Nu wil ik zeker niet gelijk een vergelijk trekken tussen social media voor bedrijfsmatige inzet en seks, maar het is wel een feit dat er meer mensen over praten dan het daadwerkelijk (goed) doen en tevens bestaan er nogal wat misverstanden. Bijvoorbeeld wat je wel of niet kunt doen met tools als Twitter, Facebook en LinkedIn en wat mogelijkheden en valkuilen zijn. Een kort rondje langs de velden inzake veel gehoorde misverstanden over social media.

1: Social media creëren problemen!

"Ik ga niet met mijn bedrijf op social media, want dan gaan mensen, die ontevreden zijn over mijn service, klagen en dan zien anderen dat. Dit heeft een negatief effect op mijn imago, dus dat wil ik niet."

Dat is helaas een veelgehoorde uitspraak, en gelijk ook de grootste nonsense als het gaat om de functie en gevolgen van social media. Even op een rijtje:

  • Social media veroorzaken geen problemen in de regel. Ze brengen ze wel naar de oppervlakte als ze er zijn. Is dat een probleem? Nee, net zomin als een ontsteking die zich openbaart, je kunt er dan iets aan doen.  Een goede reactie op een slecht bericht is meer waard dan geen bericht. Mensen zien dan namelijk dat je er iets aan wilt doen, je service wordt transparant.
  • Als je accounts op social media aanmaakt, kun je voor een belangrijk deel bepalen wat mensen wel en niet kunnen doen of zien.  Zo houd je ongewenste zaken op jouw profiel buiten de deur bijvoorbeeld of beperk je wat mensen kunnen zien.
  • Als je service of product slecht is, helpt social je de afgrond in als je niets doet. Als je dat op social media schuift schiet je de boodschapper dood. De nieuwe maatschappij gaat in toenemende mate over transparantie, dus het verschil tussen identiteit (wat je bent) en imago (wat je doelgroep denkt dat je bent) zou steeds kleiner moeten worden.

2: Social media doe je er even bij, jij doet toch "marketing"?

Het als bedrijf goed doen van social media, is in feite het creëren van een extra verkoopkanaal. Het vereist planning, aandacht en vaardigheden. Als één van de drie ontbreekt krijg je wat je verdient. Niets of te weinig. Je moet een beeld hebben van wat je op social media gaat doen (wat doet je doelgroep er en wat verwachten ze van je?) en je moet afbakenen wat je erop zet en of/hoe je gaat reageren op je doelgroep. Ga je alleen zenden? Dan doe je het medium en jezelf tekort, maar actieve interactie kost wel tijd.

Tevens is het goed beginnen met Twitter en Facebook een vak. "If you think a professional is expensive, wait till you hire an amateur..." is ook hier van toepassing. Verkeerde opzet en settings van Facebook of LinkedIn zorgen voor een zwak fundament, en de meeste bedrijven zullen zich wel realiseren dat dit op termijn zeer onwenselijk en slecht valt te corrigeren. Tevens wordt je rendement van alle volgende acties lager.

3: Ik moet de hele dag dan alles volgen voor het geval ze mij noemen!!

wanhoop door social media

Wanhopig?

Dat zou inderdaad niet best zijn als dat moest en de angst is reëel. Echter, er zijn prima tools om te monitoren of er wat gebeurt dat je aandacht vereist.

  • Internet/websites: Zo kun je in Google keurig zogenaamde "alerts" instellen, die je helpen als er iets ontdekt wordt in Google over jouw merknaam bijvoorbeeld. En geloof me, als Google het niet weet, is het er niet, dus dit is voor websites etc. best in orde qua nauwkeurigheid.
  • Twitter: Als je bijvoorbeeld Tweetdeck installeert en je koppelt er je Twitter accounts(s) aan, dan kun je een kolom aanmaken, die kijkt of jouw merk ergens in voorkomt als woord of als geadresseerde. Dan hoef je alleen maar 1 of 2 keer per dag de tool te openen en dan zie je gelijk of er iets is waar je iets mee moet of kunt.
  • Facebook: Als je een pagina hebt, dan kun je jezelf een mail laten sturen (als beheerder van de pagina) als er iemand iets bij jou op de pagina doet of iets over jou zegt. Dit geldt voor LinkedIn ook overigens.

Als je hier een beetje zorgvuldig de basis voor bepaalt, dan heb je met een zeer beperkte tijdsbesteding per dag qua reacties een goede beheersbaarheid van je accounts. Dit staat dan wel even los van je eigen activiteit op de socials.

4: Ik kan op alle sociale kanalen hetzelfde plaatsen, lekker makkelijk.

Als je bijvoorbeeld een Wordpress website hebt, kun je betrekkelijk makkelijk bijvoorbeeld je nieuwsberichten of nieuwe pagina's automatisch doorsturen naar Facebook en Twitter. Dan hoef je er helemaal niets extra's voor te doen.... Echter, dat toont dan op alle socials hetzelfde en dat kan nooit goed zijn, want iedereen kan het zien. Je krijgt dan een te korte boodschap op Facebook of een te lange op Twitter, en belangrijker nog, het is in feite slechts een linkje. En dat is een gemiste kans, aangezien de persoonlijke boodschap nu eenmaal belangrijk is.
Op bedrijfspagina's kan het iets beter, maar nog voeg je dan niets toe. Dus neem de moeite om de gekopieerde URL in zowel Facebook als Twitter als LinkedIn te voorzien van een korte begeleidende tekst als bijvoorbeeld: "Trots op ons team voor het behalen van deze mijlpaal voor de klant" als het gaat om een nieuw project wat afgerond is. Hierbij zet je dan de pagina erin die gaat over het project.

5: Mijn doelgroep zit niet op social media....

Marketingfacts onderzoekZonder je bedrijf te zien, kan ik met >95% zekerheid vaststellen dat dit klinkklare onzin is. Het is vaak eerder een uiting van eigen angst en onwetendheid die wordt geprojecteerd op de doelgroep. Vrijwel iedereen oriënteert zich via internet en heel veel mensen hebben een vorm van social media waar (zie onderzoek op Frankwatching) ze jou kunnen tegenkomen of zelfs zoeken.

Wat moet je dan doen als je er zelf geen tijd, zin of geld voor over hebt? Ik zou dan de meest basale vormen van accounts aanmaken die wel grafisch aansluiten bij wat je doet en hoe je je presenteert. Dus met een goede foto, logo en beschrijving van jou als bedrijf. Zet er bij wijze van spreken bij dat je graag met klanten bezig bent maar dat je dit doet via email of telefoon, dan manage je die verwachting in ieder geval maar je bent er wel. Tevens zorgen de accounts (mits goed aangemaakt en ingericht) ervoor dat je beter vindbaar wordt op relevante termen, zie hiervoor ook een eerder artikel hier.
 
Categorie Marketing Advies