Wanneer het gaat om het publiceren van content is het handig om niet alleen afhankelijk te zijn van blogartikelen. Er zijn vele andere manieren om het publiek te bereiken met originele en waardevolle content. Hierbij kun je denken aan webinars, infographics, video’s, podcasts en e-books.

In dit artikel staat de webinar centraal, ofwel de online seminar.Er zijn veel dingen die een webinar kunnen maken of breken.

Wanneer de webinar alleen een goedkoop verkooppraatje is, zal het publiek niet bepaald geboeid zijn. Verder zal een twee uur durende presentatie waarop alle dia’s worden voorgelezen ook niet bevorderlijk zijn om het publiek vast te houden. Maar hoe moet het dan wel?

Hier volgen zes handige tips voor een succesvolle webinar.

1.    Een relevant onderwerp

Bekijk de zoektermen die mensen gebruiken om naar je site te komen. Zoektermen kunnen namelijk leiden tot goede ideeën voor webinars. Welke vragen stelt je publiek? Welke problemen proberen mensen op te lossen? Probeer er daarnaast achter te komen waar jouw publiek over praat. Wat zijn populaire tweets en blogs in jouw specifieke sector? Houd er echter wel rekening mee dat het belangrijk is een eigen, uniek perspectief te geven aan het onderwerp. Je moet wel iets kunnen toevoegen aan het onderwerp vanuit je eigen organisatie en ervaring.

2.    Twee versies van de dia’s

Een webinar draait, net als een gewone presentatie, niet om voorlezen aan volwassenen. Het is daarom belangrijk de tekst op de dia’s kort te houden. Voorzie de dia’s van steekwoorden, afbeeldingen en infographics en zorg ervoor dat het publiek naar jou luistert en niet alleen de dia’s leest.

Het is echter begrijpelijk dat je naderhand de presentatie online wilt zetten op bijvoorbeeld Slideshare. In dat geval is het raadzaam de presentatie aan te passen en een nieuwe, meer uitgebreide versie van de dia’s te maken. De presentatie moet namelijk ook te begrijpen zijn voor iemand die het verhaal niet heeft gehoord.

3.    Draai een keer proef

Oefen de presentatie een keer op de plek waar je het gaat houden en met de apparatuur die je zult gebruiken. Laat iemand je bijvoorbeeld bellen, zodat je er zeker van bent dat zowel de video als de audio werkt. Het is verder slim iemand aan te wijzen die de techniek in de gaten houdt terwijl je presenteert. Mochten er technische problemen ontstaan, dan hoef je je daar niet zelf mee bezig te houden.

4.    Een goede introductie

Wanneer je een beetje gespannen bent, is het gemakkelijk om snel met de presentatie te beginnen zonder een goede introductie te geven van wie je bent, wie je organisatie is en waarover de presentatie zal gaan. Zorg ervoor dat jou dit niet gebeurt.

Een goede introductie is van groot belang voor een goede start en voor een goede presentatie van je organisatie. Vertel kort wat interessante feitjes over jezelf en over je organisatie, zodat het publiek een idee krijgt wie ze voor zich heeft. Geef bovendien aan wat de mensen kunnen verwachten van de presentatie qua inhoud en tijdsduur, zodat ze niet voor verassingen komen te staan.

5.    Wees interactief

Hoe meer mogelijkheid je het publiek geeft om te reageren, hoe beter. Mensen verwachten namelijk, meer dan ooit, dat ze betrokken mogen zijn bij de presentatie. Een manier om betrokkenheid te creëren, is bijvoorbeeld een poll te houden of simpele vragen te stellen, waarop luisteraars via een chat snel kunnen reageren. Wanneer iemand uit het publiek een vraag stelt is het verder belangrijk, voor een antwoord te geven op de vraag, de vraag te herhalen voor de andere luisteraars. Laat bovendien op het eind genoeg tijd over voor vragen.

6.    E-mail na afloop

Stuur de deelnemers na de webinar een email om hen te bedanken voor hun aanwezigheid. Het is verder leuk een link mee te sturen naar de opnames van de webinar of naar de presentatie op Slideshare. Vraag het publiek daarnaast om feedback en suggesties voor toekomstige webinars, zodat toekomstige webinars alleen maar beter worden en zodat het publiek voelt dat ze een stem heeft.

Tot slot kan het ook goed zijn een soortgelijke mail te sturen naar mensen die zich hadden opgegeven voor de webinar, maar toch niet aanwezig konden zijn. Zij kunnen de video en/of dia’s alsnog bekijken en zullen wellicht de volgende keer wel aanwezig zijn.

Wanneer je bovenstaande tips meeneemt in het voorbereiden en het geven van een webinar kan het bijna niet mis gaan. Misschien heb je bovendien zelf nog meer tips voor webinars of een voorbeeld van (een van) bovenstaande tips in de praktijk? We horen het graag!

Wil je meer weten over Content Marketing? Download dan onze gratis whitepaper!
Dit blogartikel is geschreven door: Iris Weijenborg 

Fotocredit 

 
Categorie Marketing Advies