Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornisGelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van.

In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met medewerkers met stressgerelateerde klachten. Daarom zoom ik hier verder in op de stressgerelateerde klachten:

Waardoor ontstaan deze klachten? De één kan meer hebben als de ander. Daarnaast spelen erfelijke factoren een rol. Ook verschilt het per persoon wat hij of zij op de draaglast draagkracht balans heeft staan. Door levensgebeurtenissen, tegenslagen, ziekte of veranderingen worden mensen kwetsbaarder.

waardoor ontstaan deze klachten

Dit kan in de privé situatie ontstaan of op het de werk. Vaak zie je dat het een combinatie van factoren is. Wanneer het privé rustig is, maar op het werk is er een ontslagronde gaande, dan trekken de meeste mensen het nog wel. Maar als er thuis ook relatieproblemen ontstaan of er vindt een verhuizing plaats, dan zijn er geen ontspanningsmomenten meer en stapelen de spanningsklachten zich op. Tot het niet meer gaat.  

Je kunt dit herkennen aan de klachten die je medewerkers krijgen. Een aantal voorbeelden waardoor psychische klachten kunnen ontstaan:

Op het werk:

  • Te hoge werkdruk
  • Reorganisaties
  • Roddelen
  • Pesten
  • Stress
  • Slechte communicatie
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Conflicten

In de privé situatie: 

psychische klachten

  • Verbouwing, verhuizing
  • Lichamelijke ziekte
  • Rouw / verlies
  • Verleden, trauma, incest
  • Ontslag
  • Financiën, Schulden
  • Levensgebeurtenissen (geboorte, overlijden)
  • Relatie problemen, scheiding

Aanpakken:

Voor jou als leidinggevende is het dus zaak om de signalen vroegtijdig te herkennen en vervolgens samen met je medewerker de oorzaken aan te pakken en de oorzaken te voorkomen. Niet bij alle oorzaken hoef je wat of kun je wat. Zeker als de oorzaak in de persoon of privé situatie zit, kun je beter doorverwijzen dan dat je zelf gaat sleutelen. Voor jezelf moet je de grens trekken, wat doe ik nog zelf en wanneer verwijs ik door en naar wie?

Waar trek jij de lijn? Deel dit blog of geef je reactie hieronder.

 
 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Organisatie Advies