De woningmarkt trekt steeds duidelijker aan. Toch is er nog steeds sprake van een kopersmarkt. Herstel in een evenwichtigere samenstelling van prijzen en marges blijven daarmee uit. Of moeten we dit niet meer verwachten en gaat de verandering op andere gebieden plaatsvinden?

Positieve berichten worden afgewisseld met berichten die de bezorgdheid over de branche bevatten. Logisch, de branche heeft een flinke knak gehad de laatste jaren. Heel wat bedrijven hebben het loodje gelegd, andere hebben fiks moeten inkrimpen. De organisaties hebben vaak meerdere reorganisatie rondes moeten doorstaan. Van de trotse omvangrijke goed georganiseerde organisaties is weinig meer terug te vinden.

De positieve opmerkingen en uitspraken van kopstukken uit de diverse branche afdelingen zijn nog steeds gebaseerd op broze onderbouwingen en rotsvast vertrouwen op betere tijden en de kering waarbij de markt weer in beweging komt.

De makelaars kijken terug op een grandioze januari maand, de beste sinds vijf jaar. Het aantal verkopen is een verdubbeling ten opzichte van afgelopen januari. Alle reden voor positieve onderbouwing, hoe broos dan ook. De toevoeging dat er in januari 180.000 bezichtigingen waren is dan een nog duidelijkere bevestiging dat de markt weer op gang komt. Deze trend zet het eerste kwartaal zichtbaar door. Verkopen trekken zichtbaar aan.

De wielen van de markt komen langzaam maar zeker weer in beweging. Ik vind vooral het stijgen van het aantal bezichtigingen heel belangrijk, want hoe je het ook wend of keert, dat is de start van de verkoop. Zonder bezichtiging verkoop je niks en iedere bezichtiging is toch een interesse om te kopen. Kopers durven weer de eerste stap te zetten en gaan kijken om een andere woning te gaan kopen. Een grotere, modernere of luxere woning. Een woning voor meer woongenot. Na vijf jaar stilstand een heel mooie verandering.

Kopers lijken mij niet gehaast. Ze hebben een ruime keuze dus is het ook niet meer dan logisch dat het aantal bezichtigingen, voordat er werkelijk gekocht wordt, groter zal zijn dan in de verkopersmarkt van begin deze eeuw. Dat is begrijpelijk en een beetje meer inspanning van de verkopende markt alvorens tot verkoop te komen lijkt mij niet onoverkomelijk. De inspanning kan nu, na vijf jaar, immers wel weer tot een succesvolle verkoop leiden. Dat lijkt mij heerlijk!

In hoeverre dit de start is van een stabiel herstel zal de toekomst uitwijzen. Dat het niet meer zal leiden tot een markt met omzetverwachtingen die overeenkomen met een jaar of zes, zeven geleden is in ieder geval te verwachten.

Maar wat dan? Volgens mij is in de branche de verwachting dat we twee grote veranderingen in de markt mogen verwachten.

  1. woonbehoefte
  2. eigendoms-behoefte

 

Hoe, wanneer, dat is uiteraard onduidelijk en in hoeverre het direct invloed heeft op je eigen organisatie vaak ook.

Een handige tool om hier inzicht in te krijgen én te houden is het Canvas business-model. Uiteraard wil je de beste resultaten halen uit de inspanningen die je moet doen om dit business-model op te starten.

Mijn ervaring leert dat dit het best gedaan wordt onder leiding van dé onafhankelijke ‘Canvasleider'. Nu is de tijd rijp om je te wapenen voor de veranderingen in de toekomst.

 
Categorie Organisatie Advies