In deel 1 van webshoptrends en -ontwikkelingen ging de aandacht uit naar omnichannel-retailing en storytelling. Zoals beloofd in dit blog nog 2 interessante trends, namelijk mobile-commerce en de ontwikkeling in betaaloplossingen en bezorgopties.<

M-commerce en mobiele SEO: mobiel wordt steeds belangrijker

In 2013 kwam meer dan de helft van het internetverkeer van smartphone of tablet en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Hetzelfde geldt voor het doen van aankopen via mobiel en tablet. Dat betekent dat wanneer uw webshop niet is ingericht om mobiele apparaten te bedienen, de kans groot is dat een aanzienlijk deel van uw doelgroep vroegtijdig afhaakt.

M-commerce (of mobile commerce) is de naam die wordt gebruikt voor het verkopen en handelen via mobiele apparaten.

M-commerce vindt plaats via apps en voor mobiel geoptimaliseerde websites. Mobiel biedt kansen om uw webshopbezoeker te voorzien van een op de persoon afgestemd productaanbod. Maar wat dacht u van het feit dat de consument zijn mobiel altijd bij de hand heeft en de mogelijkheid om in te spelen op de locatie waar de consument zich bevindt? Stel: een klant heeft uw app op zijn telefoon staan en heeft daarin een bepaald product op zijn wenslijst geplaatst. Toevallig bevindt hij zich in de buurt van één van uw fysieke winkels waar dit product momenteel in de aanbieding is. Door de consument op dat moment een pushnotificatie te sturen is de kans zeer groot dat hij tot aankoop overgaat. Relevantie is het sleutelwoord in m-commerce.

Maar de mobiele ontwikkeling heeft ook invloed op uw vindbaarheid in zoekmachines. Google gaf vorig jaar al aan dat websites die een goede mobiele ervaring aanbieden worden beloond. Om uw zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor mobiele apparaten op orde te hebben is het dus raadzaam na te denken over de verschillen tussen desktop en mobiel en hoe u uw doelgroep bereikt of wilt gaan bereiken op mobiele apparaten.

Aan de slag met m-commerce en mobiele SEO:
Test of laat uw huidige webshop testen op de gebruiksvriendelijkheid en doelmatigheid voor mobiele apparaten en maak een optimalisatieplan.

Betaalproces en bezorgopties: gemakkelijk, flexibel en snel

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het genereren van verkopen via uw webshop. Ook in deze laatste stap binnen het verkoopproces verlangt de consument steeds meer keuzevrijheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en transparantie. Naast de gerenommeerde betaaloplossingen zoals iDEAL en PayPal zijn er meer mogelijkheden.

Een trend is de opkomst van ‘eerst zien, dan betalen’ betaalmethodes waarbij de consument eerst de bestelling ontvangt en pas achteraf betaalt via automatische incasso, eenmalige machtiging of digitale acceptgiro. Aanbieders van dergelijke programma’s nemen u de volledige afhandeling van het factureringsproces uit handen en staan garant voor de betaling. Met name voor mobiel kan een deze betaalmogelijkheid zorgen voor stijging van conversie en omzet door het gemak en de snelheid van het doen van een aankoop.

Maar ook op het gebied van bezorgen en retourneren eist de consument meer. Het moet sneller, op een vooraf afgesproken moment en plaats en bovenal gratis. Te allen tijde wilt de consument ook zien wat de status van zijn order is. Maar een opkomend fenomeen zijn de zogenaamde pick-up-points. Je kunt bij Bol.com bijvoorbeeld kiezen je bestelling af te halen bij je lokale Albert Heijn-filiaal. Wel zo handig voor consumenten die weinig thuis zijn en na hun werk tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen gelijk even hun pakketje willen ophalen.

Aan de slag met uw betaalproces en bezorgopties:
Inventariseer de mogelijkheden die u momenteel in uw webshop aanbiedt en vraag uzelf af of u op dit gebied een hogere mate van servicegerichtheid kunt aanbieden. Een onderzoek onder uw klanten zorgt voor nuttige input!

Conclusie

De genoemde trends uit dit en voorgaand blog hebben één gemene deler: de consument! Hij staat voorop. Zorg er dus voor dat u uw consument leert kennen, inspeelt op zijn wensen en behoeftes en vooral de interactie blijft opzoeken. Speel in op de ontwikkeling van het mobiele landschap, de mogelijkheden die er zijn en de synergie tussen uw verkoopkanalen. En bovenal: houd het helder, simpel en transparant voor de consument.

Hoe staat het eigenlijk met uw webshop? Welke handelingen voert u uit om uw gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn? Wat vindt u lastig en waar loopt u tegenaan? Plaats hieronder uw reactie.

 
Categorie Marketing Advies