Betrokken medewerkers maken het verschil!
Fun & Profit bestaat echt!
Denk je dat er een relatie is tussen medewerkers betrokkenheid en kort ziekteverzuim? Heb je je wel eens afgevraagd of betrokken mensen je bedrijf beter maken? En kwaliteit? Of wat dacht je van klant tevredenheid? Is die hoger bij betrokken medewerkers, of gelijk? Of misschien minder?
Onderstaande grafiek laat zien dat er een enorm positieve effect is op de bedrijfsvoering. Produktiviteit, klanttevredenheid en winst stijgen bij een meer betrokken medewerker. Kort ziekteverzuim, veiligheids incidenten en defecten dalen significant! En dat puur als gevolg van meer betrokken medewerkers.
Hoe kunnen wij de betrokkenheid van werknemers positief beïnvloeden?
Hoe vaak vragen we nou echt wat mensen hun talenten zijn? En waarvan mensen energie krijgen? Of wat ze nou echt leuk vinden om te doen? Stel je eens voor dat we morgen die 91% van Nederland die zich nog niet betrokken voelt, de vraag stellen “Waar krijg jij energie van?”. Wat zou er dan gebeuren?
Misschien ligt daarin wel een kans. Als we te weten kunnen komen wat ieders talenten zijn, hebben wedus ook direct invloed op betrokkenheid…. en daarmee ook de gezondheid van het bedrijf! Dus misschien is er daadwerkelijk een relatie tussen “Fun en Profit”. Misschien begint “Profit” wel met “Fun”, en niet andersom.
En dan komt de slotvraag bij me op: wat houdt ons eigenlijk nog tegen?
Severin Hendrikx, Lean coach
Wat "ons" tegenhoudt? Gebrek aan durf en dapperheid? Controle en beheersmatigheid? Vrijheid, blijheid, hartskracht en veiligheid ontbreken als kernwaarden? De "why" van Simon Sinek ontbreekt in de organisatie en daarmee in het hart van de medewerkers? http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nl Zomaar wat vragen die deze vraag bij me oproept :)
Severin, eigenlijk doe je in je verhaal hetzelfde als veel werkgevers doen. Namelijk de betrokkenheid van de werknemers bij de werknemers neerleggen. Volgens mij heb je juist als werkgever hierin de grootste rol. Als je als werkgever laat merken dat je betrokken bent bij je personeel. Als je als werkgever mee wilt denken met het personeel. Het gaat mijns inzien niet om het stellen van de juiste vragen, maar vooral om het luisteren naar je mensen, hun de kans geven zich te ontwikkelen. Niet: ik heb een probleem (te weinig winst)maar: Wat zijn jullie problemen en hoe kan ik die oplossen. Dat vraagt een omslag in denken en haalt je als werkgever uit de comfort-zone en dat is volgens mij het antwoord op je vraag.
Beste Roelf, dank voor je reactie. In zekere zin heb je helemaal gelijk. De grootste omslag zit in sterk hierarchische bedrijven niet bij de mensen. Die mensen zijn het zo zat dat er niet meer naar ze geluisterd wordt, dan stop je vanzelf wel met je goede ideeen.... Helaas willen bazige werkgevers als reactie op "meer betrokkenheid laten komen van de werkvloer" dan maar helemaal wegblijven, dan komt alles magischerwijs vanzelf goed...Niet dus! Dan zie je een vacuum in leiderschap ontstaan waar mensen niets mee kunnen. De echte leiders zijn immers allang vertrokken.