Is een bedrijfsplan een must?

Het wel of niet maken van een bedrijfsplan? Hierover lopen de meningen aanzienlijk uiteen.
Menig deskundige vindt het onzin en kent voorbeelden van ondernemers die gestart zijn, zonder bedrijfsplan en succesvol zijn.
Aan de andere kant zijn de voorstanders die het een must vinden, om een goed bedrijfsplan te maken.
Financieringsinstellingen eisen in elk geval een goed onderbouwd bedrijfsplan.
Zelf behoor ik tot de laatste groep en vind het een must dat iemand goed voorbereid aan zijn/ haar eigen onderneming.

Wat is een goed onderbouwd bedrijfsplan?

Een goed onderbouwd bedrijfsplan vergelijk ik altijd met een spinnenweb.
Alle draden moeten aan elkaar verbonden zijn en kloppen met elkaar.
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat de hele marketingmix afgestemd moet zijn, op de doelgroep. Hierbij moet de doelgroep zo nauw mogelijk omschreven worden.
Het bedrijfsplan kan ingedeeld worden in 4 hoofdelementen:

  1. ondernemer
  2. onderneming
  3. markt en
  4. begrotingen.

Dit zijn tevens de onderdelen waar financiers het plan oa op beoordelen.
Diverse formats zijn op internet te vinden. Nadeel van deze formats is, vaak dat de potentiële ondernemer dit als invuloefening beschouwd en daarna denkt dat het bedrijfsplan gereed is. Door van te voren goed onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de markt, kan er beter ingespeeld worden met de toekomstige bedrijfsactiviteiten, zodat de kans van slagen aanzienlijk groter zal worden.

De Goede zaak heeft een eigen format ontwikkeld, waarbij men zelf de nodige onderzoek moet verrichten. Regelmatig krijg ik te horen van klanten dat ze er achteraf veel van geleerd hebben en blij zijn dat ze er veel tijd en aandacht aan besteed hebben.
Want tijdens het echte ondernemen is er, als het goed is , geen tijd meer voor onderzoek.

Neem contact op met de Goede zaak voor een gratis format.

 
Categorie Organisatie Advies