Werk aan CRM met gratis Wi-Fi
Draadloos internet (Wi-Fi) is een van de belangrijkste ‘winners’ van de laatste vijf jaar. Sterker: wie heeft thuis eigenlijk nog géén draadloze internetverbinding? En in mobiel internet zijn Nederlanders zelfs de meest fanatieke Wi-Fi-gebruikers van Europa: 75% maakt met de smartphone of tablet thuis contact met het draadloze netwerk.
Maar zodra deze gebruikers buitenshuis zijn, is het nagenoeg over met de Wi-Fipret en stampen 3G of 4G de data door naar de mobiele apparaten. Dat kost bandbreedte, en dus geld. Stap voor stap bieden grotere jongens als Albert Heijn of Ikea nu al een gratis Wi-Fi connectie aan in de winkels, maar waarom volgen de kleinere retailers eigenlijk niet? Omdat ze bang zijn dat consumenten in hun winkels prijzen gaan vergelijken met de concurrenten en vervolgens weglopen, is het veelgehoorde antwoord. Ik vind dat geen goed uitgangspunt. Een gratis draadloze verbinding in een winkel (of winkelcentra) heeft meer voor- dan nadelen:
Service
Net als een kopje koffie of een behulpzame verkoper voelt een gratis internetverbinding als een aangenaam extraatje. Het geeft de consument net dat duwtje in de rug om júist online prijzen te gaan vergelijken en stelt u daarmee in staat om contact te leggen, te reageren en mogelijk te onderhandelen. Er zijn allerhande gratis apps die een barcode kunnen lezen en laten zien wat de prijs bij de concurrentie is. Als een consument dat doet, zal hij langer in de winkel rondkijken en makkelijker zijn te benaderen. Dat geeft de verkoper extra ruimte om de intentie van de klant aan te voelen en met hem in gesprek te raken.
Promotie
Plaats duidelijke displays dat u gratis Wi-Fi aanbiedt, en u heeft de aandacht. Er zijn maar weinig consumenten die dat niet even willen uitproberen. Zodra zij dat doen, kunt u hen verwelkomen op een mobiele landingspagina met bijvoorbeeld voordeelacties of andere informatie. Met de niet te stuiten komst van i-Beacons kunt u uw klanten zelfs naar aanbiedingen op speciale plekken in de winkel lokken. En, nog mooier: wanneer u bij bepaalde producten goed zichtbare QR-codes plaatst, geeft u de consument online waardevolle productinformatie die u kunt aanpassen wanneer u maar wilt.
Klantpatronen
Zonder de privacy van de consument aan te tasten, is het mogelijk uit het Wi-Fi verkeer patronen te analyseren die helpen om de dienstverlening te verbeteren. Natuurlijk is het altijd oppassen geblazen met de Wet bescherming persoonsgegevens, maar omdat een smartphone met Wi-Fi antenne onder de ‘vrije signalen’ valt is het niet verboden om algemene tendensen vast te leggen. Zolang het SSID in het Wi-Fi signaal op voorhand wordt vervangen door een random ID, is er geen persoonlijke identificatie mogelijk. Maar u weet dan natuurlijk wel wat uw router in het algemeen uitzendt naar uw klanten - en dat geeft CRM-informatie waarmee u uw voordeel kunt doen.
Zijn er ook nadelen? Natuurlijk. U betaalt de kosten van zo’n draadloze-internetservice. Maar betalen doet u ook al voor uw traditionele kanalen als advertenties en folders, zonder dat u het netto effect kunt meten. Anders gezegd: u betaalt voor een schot hagel. En oh ja: de kans bestaat dat een klant wegloopt omdat een product elders goedkoper is. Maar dat zegt dan genoeg over uw prijsbeleid.