Webshoptrends en -ontwikkelingen waar u niet omheen kunt (deel 1/2)
Vorige week vond de 8e editie van de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. De vakbeurs bood ook dit jaar weer een overzicht van alle mogelijkheden, trends en ontwikkelingen op het gebied van webwinkels en e-commerce. Geconcludeerd mag worden dat deze markt nog keihard in ontwikkeling is en volop mogelijkheden biedt om meer rendement uit uw online strategie te halen. Verspreid over 2 blogs zet ik 4 opvallende, inspirerende en belangrijke ontwikkelingen voor u op een rij. In dit blog aandacht aan de eerste 2: omnichannel-retailing en storytelling.
Schematische weergave van de channel-varianten. Omnichannel stelt de consument centraal.[/caption]
Omnichannel-retailing: synergie tussen uw verkoopkanalen
Nooit waren er zoveel verschillende communicatie- en verkoopkanalen als vandaag de dag en onderzoek toont aan dat consumenten die via meerdere kanalen met uw merk in contact komen winstgevender zijn. Het creëren van synergie tussen deze kanalen levert als het ware een 1 + 1 = 3 op. En dat is omnichannel-retailing in een notendop.
Omnichannel-retailing is het centraal stellen van de consument door deze een gepersonaliseerde en consistente merk- en productervaring te bieden, ongeacht het verkoop- of communicatiekanaal waarbinnen de consument zich bevindt.
Een mooi voorbeeld is de Amerikaanse kledingretailer Nordstrom die een tijd geleden de kledingvoorraad van de webshop en de fysieke winkels aan elkaar koppelde. Door deze koppeling kan slim worden ingespeeld op de wensen van de consument en verspreidt Nordstrom haar verkoopkansen. Zo kondigde de kledingretailer onlangs aan haar pashokjes te voorzien van iPads waardoor klanten die kleding aan het passen zijn direct kunnen checken of het betreffende kledingstuk ook in een andere kleur of maat in het filiaal aanwezig is. Is dit niet het geval? Dan kan de klant het artikel direct bestellen bij een ander filiaal of via de webshop.
Het succesvol uitvoeren van bovenstaand voorbeeld biedt een aantal uitdagingen. Het vormen van een sterke onderlinge afstemming tussen de verschillende kanalen is er één, maar dit geldt ook voor de interne koppelingen, want de productvoorraad moet te allen tijde up to date zijn. Kloppen één of meer factoren niet, dan heeft dit negatieve gevolgen voor de uiteindelijke merkbeleving van de consument.
Dit klinkt ingewikkeld en het is ook niet in een week gerealiseerd, maar zeker een ontwikkeling die de moeite loont. Voor de consument begint het langzamerhand een eis te worden en u kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Aan de slag met omnichannel-retailing:
Denk na over de reis die de consument maakt vanaf het moment van het ontstaan van de behoefte naar uw product tot aan de aankoop en nazorg. En vind uit wat de rollen van de verschillende verkoop- en communicatiekanalen binnen deze reis voor uw organisatie en strategie kunnen betekenen.
Storytelling: contentmarketing met een verhaal
De consument hecht waarde aan een goede informatievoorziening. Uiteraard is een duidelijke en complete productomschrijving van noodzaak om uw product aan de man te brengen. Tegenwoordig is de consument enorm ingesteld op visuele ervaring. Duidelijk beeldmateriaal mag dus ook niet ontbreken en een demonstratievideo geeft nog een extra dimensie aan uw product. Maar met contentmarketing zet u een stap verder: u biedt dergelijke en gerelateerde content aan in een relevante context en op een relevant moment. Met andere woorden: u verpakt uw marketingboodschap subtiel in een verhaal en brengt deze indirect over op uw doelgroep.
Contentmarketing is het creëren, aanbieden en verspreiden van inhoud (in de vorm van o.a. tekst, beeld en video) met als doel nieuwe consumenten en bestaande klanten te betrekken en te binden.
Het gewoonweg plaatsen van losse flarden informatie waarin u direct uw product verkoopt maakt weinig tot geen indruk op de consument en dat is goed voor te stellen als u zich bedenkt aan hoeveel communicatie-uitingen we dagelijks worden blootgesteld. De noodzaak op te vallen en om uw doelgroep meerwaarde te bieden wordt dus groter en groter. Alleen met een creatieve inslag, boeiende informatie, specialistisch inzicht en het op gang houden van de interactie lijkt het anno 2014 mogelijk uw doelgroep te betrekken en te binden. Het vertellen van een verhaal helpt u daarmee.
Aan de slag met contentmarketing:
In mijn vorige blog behandelde ik hoe u in 4 stappen een contentplan opstelt. Deze 4 stappen vormen een goede basis bij het vormen van een plan om contentmarketing in te zetten voor uw webshop.
Zoals gezegd volgende week deel 2 waarin nog 2 trends worden behandeld. Heeft u vragen over of opmerkingen op omnichannel-retailing, storytelling of contentmarketing? Plaats hieronder uw reactie.
Een goed verhaal, waaruit blijkt dat ook in deze moderne tijden een goed plan en noeste arbeid de basis zijn voor succes. Wacht met spanning op het vervolg. Hans Bertram