher geen noodzaak gekend voor marketing en sales. Handel kwam aanwaaien. Nu is dat wel anderes en ik zie positieve ontwikkelingen in deze dienstensectoren.
Beste Jo, dank voor je reactie! Mijn bedoeling is zeker niet om alle juristen over een kam te scheren, wél om te triggeren. Ik denk namelijk dat jij inderdaad te maken hebt met een uitzondering. Natuurlijk en gelukkig zijn die er ook. Maar zoals je weet (open deur): uitzonderingen bevestigen de regel. Het gaat om bewustwording en kansen zien, volgens mij. En om dat voor elkaar te krijgen heeft deze doelgroep behoefte aan goede adviezen. Hoe erg is dat? Inderdaad: ieder zijn vak!
Ik vind dit meer passen bij advocaten. Juristen zijn wat moderner en toegankelijker.
[Quote] Juristen hebben moeite met het concept “geld verdienen”. [unquote] Grapje zeker?
Hm, ik ben het bepaald niet met je eens. Ja, veel advocatenkantoren en overige juristen mogen wat moderner worden en zich meer met hun marketing gaan bemoeien, maar zelfs voor het overgrote deel van die kantoren gaat dit volgens mij niet op. HBO Juristen krijgen overigens ook niets mee over bedrijfsvoering. Zij worden opgeleid om bij een verzekeraar of elders als bedrijfsjurist te gaan werken. Eventueel als een soort 'paralegal' bij een advocatenkantoor. Het overgrote deel van de juristen hoeft zich ook niet bezig te houden met de marketing. Daar heeft een kantoor mensen voor in dienst. Wat er wel moet gebeuren is dat deze juristen door de marketingmanager (of welke naam die persoon ook heeft gekregen) uitgedaagd worden ook mee te helpen aan de online marketing en dat ze leren hoe ze zich moeten gedragen bij netwerkmomenten. Bang om geld te verdienen zijn de meeste juristen overigens niet. Zelfs niet de juristen die graag mensen helpen. Ga maar eens praten met de Nederlandse Vereniging voor Jonge StrafrechtAdvocaten. Daar komen veel toevoegingen voor. Ze dienen gewoon alle mogelijke uren in en vragen standaard om aanhouding, omdat dit ze meer geld oplevert.
Beste Charlotte, Dank je wel voor je reactie op mijn artikel. Ik begrijp deels wel wat je zegt. Maar daarnaast is er volgens mij een trend gaande in advocatenland: er komen steeds meer nichekantoren. Kleine kantoren met een bepaalde specialisatie. En van hen wordt wel degelijk verwacht (geëist) om te gaan ondernemen. Bovendien zijn er een heleboel zelfstandige advocaten/ juristen en kleine advocatenkantoren die in deze tijden van verandering echt serieus hun marketing zullen moeten aanpakken. De eerste faillissementen in de advocatuur zijn inmiddels een feit... Dat was 10 jaar geleden ondenkbaar! Voor de grote kantoren gaat dit inderdaad misschien niet op, want die hebben experts op marketinggebied in dienst. Maar zelfs daar gaat het nog wel eens "fout"...
Kijk, daar geef je het zelf dus al aan: het hangt erg van het kantoor af. Tuurlijk gaat het fout, zelfs als er marketingspecialisten bij betrokken zijn. De markt is aan het veranderen, cliënten worden mondiger, er is meer aanbod dan vraag. Dat wil alleen nog niet zeggen dat elke jurist zich maar als eigenaar van een bedrijf moeten zien. Dat zijn ze tenslotte ook lang niet allemaal. Als ze wel een ondernemer zijn, zonder marketingafdeling, waarbij ze zelf de marketing moeten doen en niet telkens te rade kunnen gaan bij een specialist, heb je zeker gelijk, maar het gaat niet absoluut niet in het algemeen op. De juristen die bij een middelgroot tot groot kantoor in dienst zijn moeten daarom, ik herhaal, wel geholpen worden of opgeleid worden in hoe ze met cliënten en potentiële cliënten om moeten gaan, maar dat is totaal iets anders dan dat elke jurist of advocaat zichzelf als eigenaar van een bedrijf zou moeten zien.