Een blog schrijven en optimaliseren
Waarom zou ik bloggen?
Met elk blogartikel dat u op uw website plaatst, groeit de kans dat u via zoekwoorden in zoekmachines gevonden wordt en hoogwaardige bezoekers uw website bezoeken. En houd het vol, publiceer minimaal een maal per week.
Gebruik zoekwoorden in blogtitels
Een blogartikel is het meest optimaal voor zoekmachines wanneer het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden in de blogtitel staat. Stel dat u hoog in de zoeklijsten wilt staan bij de zoekterm 'ICT-bedrijven', dan is '5 marketingtips voor ICT-bedrijven' bijvoorbeeld een goede titel.
Richt je op de klant, niet op jezelf
Bedrijven die regelmatig bloggen, hebben 97% meer inkomende links en 55% meer bezoekers dan bedrijven die dat niet doen. Hoe meer mensen naar uw blog linken, hoe groter de kans dat het artikel hoog in de Google-ranglijst komt te staan. Zorg dus dat u blogs schrijft waar mensen naar willen verwijzen! Wees informatief en interessant, zodat uw teksten daadwerkelijk nuttig zijn. Voorkom promotionele stukken. Beslaat uw blogbericht alleen een advertentie voor uw diensten? Dan zullen weinig mensen het nuttig en interessant vinden. Stel u bij het schrijven van een tekst voor dat lezers het artikel naar collega's of familie willen sturen, omdat het zo nuttig is.
Wees informatief
Wilt u graag nuttige inhoud in uw blog? Probeer dan als een docent te denken. Bedenk dat u meer over uw vakgebied weet dan een ander. Wat zou u mogelijke klanten kunnen leren? Bent u consultant, dan zou u een artikel kunnen schrijven over hoe de wensen van de klant het beste in kaart kunnen worden gebracht. Geef tips over hoe je het overzicht houdt over bedrijfsprocessen en hoe je de behoeftes van de klant het efficiëntst documenteert.
Zorg voor leesbaarheid
Eigenlijk is het halve werk al gedaan als een artikel interessant en nuttig is. De andere helft bestaat uit het aantrekken van lezers. Zelfs al zou u het recept voor een gelukkig leven weten te onthullen; dan nog zou niemand het lezen als de tekst uit een schrikwekkend lange lap tekst bestaat. Zorg dat de tekst in makkelijk behapbare stukken is opgedeeld. Krijgt u het voor elkaar dat zelfs een slaperige collega de tekst om 8 uur 's ochtends begrijpt, en dat voor koffietijd? Dan is uw missie geslaagd. Hier volgen wat tips om blogartikelen makkelijk leesbaar te maken:
? Zorg voor witruimtes tussen ideeën of paragrafen.
? Gebruik afbeeldingen om de tekst te breken.
? Gebruik bij lijsten opsommingstekens of nummers.
? Publiceer belangrijke zinnen dikgedrukt of in kleur.
? Houd het kort, meestal tussen de 300 tot 400 woorden.
Categorie Marketing Advies