Niet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd hun uitdaging is dat zij ”druk, druk, druk’ zijn.

Op 28 april 2013 werd ik gebeld door Feike Cats, oprichter en eigenaar van ‘Houden van Klanten’. We spraken over het feit dat veel managers ‘druk, druk, druk’ zijn, waardoor ze nauwelijks aan werken, laat staan aan managen toekomen. Hoe wil je dan een team mensen inspireren? Hoe wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je vakgebied in het algemeen? En van de trends over leiderschap in het bijzonder als je daar geen tijd voor hebt?

Managers onder tijdsdruk

Feike en ik spraken over de mindset van veel managers, die zich afvragen: “Hoe kan ik met minder mensen de zelfde productie draaien.” Een typisch voorbeeld van ‘oud’ denken - overigens is dat niet aan leeftijd gebonden. Je kunt het ook anders benaderen door je af te vragen “Hoe draai ik een hogere productie met mijn huidige team?”

Deze laatste benadering past bij deze tijd en is van grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)ers. En dan zijn we direct bij het verschil tussen managers- en leiderschapsdenken. Mandy Scheerder schreef daarover “Een manager kijkt naar de bottom line, een leider naar de horizon”.

En dat weer kan het verschil maken tussen ‘werken bij een bank of thuis op de bank’. Er zijn sectoren die met 25% krimpen. Dan moet je actie nemen. Zolang het bestuur denkt dat het hun tijd wel zal duren; met hun mantra “Na de crises komt het allemaal wel weer goed” zetten ze het voortbestaan en daarmee het bestaansrecht van hun bedrijf of organisatie op het spel.

Nieuw leiderschap

In zijn boek ‘Veranderen in 28 lessen’ geeft professor Jaap Boonstra (hoogleraar leiderschap en veranderkunde), door mij ook wel ‘de Nederlandse John Kotter’ genoemd, prachtige voorbeelden van nieuw leiderschap. Zo bijvoorbeeld een verhaal over een verffabrikant die proactief aan de slag ging om vervangende omzet te creëren in een teruglopende markt. Of kijk eens naar http://fd.nl/events/fdgazellen/.Dat soort bedrijven wordt niet gerund door managers maar door leiders. Deze leiders begrijpen hoe het zit en hebben de moed om klanten en leveranciers te betrekken. Dat geldt ook voor het bureau ‘MEET’ van Vincent le Noble. Chapeau!

Terug naar ‘druk, druk, druk’. Ik denk meteen: ”Dan moet je er tijd voor maken.” Je houdt tijd over als je bereid bent om je team te VERTROUWEN en los te laten. We moeten van controle naar vertrouwen, van shareholdersvalue naar stakeholdersvalue, van het Angelsaksisch naar het Rijnlands denken en handelen, van denken naar voelen, van het hoofd naar het hart. Jos Burgers zegt altijd ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen.’ Ik vul dat graag aan met ‘Medewerk(st)ers en leveranciers ook.’
In dat verband schreef ik in ons (door Sylvia Main en ondergetekende geschreven) boek ‘Authentieke leiders, ECHTE Leiders’ de volgende aanbeveling.

Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers

Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin.

Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan.

Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met - of mijn diensten aanbood aan - een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naambekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair…

Ja, inderdaad. Stakeholders

Zodra je als manager dit begrijpt ziet je wereld er snel anders en beter uit. Er ontstaat (weer) vitaliteit! De sfeer wordt positiever, je mensen zijn meer betrokken en meer gemotiveerd – en met een terugloop van ziekte, verzuim en verloop. Je zult zien, dat je meer (tevreden) klanten krijgt. Dat is niet alleen goed voor de bottomline, maar ook van grote invloed op je humeur, nachtrust, motivatie en op je eigen loopbaan.

Met dank aan Feike Cats, voor het idee en de inspiratie en dank aan Wim Kooyman voor de eindredactie.

 
Categorie Organisatie Advies