Laatst kreeg ik dit filmpje te zien over ‘The Golden Circle’. Een concept van de Engelsman Simon Sinek dat uitlegt waarom sommige boodschappen, mensen of organisaties ons meer inspireren dan anderen. En ondanks de wat 'cheesy' manier van presenteren (je moet er van houden) vond ik dit filmpje wel een eyeopener. Want ook al klinkt het misschien allemaal heel logisch wat Sinek zegt, vaak gaat het toch nog heel erg fout. Het concept van The Golden Circle is op verschillende terreinen toe te passen. Interne communicatie, internal branding, externe communicatie maar ook personeelswerving. Maar wat kan dit concept betekenen voor Inbound Marketing en hoe inspireert het de potentiële klant?

Wat houdt het concept van 'The Golden Circle' in?

Om hier achter te komen is eerst een uitleg nodig van het concept van The Golden Circle. Volgens Sinek is er bij een organisatie altijd sprake van een ‘what’, ‘how’ en ‘why’. Wat doen we? Hoe doen we dat? Maar het belangrijkste: waarom doen we wat we doen? Het ‘what’ en ‘how’ (ofwel de USP) komen vaak uitgebreid aan bod bij bedrijven. Ze hebben echter geen idee waarom ze doen wat ze doen. Kern van het Golden Circle concept is dan ook: Start with why. Het why staat voor het doel van je organisatie, waar je als organisatie in gelooft, waarom je organisatie bestaat en waarom mensen jouw organisatie interessant zouden moeten vinden. Het is belangrijk om dit als organisatie te bepalen, te implementeren en te communiceren. Want: “people don’t buy what you do but why you do it”.

De waarde van 'why'

Hoe komt dat nou, dat mensen kennelijk zoveel waarde aan het ‘why’ hechten. Volgens Sinek ligt de verklaring in de biologie. Een deel van de hersenen maakt beslissingen die je niet echt kunt verklaren. Vaak zeggen we dan; ‘dat voelde gewoon goed’. Mensen, de een meer als de ander, maken beslissingen gebaseerd op intuïtie, met lef, gebaseerd op waar ze in geloven. En juist met die mensen wil je als organisatie zaken doen: de mensen die geloven waar jouw organisatie in gelooft. Zij zullen zonder al te veel rationeel denken kiezen voor jouw product ‘omdat het goed voelt’. Ze kopen het dan ook voor zichzelf, omdat ze er in geloven, niet omdat ze het moeten kopen.

Communiceer het 'why' van je organisatie

Wat je als organisatie dus wil doen is mensen inspireren. En bovendien wil je die mensen vinden die geloven waar jij als organisatie in gelooft, dit zijn tenslotte je potentiële klanten. Inbound Marketing kan hier een grote rol bij spelen. Inbound Marketing kan ervoor zorgen dat er meer relevante bezoekers naar je website komen en die vervolgens converteren naar interessante leads. Hoe zou dat kunnen met het Golden Circle principe in het achterhoofd? Het ‘why’ van je organisatie communiceren via je website, social media en blog. Laat continu naar voren komen waarom je als organisatie doet wat je doet, waar je in gelooft. Mensen met dezelfde overtuiging, hetzelfde geloof, zullen zo vanzelf bij jouw organisatie terecht komen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Laten we een simpel voorbeeld nemen: een schildersbedrijf. Er zijn er duizenden van in Nederland en ze doen en kunnen in principe allemaal hetzelfde. Wat ze doen (allerlei dingen van verf voorzien) en hoe ze dat doen (met de bèste kwasten en rollers) is in dit geval niet wat iemand zal doen besluiten juist voor jouw schildersbedrijf te kiezen. Hier komt dus het punt dat je als bedrijf mensen moet gaan proberen te inspireren: “Wij geloven dat een huis pas echt je thuis wordt als je het je eigen maakt. Wij helpen u om een plek te creëren waar u zich thuis voelt. Met kleuren die bij u passen en die uw persoonlijkheid weerspiegelen.” “Ja! Ik geloof ook dat je van een huis echt eerst een thuis moet maken!” En daar heeft u uw eerst klant. Een klant die niet zal vragen naar je ervaring als schilder of de kwaliteit van je kwasten, maar een klant die jou vertrouwt simpelweg door het why van je bedrijf.

Wat is het why van jouw bedrijf? En hoe communiceer je dit naar je (potentiële) klanten? Laat het ons weten!

Wil je meer weten over Inbound Marketing? Download onze gratis whitepaper!

 

 

Dit blogartikel is geschreven door: Meike Cremers

Fotocredit
 
Categorie Marketing Advies