Dit jaar wordt de Google Glass op de markt gebracht. Een spannende gadget die het zonder twijfel vooral onder jongeren goed zal doen. De vraag die in de komende jaren moet worden beantwoord is: biedt de Glass nieuwe kansen voor de retail en CRM? Ik mocht de bril even proberen en zag die kansen bijna letterlijk over m’n netvlies rollen.

Stelt u zich voor: een consument loopt door uw winkel, kijkt vorsend om zich heen, knikt een paar keer en mompelt af en toe een woordje. U spreekt hem aan te helpen bij de keuze, maar de potentiële klant zegt: 'Hm, ik zie in mijn ooghoek dat dit product bij uw concurrent 20% goedkoper is. Wat is uw nieuwe prijs?' Staat u met uw mond vol tanden, of grijpt u meteen uw Google Glass om uw maximale marge te laten uitrekenen?

Nee, dit is geen fictie. Ik voorspel dat over drie tot vijf jaar veel, met name jongere consumenten op deze manier producten kiezen en aanschaffen. Maar ook dat verkoopadviseurs de Google Glass zullen inzetten om snel informatie op te vragen waar de klant om vraagt, berekeningen te laten uitvoeren of voorraden te controleren.

Vorige week mocht ik de Google Glass even opzetten om er wat basale testjes mee uit te halen. Ik was direct enthousiast. Knipoog even en de bril maakt een foto. Zeg 'Get directions' en een routebeschrijving verschijnt rechts bovenin in het blikveld. Vraag om het laatste nieuws en de headlines verschijnen in beeld, net zoals de onderwerpen van e-mails en sms'jes die intussen zijn binnengekomen.

Google staat met de Glass nog maar aan het prille begin van wat over een paar jaar gemeengoed zal zijn, net zoals de smartphone en de tablet nu geen wenkbrauwen meer doen fronsen. Ik zie daarom ook veel uitdagingen voor de retail om zich snel te verdiepen in de Glass. Nu is het nog een letterlijk opzienbarende gadget, maar geloof me: het concept is al vijfendertig jaar (!) geleden bedacht en er zijn inmiddels laboratoriummodellen van Glasses die de online informatie in geslepen glas laten zien, dus zonder het nu nog zichtbare blokje aan het montuur.

Denk eens met mij mee over de kansen van de Glass voor consumenten en de retail:

Consumenten kunnen met de Glass in de winkel snel en gemakkelijk informatie opvragen over prijzen, kwaliteit en reviews van producten. Ook het scannen van barcodes is met de bril een optie om vergelijkingen te maken met prijzen bij andere leveranciers. En: het mailen van een foto of korte video naar bijvoorbeeld een partner thuis is met een Glass een fluitje van een cent. Of wat te denken van een boodschappenlijst die op de loopvolgorde van een winkel is gesorteerd, inclusief een optelsom van het totaal van de aankopen?

Demo's en handleidingen

Niet alleen consumenten, ook ondernemers kunnen met de Glass makkelijk demo-video's en handleidingen opvragen terwijl ze op de winkelvloer staan. Dat scheelt veel tijd in het aankoopproces.

Voorraadbeheer

Wilt u als ondernemer, zelfs tijdens het gesprek met een aspirant koper, weten of het product nog op voorraad is? Tik tegen de Glass, vraag om een stock-overzicht en u kunt direct antwoord geven. En mocht een product niet meer beschikbaar zijn, weet u binnen een paar seconden wanneer het weer kan worden geleverd.

Bezorgafspraken

Product verkocht en de klant wil bezorging thuis? Met de Glass kan de ondernemer direct zien op welke datum en tijd dat mogelijk is. Een betere en snellere vorm van CRM is nauwelijks denkbaar, want vergeet ook niet dat wat de Glass aan informatie geeft, direct kan worden opgeslagen in de klantendatabase. Leidend tot bijvoorbeeld een sms met een mini-enquete die de klant een dag later ontvangt - natuurlijk op het schermpje van de Google Glass.

 
Categorie Marketing Advies