Het targeten van de juiste keywords (zoektermen) is de basis van zoekmachineoptimalisatie. Dat hoef ik jou waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Als je iets wilt weten, voer je bepaalde zoektermen in in de zoekmachine om de juiste informatie te vinden. De zoekmachine gaat vervolgens op zoek naar pagina’s die het best aansluiten bij de zoekterm. Dat wordt weergegeven in een overzicht.

Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw pagina’s daartussen staan. Je wilt dat potentiële klanten jou vinden met zoveel mogelijk relevante keywords. Maar daarvoor moet je wel weten wat die zoektermen zijn.

Wakkerligpunten
Er zijn een heleboel manieren om keywords te achterhalen. Het meest voor de hand liggend is om af te gaan op je eigen gevoel en inzicht, en op gesprekken met huidige klanten. Wat zijn bijvoorbeeld de wakkerligpunten van jouw buyer persona’s? Wat zijn hun vragen en problemen? Waar lopen ze tegen aan in hun werk? Dat zijn allemaal vragen die je kunt gebruiken bij het verzamelen van keywords.

Maar er zijn meer manieren. Je wilt namelijk een compleet overzicht krijgen; niet alleen van logische zoekwoorden, maar van alle zoekwoorden. Daarom moet je soms ‘out of the box’ denken. Hieronder geef ik je vijf tips om nieuwe keywords te verzamelen.

  1. Analyseer jouw huidige blogs
    Misschien houd je al wel een blog bij waarop je regelmatig artikelen publiceert. Deze artikelen stel je ook op aan de hand van keywords. Maar weet je ook hoe die zoektermen scoren? Bekijk de statistieken van al jouw blogartikelen en analyseer welke keywords het beste scoren. Stel bijvoorbeeld een top tien samen. Dan pas weet je welke onderwerpen echt leven bij jouw ideale klant. Deze keywords kun je vervolgens gebruiken om nieuwe zoekwoorden te verzamelen van een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld met de Google Keyword Tool.
  1. Zoekbalk op je website
    Het is verstandig om een zoekbalk op je website te plaatsen. Hiermee kunnen de bezoekers eenvoudig door jouw pagina’s te navigeren. Maar het heeft ook voor jouw een belangrijk voordeel.  De zoekbalk geeft jou namelijk inzicht in de verwachtingen van bezoekers. Wat hopen of denken zij te vinden op jouw website? Dit kan veel nieuwe keywords opleveren die jij kunt gebruiken om nieuwe content te schrijven.
  1. Thesaurus
    Gebruik jij wel eens een thesaurus? Dit is een naslagwerk om het exacte woord voor een bepaald onderwerp te vinden. Behalve dat je hier de trends in woordgebruik vindt, kun je het ook gebruiken om synoniemen en soortgelijke woorden te vinden. Soms zijn er wel tien woorden om iets uit te drukken. Wie weet ontdek je wel woorden die jouw ideale klanten veel gebruiken. Een bekend Engelstalig thesaurus is de gelijknamige Thesaurus. In het Nederlands zou je bijvoorbeeld synoniemen.net kunnen gebruiken. Dat is niet helemaal een thesaurus, maar geeft wel veel ideeën voor vergelijkbare zoektermen.
  1. Social media trends
    Social media kunnen veel inzicht geven in populaire onderwerpen en zoektermen van dit moment. Een trending topic op Twitter vertelt bijvoorbeeld waar mensen momenteel over praten. Houd deze trends goed in de gaten. Je vindt er niet alleen nieuwe termen, maar krijgt ook een beter beeld van de interesses en wakkerligpunten van jouw ideale klanten. Hoewel dit over het algemeen beter werkt voor B2C-onderwerpen, kunnen ook B2B-organisaties hiermee nieuwe inzichten krijgen.
  1. Boeken en titels
    Boeken en boektitels geven vaak een goed beeld van de termen die in een bepaalde industrie veel gebruikt worden. Want zeg nou zelf: waar kun je beter keywords vinden dan bij mensen die er in onderwijzen? Jouw ideale klanten zullen de vakboeken ongetwijfeld ook lezen, wat betekent dat zij deze termen ook gaan gebruiken. Je vergroot je woordenschat en doet ook nog eens inhoudelijk kennis op. Neem daarom maar eens de tijd om rond te snuffelen in de boekhandel of op boekensites.

Hoe verzamel jij keywords? Heb je nog andere manieren om ze te vinden? Ik hoor ze graag!

Download ons gratis e-book: SEO voor B2B.

Fotocredit

Dit blogartikel is geschreven door: Iris Weijenborg.

 
Categorie Marketing Advies