Druk, druk, druk
Niet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd hun uitdaging is dat zij ”druk, druk, druk’ zijn.
Op 28 april 2013 werd ik gebeld door Feike Cats, oprichter en eigenaar van ‘Houden van Klanten’. We spraken over het feit dat veel managers ‘druk, druk, druk’ zijn, waardoor ze nauwelijks aan werken, laat staan aan managen toekomen. Hoe wil je dan een team mensen inspireren? Hoe wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je vakgebied in het algemeen? En van de trends over leiderschap in het bijzonder als je daar geen tijd voor hebt?
Managers onder tijdsdruk
Feike en ik spraken over de mindset van veel managers, die zich afvragen: “Hoe kan ik met minder mensen de zelfde productie draaien.” Een typisch voorbeeld van ‘oud’ denken - overigens is dat niet aan leeftijd gebonden. Je kunt het ook anders benaderen door je af te vragen “Hoe draai ik een hogere productie met mijn huidige team?”
Deze laatste benadering past bij deze tijd en is van grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)ers. En dan zijn we direct bij het verschil tussen managers- en leiderschapsdenken. Mandy Scheerder schreef daarover “Een manager kijkt naar de bottom line, een leider naar de horizon”.
En dat weer kan het verschil maken tussen ‘werken bij een bank of thuis op de bank’. Er zijn sectoren die met 25% krimpen. Dan moet je actie nemen. Zolang het bestuur denkt dat het hun tijd wel zal duren; met hun mantra “Na de crises komt het allemaal wel weer goed” zetten ze het voortbestaan en daarmee het bestaansrecht van hun bedrijf of organisatie op het spel.
Nieuw leiderschap
In zijn boek ‘Veranderen in 28 lessen’ geeft professor Jaap Boonstra (hoogleraar leiderschap en veranderkunde), door mij ook wel ‘de Nederlandse John Kotter’ genoemd, prachtige voorbeelden van nieuw leiderschap. Zo bijvoorbeeld een verhaal over een verffabrikant die proactief aan de slag ging om vervangende omzet te creëren in een teruglopende markt. Of kijk eens naar http://fd.nl/events/fdgazellen/.Dat soort bedrijven wordt niet gerund door managers maar door leiders. Deze leiders begrijpen hoe het zit en hebben de moed om klanten en leveranciers te betrekken. Dat geldt ook voor het bureau ‘MEET’ van Vincent le Noble. Chapeau!
Terug naar ‘druk, druk, druk’. Ik denk meteen: ”Dan moet je er tijd voor maken.” Je houdt tijd over als je bereid bent om je team te VERTROUWEN en los te laten. We moeten van controle naar vertrouwen, van shareholdersvalue naar stakeholdersvalue, van het Angelsaksisch naar het Rijnlands denken en handelen, van denken naar voelen, van het hoofd naar het hart. Jos Burgers zegt altijd ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen.’ Ik vul dat graag aan met ‘Medewerk(st)ers en leveranciers ook.’
In dat verband schreef ik in ons (door Sylvia Main en ondergetekende geschreven) boek ‘Authentieke leiders, ECHTE Leiders’ de volgende aanbeveling.
Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers
Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin.
Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan.
Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met - of mijn diensten aanbood aan - een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naambekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair…
Ja, inderdaad. Stakeholders
Zodra je als manager dit begrijpt ziet je wereld er snel anders en beter uit. Er ontstaat (weer) vitaliteit! De sfeer wordt positiever, je mensen zijn meer betrokken en meer gemotiveerd – en met een terugloop van ziekte, verzuim en verloop. Je zult zien, dat je meer (tevreden) klanten krijgt. Dat is niet alleen goed voor de bottomline, maar ook van grote invloed op je humeur, nachtrust, motivatie en op je eigen loopbaan.
Met dank aan Feike Cats, voor het idee en de inspiratie en dank aan Wim Kooyman voor de eindredactie.
Koos is een "oude rot in het vak" en heeft als ervaringsdeskundige ook gelijk. Het gaat om zorgvuldig omgaan met eenieder. Om authenticiteit en echte betrokkenheid en oprechte aandacht. En om Vertrouwen en durven loslaten. Mijns inziens vergt dat niet alleen nieuw leiderschap, maar ook nieuw management. In mijn boek "De mens in de 21e eeuw" noem ik dat bewustwordingsmanagement en gaat het over vertrouwensmanagement. De kernvraag is daarbij altijd weer: Hoe kom ik tot authenticiteit en hoe kom ik tot vertrouwen en loslaten. En hoe krijg ik de regie over leven, wonen en werken in handen? Het antwoord is gestoeld op het oeroude gegeven: "De wereld verbeteren begint bij ons Zelf". Zelfreflectie dus en Zelfinzicht en Zelfkennis. We kunnen ons Zelf worden en hervinden door te luisteren naar ons Zelf. Om onszelf en de ander beter te kunnen begrijpen ontwikkelde ik het MultiMensModel: We hebben allemaal een schijnpersoonlijkheid en onze ware persoonlijkheid: ons Zelf. Dat is het basisprincipe daarvan en wordt nader uitgewerkt. Begrijpelijk en hanteerbaar voor eenieder. Door te luisteren naar onszelf, naar de ander en het andere komen we tot realisatie van onze verlangens en doelstellingen. We realiseren ons dan op welke wijze wij de acht universele eigenschappen van de mens persoonlijk inkleuren en wat wij willen op de zes kwaliteitsniveaus van leven. Het is mogelijk om 52 weken levensregisseur te zijn. Ik train mensen daarin, waarbij ze met het instrumentarium zelf en met elkaar aan de slag kunnen. Met als resultaat: Men heeft het niet meer op ongezonde wijze druk en men praat al helemaal niet meer over "druk, druk druk". Men heeft, zoals wij allemaal, 24 uur per dag en stelt daarin bewust zijn/haar eigen prioriteit. Authentiek zijn zonder psychische afhankelijkheid, met de verantwoordelijkheid nemend voor de eigen keuzevrijheid. Inspirerend, motiverend en stimulerend naar anderen toe, met steviger en duurzame relaties als gevolg. Zowel in de eigen leefomgeving als in de werksituatie. Laten we samen gaan voor een vitale samenleving van Levensregisseurs. Dan verbinden we vanuit onze missie en visie elke stip op de bottom line met de perspectiefvolle horizon. Samen op weg naar een luisterrijke toekomst! Verlangens zetten we dan om in concrete doelstellingen en acties! Wie pakt mede deze uitdaging op? En zegt met mij: Voorwaarts vrienden!
Heel herkenbaar allemaal en nog een lange weg te gaan. Om dezelfde reden hadden wij afgelopen weekend een campagne voor Fête de la Nature, gericht op iedereen die "druk druk druk". Doel: mensen bewust maken dat er veel meer ruimte is dan je denkt, ook in deze tijd. Het resultaat zie je op de PIN-board: http://www.pinterest.com/WINElfie14/elfie14/.