Online verkopen stijgen in een hoog tempo. Dit komt enerzijds uit de bredere acceptatie van het online kopen op zich, maar ook door het steeds groter worden van het aanbod van producten en diensten die online verkrijgbaar zijn middels een directe transactie. Maar geldt dit nu als vaste wet dat je als winkel niet zonder een webshop kunt? Ben je dan ten dode opgeschreven, gaan alle fysieke winkels ten onder aan online concurrenten? Nee. Dat is niet zo, maar er zijn echter niet veel sectoren die écht zonder een goede productpresentatie en vorm van online informatie en interactie kunnen.

Oriëntatie versus aankoop

Wat wel zo is, en daar is geen ontkomen aan, is dat vrijwel iedereen zich online oriënteert. Ergens in de 95% van de consumenten (dus heel Nederland) begint vaak een zoektocht naar een product op het internet. Let wel, er zijn drie types producten:

  1. Commodity products : vaak herhalingsaankopen of van een extreem lage interesse. Hiervoor wordt meestal niet georiënteerd, die worden gewoon gekocht. Denk hierbij aan schroeven, kauwgom, plakband, printerpapier etc. etc. Dit zijn zaken waarbij internet enerzijds handig kan zijn om zaken mee te verkopen als cross-sell of "mandvuller", maar ze worden net zo makkelijk in een winkel om de hoek gekocht. Het loont bijna niet om, als gewone retailer, hiervoor een hele webshop te gaan opzetten.De kassa-aanslag en meestal ook marge zijn te laag. Het is echter wel belangrijk om aan  bezoekers te vertellen wat je allemaal in huis hebt. (assortiment en voorraad)
  2. Shopping products: Daar heeft men toch al wat meer interesse in en wellicht ook kennis van. Dus loont het om er eens even voor te gaan zitten en te Googlen wat er zoal te krijgen is (in de buurt) alvorens, al dan niet het online, te kopen of in de auto te stappen en het te gaan halen. Als je als winkel in dit soort producten handelt moet je bijna online zijn met een shop, omdat men minimaal alles van het product wil weten, inclusief de prijs die je er voor vraagt (en wat je ervoor biedt). Dan zit je niet ver meer van een shop af qua werk en kun je net zo goed doorpakken, er zijn nu eenmaal mensen, die graag online kopen óf geen tijd hebben om de winkel in te gaan.
  3. Speciality products: Dit zijn producten met bijvoorbeeld een hele lage aankoopfrequentie, je koopt ze maar één keer in de zoveel jaar (bijvoorbeeld een auto/keuken/badkamer) of met een hele hoge waarde in geldelijke of emotionele zin. Iemand die helemaal gek is van geluidsapparatuur kan misschien net zo lang doen over de aankoop van een nieuwe naald voor de platenspeler als iemand die een nieuwe auto van 40 mille koopt.
    Dit zijn producten, waarbij eigenlijk een beetje hetzelfde geldt als de eerste categorie; je moet wel duidelijk maken wat je hebt, maar online verkoop is vaak maar een klein deel van de omzet. Bijvoorbeeld voor keukens waar we veel ervaring in hebben, geldt het dat er vrijwel geen keukens online verkocht worden. Er worden componenten gekocht zoals apparatuur, maar er zit eenvoudigweg te veel gebrek aan kennis en dus onzekerheid bij mensen. Dit nekt je online conversie qua aankoop. Wel biedt dit type producten een prima aanknopingspunt om online te beginnen met de klant binnen te halen middels brochures, online keukenplanners en andere tools, die enerzijds kennis overdragen en anderzijds adresgegevens van een klant opleveren om ze daarna eens te kunnen contacten via mail of telefoon.

 Synergie tussen online en fysieke winkel

Kijkend naar bovenstaande categorieën geeft je al een beetje een handvat om te beoordelen waar je zelf staat. Maar er spelen natuurlijk meer factoren een rol,bij de beslissing of je wel of niet een webshop moet hebben. Kun je en wil je ermee omgaan? Als je als bedrijf(je) weet, dat het ver buiten je kennis en kunde ligt, is het de vraag of het loont. Want een webshop doe je niet even erbij... Dat is praktisch een extra winkel om te runnen. Realiseer je dat wel voordat je begint. We zien echter vaak genoeg dat bedrijven er te naïef instappen, denkend dat, na de bouw van de webshop, het geld gaat binnenstromen zonder extra moeite.

Echter als je kijkt naar hoe een webshop ook de omzet in je winkel kan verbeteren dan kan het lonen om er één te maken. Daarbij hoeft de pure online omzet zelf de graadmeter te zijn die bepaalt of je succesvol bent. We hebben een winkel in kookgerei als klant en die verkoopt maar minimaal online, echter zijn aantoonbare extra klantenstroom naar de winkel maakt hem toch blij dat hij hem heeft! Meetbaar kun je in Google Analytics zien dat bijvoorbeeld de winkelpagina gevonden wordt door mensen die zochten op "kookwinkel" (en dus de winkel niet van naam kenden)  en de coupon hebben gedownload om mee naar de winkel te nemen. Of dat men belt en zegt: "Ik zag op jullie website dat jullie de Olijvenplank hebben, is die op voorraad?"

detailhandel en webwinkel

Een webshop voor de detailhandel of niet?

Een webshop is niet alleen een platform voor transacties, maar,als je het goed doet, is het ook een goed bron van online vindbaarheid en klantgerichte informatie. En dat is uiteindelijk wat een klant zoekt op internet; duidelijke informatie over een relevante aanbieder en een reden om het daar te kopen. Online of offline.

Ook interesse in de mogelijkheden en onmogelijkheden van online als detaillist? Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek, waarin ik kort kan aangeven waarom er voordelen in zitten (of niet)  om online een andere rol aan te nemen. Tevens kunnen we in dat gesprek al aangeven waar je nu zelf staat ten opzichte van je directe concurrenten online.

 
Categorie Marketing Advies