Social Media en de kracht voor lokale ondernemers
Vanuit mijn klanten en relatiekring krijg ik nog al eens de vraag of Social Media ook voor hen als kleine lokale ondernemer kan werken en of het wel de moeite waard is om hier tijd in te steken.
Uiteraard beantwoord ik deze vraag met een volmondig "ja", maar vaak blijkt een praktijk voorbeeld toch het best te werken.
Hieronder een mooi voorbeeld van hoe Social Media met een kleine inspanning zeer succesvol is geweest voor een lokale ondernemer.
Een slagerij was benieuwd of social media wat voor zijn zaak zou kunnen betekenen. Hij plaatste een berichtje op Facebook 'Even social media testen. Bij 500 likes verkopen we a.s. vrijdag hele, vers gegrilde kippen voor maar € 2,95 per stuk'. Resultaat; binnen de kortste keren werd het bericht meer dan 1.000 keer gelezen, geliked en kwamen er al 200 bestellingen voor een gegrilde kip binnen. Op vrijdag plaatste de betreffende slagerij de onderstaande foto.
Inhaken
Een andere ondernemer, eigenaar van een snackbar, sprong hier goed op in door een bericht te plaatsen 'Kom met je bon van de slager bij ons langs en ontvang 2 porties patat voor slechts € 2,00'. Ik hoef u niet te vertellen dat ook deze ondernemer, dankzij een collega en door goed in te haken op zijn actie een leuke extra omzet binnen haalde.
Dit voorbeeld geeft maar weer eens aan dat social media ook voor kleine ondernemers op lokaal niveau zeer effectief kan zijn. Naast de extra omzet, haalde ze met deze actie de lokale media en droeg het bij aan een positieve merkbeleving.
Kwestie van doen
Twijfel dus ook als lokale ondernemer niet of je wat met social media gaat doen, maar denk wat je er mee gaat doen.
In de praktijk blijkt dat een kleine brainstormsessie met een marketeer vaak al voldoende is om een flinke lijst samen te stellen met acties die gedaan kunnen worden. Plan je die goed en regelmatig door het jaar heen, dan haal je extra klanten binnen, bouw je aan je naam en ben je onderscheidend ten opzichte van je collega's.
Dag Kenneth, Goed te zien dat er wederom aandacht wordt besteed aan social media & het MKB! Vanuit mijn activiteiten ontzorg ik MKB'ers met social media 'done for you' oplossingen en ik ben vaak verbaasd over het ongeloof en onbegrip van ondernemers over wat social media voor hun bedrijf zou kunnen betekenen. Argumenten als 'geen tijd, geen kennis & geen inspiratie' zijn vaak obstakels waardoor veel MKB'ers kansen laten liggen. Als ik namens deze bedrijven uiteindelijk wel directe en indirecte resultaten kan boeken, is hun ongeloof ook vaak direct omgeslagen in een soort social-fanatic. Social Media is voor iedereen en van iedereen en dus ook zeker voor de relaties die dit simpelweg verwachten van jouw bedrijf. Hoe mooi zou het toch zijn dat je als lokale MKB'er niet alleen aan de verwachtingen van je relaties voldoet maar deze verwachtingen ook nog eens zou kunnen overtreffen! Nogmaals dank dat je aandacht wilde besteden aan dit onderwerp en alvast fijne paasdagen! Grote Groeten, Jeroen Franken