Vine: een snel en krachtig marketinginstrument
Vine is een vrij nieuwe mobiele app waarmee gebruikers korte video’s met elkaar kunnen delen. De app is in handen van Twitter en dat is niet voor niets. Beide media kennen het onderscheidend vermogen ‘kort maar krachtig’.
Maar wat kun je nou eigenlijk met Vine? En wat zou deze app kunnen betekenen voor de marketing van jouw bedrijf? In dit artikel geef ik uitleg en tips.
Wat is Vine precies?
Met Vine kunnen smartphonegebruikers een filmpje van maximaal zes seconden opnemen en delen via social media. Het unieke is dat elk filmpje in diverse takes kan worden opgenomen. Hierdoor ontstaat in feite een mini-verhaaltje in beelden. Het filmpje kan vervolgens eenvoudig worden geüpload via diverse social media, zoals Twitter en Facebook. Aanvankelijk was Vine alleen te gebruiken op de iPhone, maar sinds juni is de app ook beschikbaar voor Android-gebruikers.
Waarom werkt Vine?
Vine is snel en is altijd en overal te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de app een aantal interessante kenmerken heeft:
- Creativiteit centraal
Je hebt maar zes seconden om een boodschap over te brengen. Wil je echt de aandacht trekken van de kijker, dan moet je wel creatief zijn. - Nieuwsgierigheid opwekken
Als je het goed doet en de aandacht trekt van de kijkers, dan maak je ze nieuwsgierig. Kijkers raken benieuwd naar wat iemand nog meer te bieden heeft. - Beelden zeggen meer dan woorden
Beelden zijn vaak krachtiger dan woorden en blijven over het algemeen langer hangen. Daardoor heeft een filmpje meer impact dan bijvoorbeeld een tweet of ander tekstbericht. - Mooie aanvulling op andere social media
Vine-filmpjes kunnen eenvoudig worden gedeeld via social media en zijn daarmee een mooie aanvulling op geschreven berichten. Daarnaast kun je als gebruiker tags toevoegen aan je filmpjes. Dat zorgt ervoor dat je een groter bereik hebt en dat je ook in zoekmachines meer kans hebt om te scoren.
Vine als marketinginstrument
Bovenstaande kenmerken zorgen ervoor dat Vine een geschikte marketingtool is voor jouw organisatie. Je kunt Vine bijvoorbeeld op de volgende manieren inzetten:
- Uitleg over producten of diensten Doordat je een filmpje in verschillende takes kunt opnemen, kun je heel eenvoudig een soort stappenplan of handleiding maken. Laat bijvoorbeeld zien hoe een product in elkaar wordt gezet of hoe een dienst kan worden gebruikt. Dit zegt meer dan een geschreven tekst.
- Inspiratie
Vine leent zich uitstekend voor grappige en creatieve filmpjes. Een grappig filmpje of moodvideo kan een inspiratiebron zijn voor gebruikers. Laat bijvoorbeeld zien wat gebruikers allemaal kunnen met jouw producten of diensten of wat voor gevoel ze er bij zullen krijgen wanneer er gebruik van maken.
- Actie
Net als Instagram is het bij Vine ook leuk om gebruikers te vragen een video met jouw product of dienst te uploaden. Door hier een soort actie of winelement aan te verbinden, vergroot je de betrokkenheid van jouw volgers.
Tot slot nog twee leuke Vine filmpjes ter inspiratie:
Maak jij al gebruik van Vine in jouw marketing? Of heb je nog aanvullende ideeën om Vine als marketinginstrument te gebruiken?
Meer weten over Content Marketing? Download ons gratis e-book!
Dit artikel is geschreven door: Iris Weijenborg
Categorie Marketing Advies