Mobile Marketing trends voor 2014
Mobile communicatie heeft geleid tot grote veranderingen in ons leven. De interactie met onze medemens is veranderd als gevolg van uitgebreid gebruik van mobiele apparaten als smartphones en tablets. Vooral het uitwisselen van ervaringen via Twitter, Facebook, Snapshot e.d. zijn enorm populair.
Statistieken tonen aan dat meer en meer consumenten mobiele technologie omarmen voor andere activiteiten.Daarnaast zijn forse toenames te zien op het gebied van online verkoop. Men raakt steeds meer enthousiast over het shoppen via internet, vanuit het comfort van eigen huis of kantoor.
Prijsvergelijk en aankoop verlopen aanzienlijk sneller via internet, in vergelijk met winkelen in een winkelcentrum. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone. Tijd voor ondernemers om te erkennen dat het in hun belang is deze technologieën te omarmen en onderdeel te laten worden van hun verkoopstrategie.
Hier een overzicht van mobiele trends in 2014.
Toename gebruik NFC ( Near Field Communication )
Naast toename van het gebruik van QR technologie zal NFC ( Near Field Communication ) in 2014 meer en meer zijn intrede doen. Een QR-code kan van grote afstand worden gescand, waarna de consument de informatie meteen op zijn/haar smartphone of tablet in kan zien. Bij NFC technologie hoeft er geen code meer gescand te worden. Het volstaat de smartphone of tablet dicht bij een z.g. NFC tag te houden en de informatie wordt ( na akkoord ) gedeeld.
NFC zal eerder een aanvulling worden op QR technologie, dan een vervanger. Het werkt immers alleen van korte afstand ( circa 10 cm ). Ideaal voor betalingsverkeer. Dat is precies waar verschillende banken nu druk mee aan het experimenteren zijn. NFC werkt echter alleen met toestellen die hiervoor geschikt zijn. Dat zijn er op dit moment nog maar een hand vol.
Groei mobiel betalingsverkeer.
We leven in een tijd waarin mobiele betalingen al in opkomst zijn. Vorig jaar is dat in Nederland begonnen. Door de hierboven genoemde ontwikkeling van NFC, mag voor 2014 worden verwacht dat deze trend zich zal voortzetten. Steeds meer detaillisten zullen geïnteresseerd worden in deze vorm van betalen. Banken zullen de toepassing van mobiele betalingssystemen verder intensiveren.
QR gebruik wordt ook in Nederland omarmd.
De aanvankelijke scepsis zal plaats maken voor inzicht in de vele mogelijkheden van QR technologie. Actieve QR codes waarbij de content 24/7 kan worden geactualiseerd zullen de standaard QR-codes (die door iedereen op internet zelf kunnen worden gemaakt) vervangen.
Inzicht in de enorme mogelijkheden van de toepassing van QR-codes, waaronder het tonen van shortpres internet presentaties, e-brochures, e-book, 360o fotografie enz. zal bijdragen tot meer groei in het gebruik in 2014. Daarnaast zal QR-design het gebruik van QR-codes steeds meer aantrekkelijk maken.
Google gaat een steeds dominantere rol spelen.
Een belangrijker rol op het gebied van aankopen via internet, zal zijn weggelegd voor Google. Men werkt aan een alles omvattende strategie die de afzonderlijke programma's zal samenbrengen. Uw Google account zal bijvoorbeeld kunnen worden gekoppeld aan winkels op Google maps. Foursquare heeft daartoe al de basis gelegd, maar Google wil een stap verder. De detailhandel kan zich op die manier eenvoudig profileren met aanbiedingen en zal op die manier zijn weg weten te vinden direct naar u.
Dit zijn enkele van de trends die wij verwachten voor 2014 op het gebied van mobile marketing. Kortom het wordt een boeiend jaar!
Categorie Marketing Advies