Vanuit mijn klanten en relatiekring krijg ik nog al eens de vraag of Social Media ook voor hen als kleine lokale ondernemer kan werken en of het wel de moeite waard is om hier tijd in te steken.

Uiteraard beantwoord ik deze vraag met een volmondig "ja", maar vaak blijkt een praktijk voorbeeld toch het best te werken.
Hieronder een mooi voorbeeld van hoe Social Media met een kleine inspanning zeer succesvol is geweest voor een lokale ondernemer.

Een slagerij was benieuwd of social media wat voor zijn zaak zou kunnen betekenen. Hij plaatste een berichtje op Facebook 'Even social media testen. Bij 500 likes verkopen we a.s. vrijdag hele, vers gegrilde kippen voor maar € 2,95 per stuk'. Resultaat; binnen de kortste keren werd het bericht meer dan 1.000 keer gelezen, geliked en kwamen er al 200 bestellingen voor een gegrilde kip binnen. Op vrijdag plaatste de betreffende slagerij de onderstaande foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhaken
Een andere ondernemer, eigenaar van een snackbar, sprong hier goed op in door een bericht te plaatsen 'Kom met je bon van de slager bij ons langs en ontvang 2 porties patat voor slechts € 2,00'. Ik hoef u niet te vertellen dat ook deze ondernemer, dankzij een collega en door goed in te haken op zijn actie een leuke extra omzet binnen haalde.

Dit voorbeeld geeft maar weer eens aan dat social media ook voor kleine ondernemers op lokaal niveau zeer effectief kan zijn. Naast de extra omzet, haalde ze met deze actie de lokale media en droeg het bij aan een positieve merkbeleving.

Kwestie van doen
Twijfel dus ook als lokale ondernemer niet of je wat met social media gaat doen, maar denk wat je er mee gaat doen.
In de praktijk blijkt dat een kleine brainstormsessie met een marketeer vaak al voldoende is om een flinke lijst samen te stellen met acties die gedaan kunnen worden. Plan je die goed en regelmatig door het jaar heen, dan haal je extra klanten binnen, bouw je aan je naam en ben je onderscheidend ten opzichte van je collega's.

 
Categorie Marketing Advies