3 dingen die u moet weten over de bezoekers van uw website
Er is één ding dat u gevoeglijk kunt aannemen als het gaat over de bezoekers van uw website: ze zijn op zoek naar specifieke informatie. Er zijn maar weinig mensen die voor de lol de website van een advocaat bezoeken.
Dat gezegd hebbende, loont het om iets te weten over de bezoekers van uw website.
- Wat zorgt er nou voor een goede eerste indruk (die u maar één keer kunt maken)?
- Wat doet een bezoeker besluiten om toch naar de website van een concurrent te gaan en daar dan ook cliënt te worden?
- Wat motiveert hem om contact met u te leggen?
Hieronder volgen drie dingen om toch maar eens in overweging te nemen:
1. Uw bezoekers willen niet te veel keuzes hebben.
“Ongelimiteerde opties” klinkt in theorie misschien goed, maar in de praktijk werkt het minder goed. Onderzoeken hebben uitgewezen dat te veel keuze hebben (of in dit kader: te veel informatie te zien krijgen) het voor mensen moeilijker maakt om te kiezen.
Wat betekent dat voor uw website?
Om te beginnen: de manieren waarop men contact met u kan leggen (uw telefoonnummer, e-mailadres, een contactformulier) moeten duidelijk zichtbaar en goed vindbaar zijn. Zet deze informatie dan ook op uw homepage. Bezoekers moeten snel contact met u kunnen opnemen als ze de keuze hebben gemaakt dat te willen.
De structuur van uw website is een ander onderdeel waar u naar moet kijken. Als uw kantoor zich met verschillende rechtsgebieden bezighoudt, zou u deze allemaal een eigen pagina moeten geven. Of misschien zelfs wel ieder een eigen website, als u zich ook wilt onderscheiden bij verschillende doelgroepen (niches).
Vormgeving is ook een onderdeel van de formule. Gebruiksvriendelijke websites zijn helder en strak opgezet, met veel leegtes op de pagina's. En ze zorgen nergens voor onduidelijkheid. Elke vrije ruimte vullen met plaatjes of tekst zorgt voor een te veel aan informatie. Bent u nog niet overtuigd? Denk eens aan Amazon.com. Het schijnbaar ongelimiteerde aanbod van artikelen zou voor de bezoeker overweldigend kunnen zijn, waardoor het lastig wordt om een keuze te maken. Maar het design is helder. De contactinformatie is makkelijk te vinden En de navigatie is eenvoudig en gebruiksvriendelijk.
2. Het maakt de bezoeker van uw website echt wel uit hoe u eruit ziet.
Bekijk eens een aantal willekeurige websites van collega-juristen. Ziet u de overeenkomsten? Waarschijnlijk is er zeker een aantal dat foto's heeft geplaatst van serieus kijkende advocaten. Aan de ene kant is dat wel begrijpelijk. Advocaten moeten er tenslotte professioneel, betrouwbaar en waardig uitzien. Maar kijk nog eens goed – dit keer met de ogen van een bezoeker, een potentiële cliënt. Stel dat hij of zij op het punt van scheiden of op de rand van een faillissement staat. Is een strenge blik van een advocaat dan wat hij of zij nodig heeft? Waarschijnlijk niet.
Een vriendelijke, geruststellende blik kan helpen om een vertrouwensband op te bouwen nog voordat u elkaar in het echt hebt ontmoet.
3. Minder dan de helft van de mensen gebruikt computers.
Dit punt mag u niet negeren: het gebruik van computers (dat wil zeggen desktops en laptops) is de afgelopen jaren enorm afgenomen. Momenteel heeft ongeveer 70% van de bevolking een smartphone en meer dan 50% maakt gebruik van een tablet. En Google heeft bekend gemaakt dat de helft van alle zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat wordt gedaan.
Wat impliceert dit voor de website van een gemiddeld advocatenkantoor? Dat is simpel: websites die niet gebouwd zijn voor een mobiel apparaat, zien er op zo'n apparaat niet gebruiksvriendelijk (of zelfs erger dan dat) uit. Ongeduldige websitebezoekers hebben een grote hoeveelheid con-collega's om uit te kiezen. Natuurlijk kun je de mensen die nog wel een “gewone” computer gebruiken niet negeren. Maar je kunt zeker de groeiende groep mobiele gebruikers niet negeren. Dat is allang geen luxe meer.
Mocht u overwegen aan de slag te gaan met online marketing, sta dan eens stil bij bovenstaande drie belangrijke punten. Het gaat ervoor zorgen dat u goed beslagen ten ijs komt.
Auteur: Catriona Ravelli
Gebaseerd op een artikel van Lawyerist.com
Geachte mevrouw Ravelli, beste Catriona, Langs deze weg wil ik u hartelijk danken voor de meer dan voortreffelijke informatie m.b.t. online communicatie. Ik ben zelf weliswaar geen jurist, maar de transfer naar mijn metier, opleiding en coaching, was snel gemaakt. Ik wens u van harte zakelijk succes toe. MGeniet een gezellige dag en mijn vriendelijke groet, Roel Janssen.
Beste Roel, Dank je wel voor je positieve reactie! Altijd fijn om feedback te krijgen, ook als deze positief is! Succes met het online communiceren en met vriendelijke groet, Catriona