Echt succes met E-mailmarketing (digitale nieuwsbrieven)
Inmiddels hebben veel bedrijven of ondernemers wel een eigen digitale nieuwsbrief en doen ze aan "e-mailmarketing" zoals dat dan zo mooi heet, maar is dat eigenlijk wel zo?
In mijn optiek is e-mailmarketing veel meer dan het versturen van een digitale nieuwsbrief. E-mailmarketing moet gaan over het optimaal laten renderen van je nieuwsbrief, je naamsbekendheid vergroten, de klantloyaliteit verhogen, sales te doen, leads te werven enz. enz.
Statistieken, analyseer, leer en optimaliseer
Vraag? Als u een nieuwsbrief verstuurd, bekijkt u dan de statistieken? Daarmee bedoel ik niet alleen hoeveel mensen de nieuwsbrief geopend hebben en hoeveel uitschrijvingen er zijn, maar bekijkt u echt de statistieken? Uit de statistieken kunt u zoveel extra informatie halen, waarmee u uw volgende nieuwsbrief nog succesvoller kunt maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar welke artikelen de lezers interessant vonden of wat lezers op uw website doen als ze op een link in de nieuwsbrief klikten.
Hieronder elke praktische tips om uw nieuwsbrieven succesvoller te maken.
Tips voor succesvolle E-mailmarketing:
- Bepaal het doel van de nieuwsbrief (informatief, commercieel)
- Als het bestand groot genoeg is, is het interessant om meerdere versies te maken voor verschillende doelgroepen (klanten, prospects, verschillende leeftijden / interesses e.d.)
- Zorg voor een uitnodigende onderwerpregel
- Maak gebruik van een pre-header
- Zorg dat de nieuwsbrief interessant en relevant is voor de lezer
- Gebruik cijfers in de teksten (100% valt meer op dan honderd procent)
- Analyseer de statistieken, test en optimaliseer
- Korte en krachtige teksten werken beter (wil je een groot stuk schrijven, plaats dan een intro in de nieuwsbrief en plaats de volledige inhoud dan bijvoorbeeld op de website)
- Maak de nieuwsbrief interactief, stel vragen of plaats stellingen waar men op kan reageren
- Wil je sales doen, plaats dan tijdelijke aanbiedingen (OP = OP, alleen vandaag enz. enz.)
- Plaats in de nieuwsbrief linkjes naar de belangrijkste pagina's op je website.
Pas je deze tips toe, dan ben ik er van overtuigd dat je volgende nieuwsbrief succesvoller zal zijn dan die je tot op heden hebt verzonden.
Tot slot
E-mailmarketing is, als het op de juiste manier wordt ingevuld, een fantastisch instrument om op een goedkope, eenvoudige en visueel aantrekkelijke manier klanten en/of prospects te bewegen om (meer) zaken met u te doen en loyaal te blijven aan uw bedrijf.
Wilt u meer weten over het succesvol inzetten van e-mailmarketing of heeft u nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het mij dan even weten.
Categorie Marketing Advies
Als je echt de resultaten vanuit de nieuwsbrief wilt verbeteren, dan is het zaak om niet alleen naar de email statistieken te kijken, maar juist ook naar de KPIs die leiden tot het behalen van de doelstelling. Dus als je verkopen wilt, meet dan de verkopen. leads genereren? Meet dan de leads. jordie van Rijn schreef daar laatst een interessant artikel over.