iBeacons, combineren de voordelen van QR-codes en NFC.

Weinig nieuwe ontwikkelingen hebben het bedrijfsleven zo snel in z’n greep gekregen als iBeacons. Tot op heden waren QR (Quick Response | de bekende zwart/witte blokjes codes) en NFC (Near Field Communication) de enige technologieën die direct konden communiceren met mobiele apparatuur zoals smartphones en tablets. De nieuwste innovatie op dit gebied is iBeacon. Deze techniek koppelt de voordelen van beiden tot één nieuwe manier van communicatie met (potentiële) consumenten. In essentie neemt iBeacon GPS navigatie over waar dit ophoudt, binnen winkels, musea of andere gebouwen, via ‘indoor location tracking’.

   
Daarbij kan de consument bij entree van de winkel een persoonlijke groet krijgen. Desgewenst gekoppeld aan een dag- of uur coupon. In de winkel kan hij/zij een route volgen of geattendeerd worden op aanbiedingen.

Wat zijn iBeacons en wat kunnen we ermee?

iBeacons zijn kleine chips/zenders die data verzenden via het nieuwe Bluetooth LE (Low Energy). Deze kunnen overal worden aangebracht. Bijvoorbeeld bij kassa’s, product groepen, stellingen, schilderijen e.d. iOS en Android smartphones en tablets detecteren de data zodra ze binnen het bereik van een iBeacon komen. Na akkoord ziet de consument boeiende digitale info op zijn/haar smartphone of tablet. Variërend van specifieke productinformatie, een aanbieding, een promo video, eBrochure of eMenu.

NFC werkt slechts van korte afstand. iBeacons traceren mobiele apparatuur van een veel grotere afstand en geven retailers veel meer communicatie mogelijkheden met potentiële consumenten of bezoekers. Ook biedt het de retailer, museum of evenement organisatie informatie over welke weg een bepaalde consument c.q. bezoeker volgt, of voor welk product of kunstwerk de meeste bezoekers stil staan, of juist links laten liggen. Daarop kan hij snel inspelen. Er kan zelfs op wisselende afstanden van een iBeacon een andere boodschap weergegeven worden.

Toepassingen en voordelen.

Voor de consument, biedt iBeacon een volledig nieuw niveau van gemak. Bij interesse in een product of aanbieding, leiden iBeacons de consument precies naar wat ze nodig hebben. Bij stadions leiden ze u naar uw zitplaats; geven u de stand in het kampioenschap of de weg naar de dichtstbijzijnde kantine. Supermarkten en warenhuizen kunnen een op maat gemaakte interactieve plattegrond op smartphones en tablets tonen, waar u de producten van uw boodschappenlijst uit de schappen kunt halen. Musea kunnen per kunstwerk digitale info verstrekken d.m.v. een schriftelijke uitleg, of een video van de kunstenaar zelf. De noodzaak tot het gebruik van rondleidingen met hoofdtelefoontjes komt daarmee te vervallen.

Kortom het is een effectieve technologie om consumenten uit hun fysieke wereld naar mobiele informatie te lokken.

Het bedrijf ShortPres in Den Haag implementeert iBeacons binnen iedere organisatie. Het programmeren is eenvoudig en de technologie is goedkoop. Levering, plaatsing en programmeren kost per iBeacon maximaal € 100,-. We gaan in Nederland op zoek naar een aantal flagstores waar we deze technologie als eerste zullen implementeren, aldus ShortPres.  In Londen worden op dit moment iBeacons geplaatst in Regent Street. Het is een onderdeel van een ingrijpende renovatie van deze winkelstraat. ShortPres is bij dat proces betrokken. Lees hierover meer in 'Retaildetail": http://bit.ly/1qk12FD
 
Categorie Marketing Advies