Onderzoek Harvard Business Review toont verrassende uitkomsten!

In de laatste Harvard Business Review van mei 2012 staat het artikel ‘What Makes a Great Tweet  naar aanleiding van een onderzoek. Graag deel ik de interessante en verrassende uitkomsten.

Hoe waardevol zijn de profilerende 140 karakter-berichten van Twitter

Bij de laatste telling, had Twitter een half miljard geregistreerde gebruikers die samen van zo'n 175 miljoen tweets per dag genereren. Nieuwe accounts worden toegevoegd met een snelheid van 11 per seconde. Hoe waardevol zijn deze profilerende 140-karakter-berichten?

 

Om dit uit te vinden creëerden drie onderzoekers een website en vroegen 1.443 gebruikers om de kwaliteit van 43.738 tweets te beoordelen. Vervolgens rangschikten zij een subset (4220) in acht categorieën * Hun meest opvallende bevinding:. Slechts 36% van de tweets waren "het lezen waard", een lager aantal dan u zou verwachten, want Twitter gebruikers kiezen zelf wie zij volgen.

 

De onderzoekers waarschuwen dat hun beoordelaars technisch georiënteerd en  nieuws-gericht waren. En mogelijk niet representatief zijn voor Twitter gebruikers in het algemeen. Echter, de uitkomsten van het onderzoek geven een aantal handige tips om uw volgers bij u betrokken te houden.

  • Wees duidelijk, niet cryptisch of betweterig.
  • Gebruik niet te veel hashtags,
  • en retweet geen een-op-een gesprekken.

 

De 4 beste soorten tweets

 1. De eigen originele gedachte

Grappig of boeiende Tweets zijn het over het algemeen waard om te worden gelezen. Vraagvoordat u zo’n soort Tweet wil posten even om feedback. Wordt er echt enthousiast op gereageerd, post de Tweet dan, anders niet. Het kan u en uw bedrijf ook schade toebrengen.

 

2. Promotie activiteiten

Misschien verrassend, Twitter gebruikers vinden zelfpromotie handig, vooral als deze tweets links naar landingspagina’s op uw website.

 

3. Vragen stellen aan volgers

Gebruikers zien crowdsourcing via het stellen van vragen als een van Twitters kerntaken. En alhoewel veel tweeters overmatig hastags gebruiken, (soms een beetje irritant) ze zijn behulpzaam voor het bijhouden van antwoorden op vragen

 

4. Het delen van informatie

Veel volgers gebruiken Twitter voor het vergaren van informatie. Dus bieden context rondom de links. Retweet geen oud nieuws, zelf als is het maar een uur oud. Wees beknopt. U hoeft niet alle 140 tekens gebruiken. Tweets met ca. 120 tekens, met vermelding Via @... en de link voorin worden het meest gelezen.

 

 

 

Wat zijn de beste en wat de slechte tweets.gif

 

 

De 4 slechtste soorten tweets

1. Meningen en klachten

Ondanks dat een klagerige tweet geestig of nuttig is, worden volgers er niet vrolijk van. Pas op voor het imago dat u hiermee creëert. Zo van ‘O daar heb je hem weer met zijn favoriete onderwerp. Onthoud het: Jankerige tweets scoren altijd laag!

 

2. De kijk-mij-nou Tweet

Verwacht geen handen op elkaar, als u een Tweet post die een antwoord geeft op de ongevraagd vraag 'Wat ben je aan het doen? Dat geldt ook voor checkins met de Foursquare, die veroorzaken volgens de onderzoekers een speciaal soort irritatie.

 

3. Persoonlijke berichten

Sommige tweeters plaatsen een bericht of een retweet met een persoonlijke reactie. Daar hebben volgers een grote hekel aan. Het voel namelijk aan als het luisteren naar een prive-gesprek. Gebruik hiervoor direct messages. Het is wat anders als u informatie wilt delen (zie 4) en die aanbeveelt.

 

4. De ‘dagelijkse gang van zaken’ onzin

De tweets , zoals ‘Goedemorgen wereld’ worden het laagst en als totaal niet zinvol gewaardeerd. Wordt u dus wakker met de drang om even Goedemorgen te tweeten. Volg het advies van onze onderzoekers. Doe het niet!

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op het bovengenoemde, dan horen wij dat graag!

Bron HBR mei 2012
 
Categorie Marketing Advies